Volledige versie bekijken : cpu koeler



Peter.B
10 October 2005, 18:32
ik zou een nieuwe cpu koeler willen steken,maar heb horen zeggen in de pc winkel dat dit nogal delicaat is.waar moet ik op letten en je zou ook pasta moeten gebruiken.moet je dan die oude pasta verwijderen(denk wel dat dit het beste zal zijn).en welk merk raden jullie mij aan voor een soltek sl-75 drv5.of kan iedere merk van koeler daarop geplaatst worden

g_man
10 October 2005, 19:05
Mijn voorkeur gaat uit naar de 'Thermalright' koelers: meesters in de luchtkoeling !
www.thermalright.com (http://www.thermalright.com) > AMD Heatsink > SI-97A...is compatibel op alle Socket A moederborden. Daarop een goede koeler en je bent safe...Wel eerst de oude koelpasta verwijderen en nieuwe erop (best arctic silver 5 (http://www.techwarelabs.com/reviews/cooling/arctic_silver5/) of dergelijke).

whoopie
10 October 2005, 19:50
in het algemeen zit er zo'n spuitje (koel)pasta bij de nieuwe koeling!

Peter.B
10 October 2005, 19:56
moet ik ergens opletten tijdens de montage.heb mij laten wijs maken dat je moet opletten van een stukje glas,die je kan breken tijdens het monteren.of kan je teveel pasta opdoen.gelieve zoveel mogelijk informatie

g_man
10 October 2005, 20:45
@Whoopie: maar dat is standaard pasta, ik heb het over kwaliteitspasta !

@Dipsy: Ja je kan er teveel op doen, gewoon een drup erop, en verdelen over de core in een dun laagje. Opletten bij de montage, dat je geen onderdelen op je mobo beschadigd.

Heezy
11 October 2005, 03:29
Ik ben ook voor Thermalright.

Kijk, zowel de cpu core als de heatsink hebben micro-krasjes die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Koelpasta dient om deze krasjes op te vullen en geleiding te maken met de heatsink. Dus eigenlijk moet er een minimaal aan pasta worden opgedaan.
Neem gewoon plastiek folie, doe het strak rond je vinger zodat het glad is, doe een kleine druppel pasta op de core, en smeer gelijk uit. Er moet niet meer op dan dat de core volledig bedekt is met pasta zodat het nog doorzichtig is.
Teveel pasta zorgt voor isolerend effect, waardoor de cpu juist veel te warm gaat worden.

Peter.B
11 October 2005, 17:34
als er maar zoveel van die oude pasta op is,is dat dan net een vliesje.hoe verwijder ik dit dan het best?

g_man
11 October 2005, 18:23
terpetine, alcohol of wasbenzine kan allemaal. Met een wattestaafje (vochtig, niet kletsnat hé) voorzichtig eraf halen.

Heezy
12 October 2005, 22:24
Isopropylalcohol schijnt het beste te zijn. Maar ik doe het altijd met Aceton, doet het perfect.

Peter.B
13 October 2005, 17:15
heb eens gebelt naar een pc winkel en zij hebben het merk zalman.wat vinden jullie van dat merk.en het schijnt nogal een grote te zijn.hoeveel plaats heb ik nodig om deze te kunnen monteren

g_man
13 October 2005, 18:10
Zalman is ook best OK. Kijk hier eens na (http://www.zalmantech.com/) dan weet je er wat meer van. Vraag ook na welk type, dan kan je eens kijken hoe en wat.

PS. Hoe zit het met die connector??

Peter.B
13 October 2005, 19:50
g_man,bedankt voor de link.(y)

PS. Hoe zit het met die connector??
connector :crazy: wat bedoel je?

g_man
13 October 2005, 21:51
g_man,bedankt voor de link.(y)

PS. Hoe zit het met die connector??
connector :crazy: wat bedoel je?

Miljaar, :wtf: hier iets door mekaar aan 't gooien :close :close :close SORRYYYYYYYYYY(crash) (crash) :verlegen: :verlegen: :verlegen: (a) :)

Peter.B
14 October 2005, 17:55
heb terug gebelt naar de winkel om te weten welk een type het is,maar nu vragen ze naar de socket.waar vind ik dat terug.adia32 ligt hier aan,maar ik vind dat hier nergens terug of is er daar een nederlands woord voor?en ze zeiden ook dat de duurste,ne koperen,misschiens te zwaar is voor mijn moederbord.

g_man
14 October 2005, 20:46
Is socket A. Enne ik heb een Thermalright SLK900A op mijn ASUS bordje hangen, is ook ne dikke koperen blok. ALs die juist is vastgemaakt, geen probleem. Ik weet natuurlijk niet welk mobo jij hebt. Normaal kan je op de site kijken of het compatibel is met jou bord. En als daar staat van wek, mag je zeker zijn dat het geen problemen opleverd.

Peter.B
15 October 2005, 07:57
het is soltek sl-75dr5.
de cpu koelers die binnenkomen zijn de zalman snps7700 en snps 7000
is inderdaad een socket A
als ik naar de site ga van zalman,naar de snps 7000 en dan kijk of die gaat op mijn mobo,staat daar naast "supply must not interfere with the heatsink"
wat willen ze daarmee zeggen?
bij de snps7700 vind ik mijn mobo niet terug.die zal dan waarschijnlijk niet op mijn moederbord passen zeker?

g_man
17 October 2005, 20:23
als ik naar de site ga van zalman,naar de snps 7000 en dan kijk of die gaat op mijn mobo,staat daar naast "supply must not interfere with the heatsink"
wat willen ze daarmee zeggen?


Dat wilt dus zeggen dat de PSU (voeding) die in jou case zit, soms in de weg kan hangen. Je zal dus moeten kijken in de installatie-file van de koeler die je wilt, en dan meten in je kast of er problemen optreden. Als je kast groot genoeg is, heb je meestal geen problemen.
Als de heatsink NIET compatiebel is met je mobo staat er in het uiterst rechts kolommeke een kruisje!;)