Volledige versie bekijken : amd 64-bit technologie



NickB
8 September 2005, 18:50
Simpele vraag, wat is dat nu die 64-bit technologie?

Heezy
9 September 2005, 16:57
Ik heb eens ooit een hele uitleg getypt hierover, maar vind hem niet meer :s.

In hoofdzaak komt het er op neer dat de 4GB geheugenlimiet bij 32-bits cpu's wordt opgetrokken naar 16TB. Bij 32-bits cpu's gebruikt de cpu 32-bits om naar de locatie van elke byte geheugen te verwijzen.

--> 2^32 = 4GB

--> 2^64 = 16TB

Dit is de hoofdzaak, want er zijn nog andere optimalisaties.

NickB
10 September 2005, 11:34
Thx vr de uitleg heezy
Nog een vraagje daarrond maar nu met laptops...
de amd Turion 64 Mobile Technology ML-34 1.8ghz processor....
Ik heb al ergens in een andere topic geleze dat we ons niet mogen blootstaren op de ghz'en (srr maar ik blijf het toch doen vandaar deze vraag)
Ik mag dit niet gaan vergelijken met een pentium, maar als je het toch zou doen met hoeveel ghz zou het dan overeenkomen (in pentium he)

Heezy
10 September 2005, 15:58
Maar dit zijn Mobile CPU's. En daar staat Intel wel sterk(er), het is een andere cpu architectuur (die ze overigens ook op de desktop gaan proberen over te brengen om van de NetBurst architectuur af te raken), en kan je eigenlijk verglijken met AMD nu. Dus daar kan je de Ghz wel vergelijken. Er zijn nog andere factoren ook die een rol spelen, dus zeker je niet alleen laten overtuigen omdat de ene cpu meer Mhz heeft. Core varianten zijn bv. ook belangrijk ivm. de cache.

Ik heb eigenlijk niet tegoei benchmarks opgezocht, maar ik denk dat Intel Centrino nog altijd beter is voor laptops.

NickB
10 September 2005, 17:31
Het gaat dus om de laptop Acer aspire 5020
Is deze dan niet krachtiger dan 1.8 (met al die technologiƫn)
Hij zou toch een tijdje moeten meegaan, en een beetje ook om te gamen

Ook de acer aspire 1800 spreekt me hard aan maar de batterij gaat echt niet lang mee en de videokaart is wat minder

NickB
10 September 2005, 17:36
aja
en als ik me niet vergis is dit de toch op 1 na beste processor van amd mobile
er is alleen nog AMD Turion 64 ML-37 met 2.0ghz ??

NickB
11 September 2005, 11:24
Ok ik heb dus nog wat nagekeken op het internet (als noob in dit gebied dus wel is waar)
En op een site van amd kwam ik dit figuurtje tegen

Zoals we uit dit forum al wel weten
gaat het dus bij mij om de ml-34 1.8ghz processor van amd

Ben ik nu verkeerd of zegt dit figuurtje dat ik een 3.4ghz processor heb? (in vergelijking eh...)

dit is trouwens de site waar ik het allemaal vond
http://www.amdboard.com/turion.html

Heezy
11 September 2005, 16:56
Neenee, die nummers daar achter staan zoals gezegd voor de relatieve prestatie, gewoon om te kunnen vergelijken --> een ML34 zal trager zijn dan een ML37.

Je hebt nog de MT/L 40 ook --> 2.2Ghz en 1MB L2 cache.

En vergeet niet om te gamen, dat het vooral je videokaart is die belangrijk zal zijn.

NickB
11 September 2005, 21:29
Ok na heel veel vrage stellen overal wara ik het kon enzo (ook hier thx...) zal het dan toch maar de laptop van acer worden, de 5024 weliswaar
Denk wel dat ik daar een goede koop mee doe kwa prijs/kwaliteit

Heezy
11 September 2005, 23:49
Alright, blij je te hebben kunnen helpen.