Volledige versie bekijken : afslaan



frapat
11 August 2005, 17:11
hallo iedereen,

mijn computer schakelt zich soms vanzelf uit.
Als ik aan het werken ben met de pc of als hij stil staat,en als ik dan vanachter voel daar waar de opening is van de koeling,dan staat dat wel warm.
Als ik de stekker op de pc uittrek en erop blaas,dan start hij terug op.
Weet iemand wat er aan de hand is met mijn pcke

Alvast bedankt
frapat

GuntherS
11 August 2005, 17:34
De kans is idd zeer groot dat uw moederbord of dergelijke het te warm krijgt.
De pc valt dan uit ter beveiliging.
Kijk eens of je koeling of ventilator nog goed werkt.
Het probleem lijkt mij dus dat je pc niet genoeg koeling krijgt en daardoor in alarm vliegt en uitvalt.

frapat
11 August 2005, 17:40
hallo DJ Inspiration,
bedankt voor de reactie
zou dit kunnen komen doordat ik onlangs een latje bijgestoken heb.
Hoe kan ik kijken of de koeling idd nog goed werkt ,daar de pc niet altijd uitvalt.

GuntherS
11 August 2005, 17:50
Je kan proberen om de koeler schoon te maken ofzo (dat hij niet meer op volle toeren kan draaien).

Je moet eens in de bios kijken of de temperatuur echt zo hoog is.
Bij het opstarten van de pc dus op DEL drukken wanneer hij dat zegt om in de bios te gaan.
Dan neem je Hardware monitor en dan kan je onderaan de temperatuur aflezen.
Kijk of deze niet te hoog is.
Maarja, het kan zijn dat hij op dit moment natuurlijk niet hoog is omdat je zegt dat hij het maar soms heeft.

g_man
11 August 2005, 17:54
Schroef je kast een open en start hem zo op. Dan kan je toch kijken welke koeler niet draait. Wsl heb je , door RAM bij te steken, ergens een draadje (bijna) los gemaakt.
Download ook eens Everest Home, dan kan je terwijl je op je PC aan 't werken bent, je temperaturen in de gaten houden. Je ziet dan welke temp stijgt, en dan weet je meteen welke koeler er hapert.

Baloeke
11 August 2005, 17:55
Het kan zoals DJ Inspiration aanhaalt dat je processor te warm wordt. Daarom raad ik je aan pc eens openmaken en stof en verwijderen.

frapat
11 August 2005, 18:22
hallo ,
pcke open maken doe ik enkele malen per jaar om het stof eruit te halen en een beetje proper te blazen.
het is wel zo dat als hij afslaat en ik de stekker op de pc terug steek dat ik een beetje geknetter hoor .
Zal die everest home eens zoeken en kijken wat mijn temp van pc is en in de gaten houden.
alvast bedankt
frapat

GuntherS
11 August 2005, 18:25
Ja dat geknetter heb ik met die pc's van hier ook al gehad. Dat is omdat je enkel de stroomkabel IN de pc uittrekt en dit terwijl hij in het stopcontact steekt.

g_man
11 August 2005, 18:58
Kan ook de ventilator van de voeding zijn. Als deze het te warm krijgt, schakelt ie ook uit.

frapat
11 August 2005, 19:02
dus als ik het goe begrijp kan het verschillende oorzaken hebben en is het beter dat een leek zoals ik hem eens binnen breng in een comp.winkel voor ne check-up te laten doen.
Heb eens gezien in mijn bakske en de ventilator binnenin die draait voor mij normaal net zoals die vanachter naast de stekker steekt.

frapat

frapat
11 August 2005, 21:27
hallo g_man,

heb Everest Home gevonden en gedownload.
Hoe kan ik nu de temp. van mijn pc zien.
Is er hier soms een handleiding van?Heb hier al op de site rondgezien en niets zien staan of ik heb niet goed gekeken.
Heb ergens zien staan dat dit een verbeterende uitgave van Aida is.Is dit waar,dan is dit in feite een info prog.?

