Volledige versie bekijken : jumper,master&slave



Peter.B
9 October 2005, 19:45
ik heb hier al topic's gelezen over een paswoord in de bios.als je die niet weet kun je de batterij uithalen of een jumper verzetten of zoiets.die batterij heb ik al gevonden maar diene jumper,hoe ziet dat eruit en waar vind ik die terug.
is het dan moeilijk om de bios terug in te stellen of is er dan een standaard instelling.
dan heb ik nog gelezen over cd en dvd speler in te stellen als master en slave.waar vind ik dat terug en hoe ga ik tewerk.

élenias
9 October 2005, 20:07
de batterij vind je op het moederbord, daarnaast zit een jumperke en 3 pinnetjes, de jumper zit vast op 2 van de pinnetjes, om een cmos uit te voeren verzet je het jumpertje naar de andere kant en je haalt er de batterij uit, dit laat je zo voor ongeveer een halfuurtje. Je cd- of dvdrom op master en slave zetten is normaal: voor de master: het pinnetje op de linkerkant, dit staat vermeld op de optische schijf zelf voor de slave: moeten er geen pinnetjes in zitten

Peter.B
10 October 2005, 16:46
en als 'k de jumper verzet heb en de batterij er voor een half uurtje uitgehaald heb,staat mijne bios dan in een standaard uitvoering of moet ik terug alles instellen.zoja,is dat te doen voor een leek als ikke?:verlegen:

Pilote
10 October 2005, 16:56
als je uw batterij een half uurtje uithaald staat uw bios terug in de standaard uitvoering.

Je moet niets meer instellen tenzij je zelf veranderingen wilt aanbrengen.

groetjes

DJMoLe
10 October 2005, 16:58
Tja,.............. meestal kun je de default of setup settings terug laden en dan hopen dat het allemaal weer goed staat.
Ofwel het boekje van je moedzerbord erbij halen en via dat je bios instellen.
Meestal is het zoiets als je usb poorten terug activeren en je boot volgorde enzo..... moet te doen zijn hoor.

suc6

Peter.B
10 October 2005, 17:16
en is er vb een site,om nog informatie te vinden voor de instelling van mijn moederbord?want ik heb hier niets van boekskes.is een soltek sl-75drv5

belga1
10 October 2005, 17:36
hoi Dipsy
hier vind je alles voor je bordje
http://www.soltek.de/soltek/download/download_all.php

;)

g_man
10 October 2005, 18:03
Als je dat jumperke vindt, moet je dit enkel verzetten en onmiddellijk terugzetten, niets van een half uur wachten en je batterij eruit halen. Daarvoor dient juist dat jumperke...Dan staat idd je BIOS op default en zal je terug je instellingen moeten juist zetten. Welke instellingen? Meestal de FSB van je CPU en de MP (multiplier). Eventueel onboard devices (LAN, Sound, VGA) aan of uit zetten, de boot volgorde instellen, en mss of je een AGP of een PCI videokaart hebt. Maar als je die handleiding volgt, zal het wel lukken...zoniet zijn wij er nog om bij te springen...suc6

Peter.B
10 October 2005, 18:16
g_man,als 'k mijne bios niet juist kan instellen,geraak ik toch niet op de site.ofwel?ik ken hier niets van,hé.

g_man
10 October 2005, 19:07
g_man,als 'k mijne bios niet juist kan instellen,geraak ik toch niet op de site.ofwel?ik ken hier niets van,hé.

Jawel, maar uwe processor zal misschien niet op de juiste snelheid draaien, maar veel hinder zal je niet hebben. De meeste instellingen staan trouwens op enabled, en moet je zelf uitschakelen als je ze niet wilt.

Peter.B
10 October 2005, 19:46
oke,bedankt allemaal voor de uitleg (y) .van mij mag er een slotje op