Volledige versie bekijken : Spyware op 't werk :-(



Mimosa
6 September 2005, 16:49
Ik heb een vraagje. Hier op de plaats waar ik momenteel werk (vervang) is de pc geïnfecteerd met spyware. Maar ik durf niks doen en onze baas ook niet want: we zijn van hieruit verbonden met de server van het hoofdgebouw en deze is op haar beurt verbonden met de server van de gemeente (een hele kluwen dus) Er moet iemand van de gemeente komen die verantwoordelijk is voor de informatica om dat boeltje hier op te kuisen.
Mail opvragen doe ik hier dus niet. Maar ik ben wel ingelogd op ivanhoe. Zou dat kwaad kunnen?

Mimosa
6 September 2005, 18:07
Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en een paar pmmekes uitgewisseld met jurgenv ;) En hij denkt dat het geen kwaad kan dat ik ingelogd sta op ivanhoe (ondanks die spyware) Ik doe ook niks anders. Je weet maar nooit.
De opstartpag: about blank noemt ze. Zou dat een zware spy zijn?
Bij deze: jürgen bedankt om me toch enigszins gerust te stellen. :thx

jurgenv
6 September 2005, 18:14
als je die startpagina zelf niet hebt ingesteld dan zit je met een startpagina kaper (browserhijacker)

maar ok, eens zien of de informaticus het daar kan oplossen :) zoniet kan je hier in het hijackthis gedeelte altijd om hulp vragen...

Sille
6 September 2005, 21:42
about blank is op zicht geen spyware tenzij het zoals jurgenv al zegt er zomaar is gekomen dan zit je natuurlijk met een browserhijacker

Mimosa
7 September 2005, 08:15
about blank is op zicht geen spyware tenzij het zoals jurgenv al zegt er zomaar is gekomen dan zit je natuurlijk met een browserhijacker

Een browserhijacker wat kan die aanrichten? Kan die je wachtwoorden achterhalen? Of enkel je startpag. kapen en je regelmatig met popups bestoken? Zoals nu het geval is?

Missy
7 September 2005, 11:18
Browser hijacker [link] (http://www.safer-networking.org/nl/dictionary/hijacker.html)

Een browser hijacker is een klein programma of register instelling dat verantwoordelijk is voor gewijzigde start en zoekpagina's met IE. Als uw browser start met een andere startpagina (eentje die u niet zelf gewijzigd heeft), bent u waarschijnlijk gehijacked. Intelligente hijackers wijzigen niet alleen deze pagina's, maar voegen ook een klein bestand toe dat telkens wanneer u het systeem opstart de gehijackte instellingen herstelt. Hijackers maken vaak gebruik van ActiveX (http://www.safer-networking.org/nl/dictionary/activex.html) installatie programma's en/of beveiligingsopeningen.

dat is een hijacker ;)

Mimosa
7 September 2005, 17:23
Deze info heb ik doorgespeeld aan onze chef(y) Thx daarvoor!
En nu maar afwachten of ze de klus geklaard krijgen. :)