Volledige versie bekijken : Draadloos netwerk beveiligen



Mattehh
26 September 2005, 19:55
Ik heb een draadloze router gestoken tussen m'n telenet kabel en mijn laptop... Nu was de vraag hoe kan ik deze beveiligen? Want mijn geburen hebben ook draadloos internet...

Praga Khan
26 September 2005, 21:54
eigenlijk kun je dat niet

nojs
26 September 2005, 22:03
met een WEP sleutel denk ik
maar ge moet eens vragen aan degene die er veel van kennen

stallion
26 September 2005, 22:14
Ik zou alvast beginnen met het boekje van je router te nemen.
Via het nr van je router die je in je boekje vind kan je je instellingen via je browser raadplegen. Ik zou alvast beginnen met een paswoord in te stellen, want je router is standaard meestal geleverd zonder paswoord of met admin als PW.:D

Op dezelfde manier heb je ook toegang tot de WEP/WPA encryptie instelling,
maar deze pagina bespaart mij heel wat verdere uitleg....
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/1

http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/draadloos_netwerk_beveiligen/8

Mattehh
27 September 2005, 16:57
Ok, dank je stallion ;) en nog 1 vraagje..de wireless router geeft maximum 54mb/ps Is dit een verlies als ik dit doe t.o.v de kabel?

stallion
27 September 2005, 17:15
Het verschil zou te verwaarlozen moeten zijn....
Als je op zeker wil spelen doe je anders best eens een speed-test;)


Ok, dank je stallion ;) en nog 1 vraagje..de wireless router geeft maximum 54mb/ps Is dit een verlies als ik dit doe t.o.v de kabel?

PeterN
28 September 2005, 08:31
Ok, dank je stallion ;) en nog 1 vraagje..de wireless router geeft maximum 54mb/ps Is dit een verlies als ik dit doe t.o.v de kabel?
Als je bekijkt dat de download snelheid bij telenet 4-6mbps is (al naar gelang uw abonnement) ga je dit niet merken. Je moet enkel zorgen dat je een goede verbinding hebt, want wordt de verbinding gestoord, gaat automatische de draadloze snelheid van 56mbps naar beneden. Normaal is bij uw draadloze pc kaart wel ergens een tooltje waar je cte de verbindings snelheid kan zien.
Voor verbinding van pc naar pc kan dit wel een beetje trager zijn. Dus bv als je bestanden deelt. Normaal heb je een 100mbps netwerk met een kabel, dit is theoretisch, maar ik denk dat praktisch er niet veel verschil in gaat zijn.;)

Mattehh
28 September 2005, 12:50
Ah, dus er is geen verlies...Omdat ik een online spel speel...En deze laadtijden (via internet connctie) duren langer dan anders... En soms als ik dood ben switch ik dan van scherm en surf ik even...Maar het duurt dan echt keilang vooraleer een pagina opend...ervoor was dit niet..Ofwel is dit omdat de geburen erop surfen..maar daar ben ik niet zeker van.

PeterN
28 September 2005, 13:16
Normaal is er geen verlies. Hier thuis zitten we met 3 draadloos tegelijkertijd op internet. Soms zijn daar 2 online tegelijkertijd aan het gamen, en de andere wat chatten en surfen. Dat gaat prima. Veelal wordt een langzame verbinding op het draadloos gedeelte geschoven, terwijl het gewoonlijk ligt aan de andere kant, de server die te veel informatie moet terug sturen om nog snel online te gamen..
Zodra je een encryptie (bv wep) hebt ingesteld of een mac adress filter, kunnen ze niet meer via jouw router surfen. Meer info daarover vind je hier wel op het forum bij de andere topics ;)

Mattehh
29 September 2005, 14:17
Het is opgelost...waarschijnlijk krijg ik draadloos internet van telenet ;) Bedankt voor de reacties ;)