Volledige versie bekijken : welke grafische kaart?



fieldoxide
13 August 2005, 14:40
dag mensen,
ik heb mijn pc ongeveer 2 jaar en als grafische kaart heb ik een gforce mx 420,
de laatste tijd merk ik regelmatig dat als ik een demo van een game wil uitproberen dat mijn grafische kaart niet meer compatibel werkt met de huidige games,het word misschien de moment om een nieuwe kaart aan te schaffen,nu had ik van jullie eens jullie mening willen hebben welke kaart prijs-kwaliteit goed is,ik ben niet een extreme gamer maar zou zo af en toe eens een spelletje willen spelen,ik had gedacht aan ongeveer de prijsklasse van een gforce maar dan nieuwer,kunnen jullie mij helpen en enkele richtprijzen geven?
Alvast bedankt.(y)

Wilco
13 August 2005, 15:03
Op mijn pc, waar ik momenteel het meest mee werk en ook games speel staat er een Geforce 6600GT (128Mb, 500mHz GPU) , is rond de 200€ en ik ben er wel content van. Ik heb de PCI-X, maar er bestaat ook een AGP versie van
Op de familiepc is het een Geforce FX5200 en die werkt ook prima (vroeger werkte ik daarmee en speelde er ook games op). Die kost wel een heel stuk minder ik dacht rond de 50-60€

GuardedXyph3R
13 August 2005, 15:14
Eerst en vooral moet ik weten wat je doelgroep is: grafisch prachtige games, of hoeft dit niet noodzakelijk zo te zijn?Als je recente (lees:grafisch zware) games wil spelen, raad ik je aan om voor een 256MB kaart te gaan. UIteraard hangt hier een prijskaartje aan vast. Maar je kan gerust met een 128MB-kaart verder, zolang je maar niet met spellen als 'Battlefield 2', 'F.E.A.R.' of 'Prey' wil experimenteren. Dan loop je vaak de kans dat het spel helemaal begint te haperen. Als je een zware kaart wil, kan ik je bijvoorbeeld deGeForce 6800GT (http://www.pricewatch.info/item/19855/) aanraden (256MB), ongeveer 250€
Wat naar het schijnt een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, is de Sapphire 9800Pro (kost ongeveer 130€) Met deze kan je ook nog Battlefield 2 spelen, dus zeker geen slecht kaartje.

Deze (http://pcvsconsole.com/features/video/) site kan best nuttig zijn; vergelijking tussen alle kaarten op de markt qua snelheid e.d.
En hier (http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=24880&pid=207788&st=0&#entry207788)
heb je ook een topic over de hierboven vermelde kaarten.
Hopelijk ben je er iets mee :)

Groetjes
GX

fieldoxide
13 August 2005, 15:15
Is die gforce fx5200 compatibel met de laatste games?
Het probleem bij mij is dat ik laatst een demo wou downloaden en blijkbaar ondersteunde dat game mijn grafische kaart niet het ging om the game:fear single player demo),

fieldoxide
13 August 2005, 15:24
Mijn bedoeling is vooral de laatste games te spelen,verschillende demogames te downloaden.

GuardedXyph3R
13 August 2005, 15:26
De GeForce fx5200 is idd wel een degelijke kaart, maar ze heeft "maar" 128MB. Ikzelf heb maar een 64MB kaartje, dus eigenlijk heb ik niet veel reden om fx5200 te bekritiseren:D maar als je échte prachtgames wil spelen, raad ik je deze af. De kaart zal namelijk hard moeten doorwerken tijdens zware games. Bijvoorbeeld als het in een spel regent, zal je al snel te kampen hebben met haperingen, framedrops, e.d.
En demo's lopen door de band ook vlotter dan de eigenlijke versie, dus ik raad je een 256MB kaart aan. Het is natuurlijk ook aan te raden dat je een behoorlijk snelle processor hebt en genoeg RAMgeheugen (minstens 512MB, 1 Gig aan te raden; toch als je echt vlot op hoge resolutie wil spelen)
GX

fieldoxide
13 August 2005, 15:29
Zou ik goed gesteld zijn met de geforce 6600 voor de laatste games te spelen?

