Volledige versie bekijken : volledige back-up harde schijf



goodpitcher
12 October 2005, 21:12
hey
ik heb het juist voorgat de harde schijf stuk samen met alle gegevens,ik was zo slim om belangerijke data te backuppen maar ik was wel alle programma's kwijt de officiele geen probleem maar de rest.....
mijn vraag: ik wil een derde (externe) harde schijf kopen maar bestaat er een eenvoudig programma dat de harde schijf volledig kopieert zodat alles crasht ik eigelijk gewoon alles kan terugzetten en alles werkt terug;en liefst een progje dat je zodanig kan instellen dat hij dat bv elke week een volledige back-up maakt
of is dat net iets teveel gehoopt
goodpitcher;)

skinny
12 October 2005, 21:35
norton ghost of acronis true image zijn dergelijke programma's

guido99
12 October 2005, 21:43
Juist ja Norton Ghost !!

Pilote
12 October 2005, 21:53
http://www.minatica.be/showthread.php?t=229

Heezy
12 October 2005, 22:43
Als je geld hebt, zet twee schijven in RAID1.

goodpitcher
13 October 2005, 19:37
is dat zo duur dat in raid 1 zetten en hoe werkt dat dan precies

Ché
13 October 2005, 20:15
dat zijn als ik het goed voorheb 2 schijven die identiek zijn qua grootte, snelheid enz. op beide schijven staat exact dezelfde data . hierdoor zijn je gegevens sneller bereikbaar en ... voor jou belangrijk; gaat er 1 schijf stuk dan koop je een nieuwe identieke en je andere schijf maak onmiddelijk een soort copie ernaar. zo heb je eigenlijk altijd een back-up van je gegevens.

voorwaarde. je moet een moederbord hebben dat raid ondersteund en je bent verplicht 2 identieke schijven te hebben.

goodpitcher
14 October 2005, 21:35
daar ga ik eens in de winkel achter horen bedankt voor de uitleg
hier mag een slotje op
goodpitcher

Heezy
15 October 2005, 01:08
Ik zou dit toch graag nog even verder toelichten:

Je hebt verschillende soorten RAID hé. En dan bedoel ik niet de RAID levels. Je hebt software RAID en hardware raid. Dus je hebt niet per sé 2 schijven nodig of een mobo met RAID controller of een RAID-kaart.

-Software RAID kan ten eerste al vanuit Windows XP Pro zelf gebeuren (of 2000 Pro). Er zijn wel enkele voorwaarden zoals NTFS en Dynamische schijven. Maar in Windows kan je dan ook partities in RAID zetten. Voor RAID-1 (of 5) is er wel een Windows hack nodig om dit te enablen, maar met enige handigheid kan dit gedaan worden. Nadeel van een RAID opstelling vanuit Windows is dat je met RAID-0 hier niet van kan booten. Ook wordt bij software RAID de cpu en het systeem geheugen gebruikt bij de berekeningen, waardoor de prestatie minder wordt. Dit is vooral zo bij RAID-5 omdat je daar met parity blocks zit die rekenintensief zijn. Maar software RAID heeft dan weer andere voordelen zoals bv. het gemakkelijk overbouwen naar een ander systeem.

Hieronder vallen ook de hostbased RAID controllers, beter bekend als de RAID-controllers die op het moederbord zitten. Maar zoals hierboven gebruiken deze controllers ook de cpu en het geheugen van het systeem. Dus het enige voordeel dat dit heeft over de Windows RAID is dat je van een RAID-0 opstelling kan booten nu. Maar het heeft ook enkele nadeeltjes zoals bv. dan de niet flexibele overzetting.

-En dan heb je hardware RAID. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een PCI RAID kaart die zijn eigen geheugen en processor heeft. Dit geeft dan wel prestatiewinst bij parity RAID levels. Maar goede kaarten zijn enorm duur. Plus, je hebt hier nog verschillen in.

Dus om maar te concluderen: als je voor RAID-1 gaat, laat je geen dure RAID controller aansmeren. Kijk eerst maar eens of je het zelf via de Windows RAID niet in gang krijgt. Als het je niet lukt, dan kan je nog gewoon een moederbord nemen met een RAID controller.

Plus, ook waar veel misverstand over is, is dat je geen identieke schijven nodig hebt. Bv. bij RAID 0 en 1, is het gewoon de kleinste hd dat telt. Als je dus bv. een RAID-1 array maakt met een 80GB en 100GB schijf, dan ga je uiteindelijk slechts een 80GB schijf hebben.
Voor RAID-0 is het dan dus de kleinste hd x 2. Maar natuurlijk is het veel verstandiger om 2 gelijke hd's te kopen ;-).

EDIT: ff wat lectuur gezocht dat je een halve dag zoet houdt ;-):

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460
http://tweakers.net/reviews/576/1