Volledige versie bekijken : hoe aansluiten hd



zariash
13 October 2005, 23:55
ik heb daarstraks geprobeerd om een pc te repareren die niet wilde opstarten
hoesluit je het beste 2 hd en 1 dvdrom en 1 dvdrw aan ,
welke moet als master en welke als slave.
grtjs

stefanmiler
14 October 2005, 04:56
Is het allemaal IDE?
De harddisks aan dezelfde controller, de optische machientjes aan de andere controller. Als je HD's SATA zijn kan je de cd-rommel beide aan 1 controller hangen, en je HD's aan 2 (indien mogelijk) of 1 SATA connector.
Ik zou de dvdrom als master nemen, maar ik denk niet dat dit veel zal schillen in dit geval.

Snuifje
14 October 2005, 16:44
Als het allemaal ide is, moet je je hd op een aparte kabel hangen en op master. En je cd spelers op 1 kabel en je rw op master en je dvd rom op slave.

zariash
14 October 2005, 17:09
er zijn 2 ide aansluitingen maar eentje is een blauwe connector op het mobo
ik dacht dat deze in een bepaalde volgorde diende aangesloten te worden
grtjs

g_man
14 October 2005, 17:55
Blauw op het mobo, grijs is slave en zwart is master.
Wel zou ik de Hdd op Master zetten met op dezelfde IDE de DVD-Rom op slave, en de DVD-RW als master op de tweede IDE. Waarom, om bij het lezen en schrijven een "buffer underrun" te vermijden.

Snuifje
14 October 2005, 18:17
g_man volgens mij kan dat niet, het kan wel maar als je bijv nfsu2 gaat spele moet je de cd er in doen om hem te spelen. En een cd speler heeft andere snelheiden dan die van je hd dus kunnen er fouten komen. Het kan wel zolang je bijv bij game`s de cd in de dvd-rw doet.

zariash
14 October 2005, 18:24
ik vraag mij toch af hoe dat het moet aangesloten worden aangezien
eerst blauw dan grijs en dan zwart op de kabel zit de hd zit bijna tegen de
ide connector en dat moet dan master worden dan is de kabel te kort om
naar de dvdrom te gaan .

g_man
14 October 2005, 20:41
g_man volgens mij kan dat niet, het kan wel maar als je bijv nfsu2 gaat spele moet je de cd er in doen om hem te spelen. En een cd speler heeft andere snelheiden dan die van je hd dus kunnen er fouten komen. Het kan wel zolang je bijv bij game`s de cd in de dvd-rw doet.

Kan perfect :p :

Hier IDE1 : HHD0 master - DVD-Rom slave
IDE2: CDR/w master - HDD1 slave

Enne, ik speel hier ook NFSU2...:D

Snuifje
14 October 2005, 21:18
Kan wel maar er kunnen fouten komen tijdens bestanden van hardeschijf en cd lezen tegelijk. En de data snelheid van een cd speler is langzamer dan die van een hardeschijf dus dan wordt je data snelheid ook minder. En het is wat zariash al zij de kabel is te kort.



ik vraag mij toch af hoe dat het moet aangesloten worden aangezien
eerst blauw dan grijs en dan zwart op de kabel zit de hd zit bijna tegen de
ide connector en dat moet dan master worden dan is de kabel te kort om
naar de dvdrom te gaan


Dat van blauw grijs en zwart weet ik niet precies, je kan even op www.asus.nl (http://www.asus.nl) of in je moederbord boekje kunne kijken. en dat van je kabel dat hij te kort is komt vaak voor bij ide, dus daarom doen ze meestal hd en cd op aparte kabel.

zariash
14 October 2005, 21:21
de pc geeft deze fout ntldr ontbreekt
grtjs

guyke25
14 October 2005, 21:41
wilt zeggen dat hij op dit moment u windows niet ziet
dan krijg je de fout ntldr is missing
ofwel ziet hij u schijf niet waar u windows opstaat ofwel steekt er bijv. een niet bootable diskette in u station.

hopelijk ben je er iets mee

zariash
15 October 2005, 18:11
bij windows setup verschijt deze fout
fout 1768 d:/nt/base/boot/setup/arcbisp.c :crazy:
iemand een iedee wat dat is

Snuifje
15 October 2005, 20:10
ik weet nie zeker maar je installeerd op D:/ of is dat van je cd ?

zariash
15 October 2005, 20:23
cd rom is hd is c, weet je soms hoe je de opstartdiskette van xp kunt gebruiken. want installeren van xp lukt niet nu heb ik via pc waar ik nu op zit
de opstartdiskettesvan xp gemaakt maar hij doet nog niet.
grtjs.