Volledige versie bekijken : Firmware



alfons
12 October 2005, 10:47
Heb een movie writer dc 40000,en kan daar FirmWare downloaden maar wat is firmware eigenlijk.

Clioke16V
12 October 2005, 11:49
Firmware is het programma van het apparaat. De afstelling van alles enzo.

Het apparaat beval een rom geheugen ( ingebakken geheugen ) en met die firmware ga je dan dat oude ROM geheugen vernieuwen door die andere.

LET OP > als er terwijl het firmware updaten iets verkeerd gaat, kan het zijn dat toestel helemaal niet meer werk.

Ik heb dit aan de hand gehad met men dvd speler aan tv, en ik heb nieuwe kunnen kopen. Maar over het algemeen geeft dit geen problemen, ik had toen zelf iets verkeerd gedaan. Dus zeker alles lezen wat je moet doen.

alfons
12 October 2005, 19:06
Ja maar waar kan ik daar iets over lezen rulez

Clioke16V
12 October 2005, 22:39
zoek dan mss even in google > wat is firmware ofzo

Heezy
12 October 2005, 23:22
Firmware is idd een heel belangrijk stukje software dat op een ROM chip wordt bijgehouden.
In het geval van branders is de firmware enorm belangrijk, want die bepaalt de compatibiliteit en schrijfsnelheden van verschillende cd/dvd media.
Ik weet niet of je het weet, maar elke cd/dvd heeft een mediacode. De firmware bezit dus een hele lijst van mediacodes om dus zo voor elke schijf apart een andere compatibiliteit te vertonen. In het fabriek van een bepaald merk worden constant compatibiliteitstesten gedaan, en zo via de mediacode opgeslagen in de firmware.

Zo kan dus bv. een schijfje dat aangegeven staat als een 16X brandbaar schijfje, in je brander als max 8x speed gebrand worden, omdat de fabricant van mening is dat dit bepaalde schijfje niet voldoende kwaliteit geeft als het op 16x is gebrand. Omgekeerd is ook perfect mogelijk: een 8x speed schijfje dat je toch op 12x of 16x speed kan branden.

Dus de brandresultaten (kwaliteit) en schrijfsnelheden zijn afhankelijk van de firmware. Zo heb je dus fabricanten (de meeste fabricanten maken zelf geen chips) die de chips kopen bij bv. NEC (NEC maakt zijn eigen chips, en zo zijn er niet veel), ASUS doet dit bv. Zo heb je ook merken die hun branders volledig kopen bij een ander merk (dus chip + apparaat zelf), bv. MSI bij BenQ. Dus het is buiten het frontje, volledig dezelfde brander, maar toch zie je dat de BenQ beter presteert omdat MSI meestal achterloopt op de firmware.

Dus het beste is dat je telkens de nieuwe firmware flasht. Het enige gevaar hiervan schuilt erin dat er tijdens het flashen niets mag gebeuren dat de flash onderbreekt, zoals bv. een stroomuitval. Dan kan je 9/10 je brander terugsturen.

En wil je hierover meer lezen, Google hé ;-). Of kijk eens op Wikipedia.

Clioke16V
13 October 2005, 01:27
Je ziet dus maar weer dat Heezy er een pak meer van kent dan ik > maar ik zat er toch niet naast :d alleen maar 35 zinnen minder :D, merci voor de uitleg Heezy.

Heezy
13 October 2005, 03:49
Ggd ;-).

alfons
13 October 2005, 11:20
Heezy,bedankt voor de overzichtlijke uitleg.
Mag dicht