Volledige versie bekijken : problemen met een x600xt grafische kaart



briardje
31 August 2005, 00:11
:verlegen::verlegen:Ok, om meteen met de duer in huis te vallen.
Onlangs heb ik mij een nieuwe pc in elkaar gezet, met pci-exp.
Als mobo een Asus A8N-E als video kaart een MSI X600XT. Dit omdat ik op internet had gelezen dat deze best goed was qua prijs en snelheid.
Maar vanaf het begin heb ik problemen ermee.
Te pas en (meestal) te onpas "bevriesd" mij beeld, niets gaat meer, na enkele seconden wordt alles zwart, even later komt het beeld weer terug, maar in een andere resolutie en met minder kleuren en er gaat nog steeds niets.
Als ik de pc dan terug opstart krijg ik telkens na het foutenrapport verstuuurd te hebben de melding dat er een fout is opgetreden in de ATI driver.
Nu heb ik al 2 biosupdate"s gedaan, de laatste chipset driver geistalleerd, meerdere catalist drivers geprobeerd alsook de ati driver op de mee geleverde cd-rom. NIETS wil helpen. Ik heb zelfs 2 van deze kaarten zodat ik ook de andere geprobeerd heb, resultaat nihil.
Ik heb de handelaar en MSI gecontacteerd, die komen af met de nieuwste driver te installeren, of doe een nieuwe instalatie van windows, dus eigenlijk met dat wat ik al gedaan heb.
Ik heb de kaarten nu terug gestuurd, en krijg dan 2 nieuwe, maar ik vind het vreemd dat ze allebei defect zouden zijn. Ik vrees dus ervoor dat, wanneer ik de kaarten terug zijn het probleem blijft.
Dus, wie heeft hiermee ervaring en evt een oplossing.
O ja, ik heb mij nu een Asus Geforce6200 gekocht, en heb geen problemen meer.:crazy::crazy:.
Alvast bedankt voor evt antwoorden

Heezy
9 September 2005, 16:36
Idd zeer raar. Heb je de ATI kaarten niet kunnen proberen op een andere pc?

Staat in uw BIOS de PCI-E frequency soms niet te hoog?

briardje
10 September 2005, 08:27
Ja hoor, ik heb 2 pc's. Ik zet voor de gelegenheid wel eens eentje in elkaar voor iemand, en ga de onderdelen in Duitsland halen.
Ik had dus een met een MSI K8 Neo4 Platinum mobo (de mijne) en eentje met een Asus A8N-E. Maar het maakte niet uit. OP allebei de pc's had ik met allebei de X600XT kaarten het zelfde probleem.
Alle bei de pc hebben nu GeForce 6200 GE kaart en draaien perfect.
Ik heb daar vorige week over gehad in de pc shop in Duitsland en die vertelde mij dat het een bekend probleem is. Hij adviseerde ook niemand die mobo met Nforce 4 om daar een ATI kaart op te zetten omdat die twee samen een conflict geven, die draaien onmogelijk samen.:crazy::crazy:
Groetjes Dirk:)

Heezy
10 September 2005, 16:07
Dat van die twee dat niet samen kunnen is zever zene. nForce4 chipsets zijn de beste die er zijn.

Seg, en wat voor voeding heb je erin steken?

briardje
11 September 2005, 00:18
Bedankt voor jouw antwoord, maar ik zeg alleen dat wat ze mij in een shop vertelden.
Het zou niet alleen aan de Nforce 4 chip liggen, maar in combinatie met een ATI grafische kaart.
Ik vraag mij anders af, waarom mijn probleem nu opgelost is, in allebei de pc's
sind ik een GeForce 6200 kaart erin gezet heb.

(Ik heb zojuist trouwens op Duitse sites gevonden dat je via RivaTuner de chip op de graka kunt bewerken.
Er zouden 8 pipelines op zitten waarvan er 4 gedeactiveert zijn. en met riva tuner kun je ze aktiveren).:wtf:

bij MSI konden ze allen vragen of ik al eens windows opnieuw heb geistalleerd.:close
bij de winkel vroegen ze of ik al eens een nieuwe driver heb geprobeerd:close

Als voeding zit er een Coolermaster silentstorm 430 watt in.

Alle oplossingen zijn nos steeds welkom, want ik zit nu met 2 graka's waar ik niets mee kan doen. De winkel neemt ze niet terug.(crash)

Dirk

Heezy
11 September 2005, 17:26
Neenee, die zever was op de verkoper bedoeld, niet op jou :-). Verkopers durven wel eens zoiets doen.
Ik zou niet weten waarom een nForce4 chipset niet met ATI zou werken, ik ken er genoeg. Trouwens, het meerendeel van de mobo's nu zijn met nForce dus...

Staat er in uw BIOS soms nog ergens iets van SLI per ongeluk aan ofzo?
Op wat staat uw PCI-E bus frequency? Sommigen beweren dat 100-105 Mhz beter is bij ATI kaarten.
Draaien de kaarten op stock speeds?

En idd, de 6200 heeft dezelfde core (NV43) waar er 4 pipelines disabled zijn. Met wat geluk kan je dus die 4 opengooien met Rivatuner.