Graag een woordje uitleg AUB

Alvast bedankt
frapat

ghost
11 August 2005, 21:33
Je moet hem ook nog installeren en daarna op het icoontje klikken op uw bureaublad . Daarna gaat je rechts onder (waar uw klokje staat) als daar een pijltje staat klik je daar maar eens op dan ziet je de verschillende temp. staan .Als je dan met de muis erover gaat ziet je ook over welke temp. het gaat.

ghost
11 August 2005, 21:37
Je kunt ook als everest opend rechts op computer klikken en dan naar sensors gaan , daar staan ze ook .

frapat
11 August 2005, 21:47
hallo ghost

heb op sensors geklikt want onderaan kreeg ik geen pijltje met de temp.
Nu krijg ik veel getallekes.
ikzie bv. bij temperaturen:-moederbord 37°c
-CPU 54°c
en bij koelingsventilatoren:-CPU 6250 rpm

is dit nu normaal of wijst dit ergens op een oververhitting

frapat

g_man
11 August 2005, 22:03
Moederbord is een beetje aan de hoge kant (vind ik) en je CPU ook een beetje. Wat voor een koeler heb je op je CPU zitten? Deze maakt nogal flink wat toeren. Dan zou je temp wel wat lager mogen zijn. Maar het zijn geen temps die je PC gaan doen uitvallen, tenzij ergens in je BIOS een bepaalde temp gezet werd, en die nu en dan overschreden wordt. Dat kan ook een reden zijn!
Heb je de fan van je grafische kaart ook al eens gecheckt?

vosy
14 August 2005, 13:58
thanks ghost voor de nuttige info's

frapat
14 August 2005, 20:26
hallo g_man,

kan ik de naam van die koeler ook vinden bij "everest home"?
Zoja waar ergens,heb aan het kijken geweest,maar zie daar nergens iets over koeler staan.

Dat van die grafische kaart,kan je iets duidelijker zijn aub.Dit is voor mij totaal onbekend terrein en zou niet graag iets fout doen?

Alvast bedankt
frapat

g_man
14 August 2005, 20:59
hallo g_man,

kan ik de naam van die koeler ook vinden bij "everest home"?
Zoja waar ergens,heb aan het kijken geweest,maar zie daar nergens iets over koeler staan.

Dat van die grafische kaart,kan je iets duidelijker zijn aub.Dit is voor mij totaal onbekend terrein en zou niet graag iets fout doen?

Alvast bedankt
frapat

Neen, die koeler vind je niet terug onder everst, zal je in je case moeten kijken. Maar dit heeft eigenlijk niets mee te doen, vond het alleen gek dat die 6250RPM doet en je CPU nog 54°is. Dit is op zich vreemd.
Met die grafische kaart bedoel ik; ga eens kijken of die wel draait, en of die niet vuil is etc...

frapat
14 August 2005, 21:18
hallog_man,

cpu draait nu aan 6490RPM en temp blijft 54°

Je zegt dat ik moet kijken of de grafische kaart draait.
Zal de pc morgenvroeg is openen en uitkuisen en dan kijken of die draait.Maar hoe ziet er zo een kaart uit of naar wat moet ik zoeken.Ken niets van wat er in mij pc zit.Misschien met een ietsje meer gedetailleerder uitleg kan ik het vinden.

Als je bedoelt om te kijken of ik kan tekenen,dat moet ik dat bevestigen,ik kan met power point en publisher werken,zijn geen problemen mee.

frapat

ghost
14 August 2005, 22:12
Open nog eens everest onder menu (staat aan de linkerkant)klik je op scherm (staat onder server),aan de rechterkant ziet je dan windows video staan , klik daar op . En zet hier dan welke videokaart er op staat (apparaatbeschrijving). Dan kan g-man zien welke je hebt en kan jij of hij kijken in google en dan weet je hoe hij er uit ziet.

frapat
15 August 2005, 06:54
hallo ghost,

heb gedaan wat je zij.
Type : NVIDIA RIVA TNT2 model 64/model 64 pro

Ben gaan kijken onder google en heb ze gevonden.Pc staat open om te kuisen en ik zie en hoor mijn 2 ventilators draaien.
Als ik aan de zijkant van mijn videokaart kom dan voel ik een lichte trilling.Dus ik vermoed dat hij werkt