GuardedXyph3R
13 August 2005, 15:36
Je zal er wel deftige games mee kunnen spelen, ja. Het is zeker een goede kaart. Maar er zijn twee soorten GeForce 6600 kaarten, nl. de Aopen Aeolus 6600-DV128LP en de NX6600-VTD256EH. Kijk maar eens ff HIER (http://www.tweakers.net/nieuws/38038).
Ik citeer uit het artikel: 'In 3DMark05 neemt de AOpen Aeolus met zijn 128MB geheugen al meteen een voorsprong van tien procent. Deze kaart zorgt voor een totaalscore van 2343 punten, terwijl de MSI-kaart op 2124 punten blijft steken. Ook in Doom 3 en Chronicles of Riddick ziet men dit verschijnsel. Enkel in Half Life 2 zijn de kaarten aan elkaar gewaagd. Overigens valt uit de framerates duidelijk af te lezen dat deze kaarten eigenlijk niet geschikt zijn om de nieuwste games met een maximum aan details vlot te spelen, maar toch presteren de kaarten duidelijk beter dan de geïntegreerde grafische chips op moederborden'
Jouw keuze he, maar 't zijn wel nog goede kaarten :)

Wilco
13 August 2005, 16:44
ik ben niet een extreme gamer maar zou zo af en toe eens een spelletje willen spelen
en later zeg je: "Mijn bedoeling is vooral de laatste games te spelen,verschillende demogames te downloaden."
:crazy::crazy::crazy:
Nu ben ik ff niet meer mee. Wat is het nu? Af en toe eens een game of vooral games?

GuardedXyph3R
13 August 2005, 16:49
Ik denk dat hij niet echt een gamer is die dagelijks speelt, maar toch van tijd tot tijd eens een spel wil spelen. En als hij iets speelt, wil hij ook-denk ik- voornamelijk mooie, goede quality games spelen-> en daar heb je wel een sterke kaart voor nodig:)

Wilco
13 August 2005, 16:52
aha zo
wel dan denk ik dat die 6600GT toch een goeie kaart ervoor is
want iemand die niet echt een diehard gamer is, zal toch geen 300€ of meer eraan uitgeven

g_man
13 August 2005, 16:58
Kijk naar deze afbeelding.
Je moet denken : de onderste zijn low-end kaarten, dan de mid-end kaarten en de bovesten zijn high-end kaarten.
Zou zeggen, aankopen voor games te spelen, zeker een mid-end, liefst een high-end.

PS: Ik heb hier nog een Hercules 9800XT te koop liggen. Als je interesse hebt, geef me maar ne PM !

http://users.telenet.be/g_man/graka.gif

GuardedXyph3R
13 August 2005, 16:59
Inderdaad, als je niet zo'n fervente gamer bent is het zijn geld niet echt waard. Je speelt dan misschien hooguit 1 maal per week, terwijl de die-hard gamers gemakkelijk 2 tot 3u per dag games draaien. Nu ja, met de GeForce 6600GT ga je zeker mooie prestaties op je scherm zien:)
Je gaat gewoon sommige recente games niet op maximum of op high res kunnen draaien (maar da's niet erg, er zijn niet veel mensen die dit kunnen, het spel blijft uiteindelijk toch mooi genoeg hoor);) En op de lijst hierboven scoort hij ook nog behoorlijk goed he.

fieldoxide
15 August 2005, 20:49
OK ,
ik ga het nog een keertje uitleggen:ik ben niet wat je noemt een'hardcore gamer'die elke dag achter zijn pc zit maar ik wil wel af en toe eens een demo downloaden van de nieuwste games(surf regelmatig naar gamershell en area51),maar het is de bedoeling dat ik die games dan wel kan spelen met een 'kwalitatief'goede performance en kwaliteit(niet dat mijn beeld blijft haperen bij zware games),ik speel op een resolutie van 1024 x768 pixels,morgen ga ik mij eens informeren naar de asus geforce 6600 kaart met 128 mb,die heeft een prijs van 135 euro,hopelijk ben ik daar mee gesteld of indien er mensen zijn die mij in die prijsklasse nog een andere kaart kunnen aanraden.
Alvast bedankt!

Clioke16V
15 August 2005, 20:55
De gewone 6600 ? dan zou ik zeker gaan voor de 6600GT zoals ik heb > kaartje is prijs/kwaliteit zeer goed. Kost rond de 180€. > beetje meer geld maar langer gamegenot.

fieldoxide
15 August 2005, 21:11
Oeps,
wat bedoel je daar mee van 'dat onderschrift was te groot",heb een beetje zitten zoeken maar weet niet waar het te vinden,en mijn budget is maar rond de 100 euro voor een grafische kaart,dus....
greetz.

raptor
15 August 2005, 23:56
ik heb een ASUS EN6600GT (pci-e,sli) +- 180€. en die kaart kan gerust battlefield 2 aan dat kan ik u verzekeren maar dat is natuurlijk iets meer dan uw buget dat ge voorsteld , maar voor 100€ zal je wel teleur gesteld zijn als je de laatste games wilt spelen. ik zou er wel eens over nadenken eer ik een 100€graca koop.liever wat langer sparen ;) ik ben zeker dat dit een goeie tip is.enkele maanden terug heb ik ook in deze forums de meningen gevraagt aan de 6600gt eigenaars . spijt heb ik niet. die kaart doet het heel goed aan min verwachtingen . er zijn altijd betere maar prijs/kwaliteit is dit een hele goeie graca.