Volledige versie bekijken : Koeling PC



Firekoen
13 September 2005, 16:29
Ik heb een athlon 1400

op mijn processor zit een grote cooler met grote koelplaat

in de bodem van de pckast is een gat gemaakt van 120mm, met daarop een koeler die lucht in de kast inblaast,

in de bovenste plaat van de pc zit een gat met kooler van 80 mm, die lucht uit de kast blaast,

achteraan de pc heb ik een cooler met de vorm van een pci sleuf die ook lucht uit de kast blaast,

ondanks al deze koelers blijft de cpu temp oplopen tot 62°C en de systeemtemperatuur tot 38°C

(alle ik denk da toch, er staat temp 1: 38°C e'n temp 2: 62°C)

is dit niet wat te warm, hoe kan ik deze kast nu toch beterv koelen?

g_man
13 September 2005, 16:50
Je moet zorgen voor voldoende 'airflow' in je PC. Dwz dat de lucht voldoende moet kunnen stromen doorheen je PC. Om dit te bereiken moet je op de juiste plaatsen lucht afvoeren, maar ook aanvoeren.
En zo weinig mogelijk kabels ed. in de weg laten zitten.
Volgens mij heeft de aanzuiging van die 120mm in de bodem weinig of geen zin. Beter kan je die in de top van de kast steken, daar warme lucht stijgt. Als je kan, lucht langs de voorkant van je kast aanvoeren, en lags de achterkant terug uit. In jou geval, met je blowhole aan de top, kan je zelfs langs voor en achter aanzuigen en langs boven wegblazen. Alle kabels goed samenbinden en eventueel ergens verbergen. IDE kabels vervangen door rounded kabels, ...
Let op de aankoop van je koelers op het debiet lucht dat ze lunnen verzetten, maar ook op het geluid dat ze dan produceren. Of maak gebruik van een reobus,...
Ook kan je de geleidingspasta tussen de CPU en de koeler een vernieuwen.

Firekoen
13 September 2005, 16:53
thanks g_man, maar ik kan langs de voorkant niet aanzuigen, heb nog een oude kast, das ene blok plastiek aan de voorkant.

g_man
13 September 2005, 17:00
Dit is een voorbeeld van mijn case :

http://users.telenet.be/g_man/Lucht.jpg

En dit zijn mijn temps:

http://users.telenet.be/g_man/temps.jpg

Heezy
13 September 2005, 17:15
Er moeten meer lucht weggeblazen worden dan er aangevoerd wordt. Ik weet de debieten van je fans, maar dat moet je eens nakijken. Zoals G zei, kabels bijeen doen, doet al veel. Zorg voor een soort 'trek' in je case, perfect voorgesteld door G zijn foto.
En kijk ook je heatsinks en fans eens na of er geen stof tussen zit, die kan ook een enorme boosdoener zijn.

Firekoen
14 September 2005, 10:28
in vergelijking met ijn pc zijn dit indrukwekkende lage temperaturen G

ik zal eens ik zal al de raadgevingen eens uitproberen

Fakke_Berto
21 September 2005, 17:35
Hallo,
Zijn de sensors wel goed? Het is een 1400. Misschien staat daar nog geen sensor op.
Zijn de temperaturen bij koude start dezelfde als bij intensief gebruik, m.a.w. varieert de temperatuur?
Zelf heb ik hier een 1800 en ik kan de temperatuur van de CPU ook niet meten. Dan krijg je soms een temperatuur die schip noch wal raakt.

Firekoen
21 September 2005, 17:47
bij opstart begint de temperatuur op te lopen vanaf ongeveer 25°C (volledig koude start)

dus ik denk dat dit vrij correct verloopt?

als ik de pc uitschakel en ik doe de kast direct open en dan voel ik even aan het koellichaal van de cpu, dan voel dit heet aan, dus die 64 graden zouden ook kunne kloppen denk ik

Peter.B
22 September 2005, 04:35
ik gebruik het programma motherboard monitor
http://mbm.livewiredev.com/
van mij is het een amd 1600mhz,nog maar net helemaal uitgeblazen en heb hier 62 graden en is deze zomer opgelopen tot 70 graden.
maar heb hier ergens een topic gelezen,dat het normaal zou zijn met de wat oudere amd's

g_man
22 September 2005, 07:00
ik gebruik het programma motherboard monitor
http://mbm.livewiredev.com/
van mij is het een amd 1600mhz,nog maar net helemaal uitgeblazen en heb hier 62 graden en is deze zomer opgelopen tot 70 graden.
maar heb hier ergens een topic gelezen,dat het normaal zou zijn met de wat oudere amd's

Is idd waar, oudere AMD's worden warmer, maar het kan nooit kwaad je case eens op te kuisen, en eventueel te voorzien van verluchting. De warmte kan voor die oudere AMD mss geen kwaad, maar de grootste vijand van electronica is wel warmte..