Mijn koelingsventilator veranderd nu van 6250° naar 6490° en dan weer terug
Mijn temp is wel ietjes gedaald.Voor moederbord is dat nu 31° en voor de CPU is dat nu 48°.
Kan dit komen omdat mijn pc open staat en hij meer koeling krijgt?

frapat

g_man
15 August 2005, 20:00
Yep, PC open is beste koeling, maar ook meeste aanzuiging van stof. Nu, die "oudere" AMD's produceren sowieso meer warmte.
Als je ergens plaats hebt om casefans bij te plaatsen, doe dat dan, dan zal je temp ook vast dalen.

Ché
15 August 2005, 20:09
AMD veroorzaakt hogere temp dan Intel
zie hieronder de metingen van mijn pc amd atlon xp 2400+

Temperatures:
Motherboard 45 °C (113 °F)
CPU 70 °C (158 °F)
Aux 52 °C (126 °F)
Maxtor 6L160P0 31 °C (88 °F)


CPU 3013 RPM

ghost
15 August 2005, 20:16
Ik heb een pentium 4 3.00

Moederbord 41 °C (106 °F)
CPU 41 °C (106 °F)
GPU 66 °C (151 °F)
GPU omgeving 48 °C (118 °F)
WDC WD1200BB-00DWA0 44 °C (111 °F)
Koelingsventilatoren:
CPU 3879 RPM

g_man
15 August 2005, 22:34
http://users.telenet.be/g_man/temps.jpg

Lage temps door goede koeling ;)

ghost
15 August 2005, 22:37
:wtf: Welke koeling heb jij dan?

g_man
16 August 2005, 11:47
:wtf: Welke koeling heb jij dan?

Kijk maar in "mijn PC" ;)

ghost
16 August 2005, 12:57
Heb jij 5 casecoolers dus buitenuit die voeding en uw videokaart , blijft uwe pc nog wel op zijn plaats staan. :crazy:

g_man
16 August 2005, 13:26
Heb jij 5 casecoolers dus buitenuit die voeding en uw videokaart , blijft uwe pc nog wel op zijn plaats staan. :crazy:

Als die van mijn VGA-kaart op 6V draait ipv 12V is mijn kistje nauwelijks hoorbaar. Zet ik deze op 12V, dan ronkt 'm wel wat :) Maar die Chieftec Towers hebben grote voetjes en blijven daarom wel aan de grond ;) :)

frapat
16 August 2005, 17:14
hallo g_man,

als ik het goed begrijp is een "casefan" een extra koeler.
als ik deze bij in mijn pc plaats dan veminderd de temp. en zou mijn probleem opgelost moeten zijn?

frapat

g_man
16 August 2005, 17:34
Een casefan is een ventilator die in je kast wordt ingebouwd. Maar niet in alle kasten kunnen extra ventilatoren ingebouw worden. Dat moet je nakijken.
Om een goede airflow te krijgen, zet je voorin een aanzuiger en achterin een blazer (naar buiten wel te verstaan).

Dit is een voorbeeld van hoe het er bij mij uit ziet.


http://users.telenet.be/g_man/Lucht.jpg

Maar of daardoor jou probleem opgelost is weet ik niet.
We zijn hier al ferm off-topic gegaan :)
Jou probleem is wsl warmte, al durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen.
Toen jou kast open stond, waren je temps lager. MAar viel je PC toen ook nog uit?
Proberen dus, ...

frapat
16 August 2005, 18:16
hallo g_man,

tot nog toe blijft mijn pc draaien,maar hij staat nog maar open van zondag morgen.Zal het een keertje aanzien of hij uitvalt zolang dat de kast open staat.Is dit niet na een week,dan maak ik hem terug dicht en zal kijken of hij dan terug afslaat.
Is dit het geval dan zal ik er een extra ventilator laten inbouwen(als er de mogelijkheid voor is).
Mijn CPU temp.blijft nu schommelen rond de 50°.

Alvast bedankt voor de hulp
frapat