Volledige versie bekijken : Welke Windows best voor oude PC??

stertje
19 mei 2005, 10:36
Ik heb een oud pc'tje weer doen draaien

Prossesor cpu: Intel celeron-A 433mhz (6.5 x 67)
Moederbord : Ecs p6bat-A+ (2isa,4pci,1agp,3dimm)
Chipset : Via VT82c693a Apollo pro 133
Video : S3 Trio32/64 (1mb)
Geluid : C-Media CMI 8738/c3dx audio device
Hdd : 2 schijfjes van 3gb
Ram : 2 x 64mb sdram

nu draait hij met : Windows xp
: Norton 2004
: Kerio personal firewall

Het resultaat is dat het een 15tal minuten duurt alvoor de kinderen kunnen chatten op MSN

Het pc'tje dient enkel maar om te chatten en wat muziek te beluisteren
Mijn vraag is wat zet ik er het beste op van windows en antivirus
om toch een beetje vlug en veilig te kunnen chatten

VEEEEEEELE dank voor de komende raad die ik zonder twijfel van julie zal krijgen

depol99
19 mei 2005, 10:50
Mijn mening:

windows 98SE
(128mb ram is te weinig voor winxp)
geen norton 2004
(norton is een zwaar antivirusprogramma)
geen ervaring met kerio

Ché
19 mei 2005, 11:01
wi 98 se is beste keuze.
antivirus: avg7.0 free edition. afhalen op www.grisoft.com (http://www.grisoft.com)

indien je de pc in een Lan netwerkje wilt laten draaien zet er dan wi2000 op. kan die cpu ook nog aan.

Ché

stertje
19 mei 2005, 11:08
Ja Ché is voor Lan netwerkje
Wi2000 heb ik niet liggen zal 98 worden met avg7.0
raad je me ook een firewalletje aan of is het niet nodig met die avg

PeterN
19 mei 2005, 13:09
In AVG zit tot op heden nog geen firewall. Je kan wel eens kijken op hun site www.grisoft.com (http://www.grisoft.com/), ze zijn bezig met een firewall waarvan je de beta vrij kan downloaden. Anders mss zonealarm erop zetten. Zeker als het voor de kinderen en voor te chatten is zou ik toch even eentje installeren. Vergeet ook niet bij msn in te stellen dat avg alle gedownde bijlagen moet scannen. Mss ook best een image maken voor je de kinderen laat bezig zijn:D

Ché
19 mei 2005, 18:58
in een lan gaat communicatie tssn xp en 98 niet goed. ( de ene is meestal in ntfs en de andere in fat32) de 98 zal niets van de xp kunnen lezen (daarom raadde ik je aan voor die windows 2000: is nl ook ntfs). en idd zonealarm als firewall is geen overbodige luxe.

@PeterN:
had nog geen weet van die avg firewall. zal seffens eens een kijkje nemen.

grz

Ché

PeterN
19 mei 2005, 21:04
Idd, communicatie tss 98 en xp is niet echt dat. Wat je ook nog steeds kan doen is de xp erop laten staan. Een snelheidsduivel gaat het dan niet zijn, maar ik denk dat je vooral last hebt van die norton.

@Ché : hier vind je meer over de firewall, maar denk dat het nog steeds beta versie is!
Hij is er al langer voor te downen, want de vrije licensie verloopt 15 juni.
http://www.grisoft.com/doc/AvgPlusFw/lng/us/tpl/tpl01
(ik ben er zelf nog niet toegekomen om hem eens te testen, maar krijgt toch al goede kritiek;) )

Ché
19 mei 2005, 21:50
@ PeterN:

denk dat die firewall zal gelinkt zijn aan hun betalende versie. de free zal waarschijnlijk dat extra niet krijgen. merkte ook op dat je eerst je free moet uninstallen om dan de beta erop te zetten. zal maar laten voor de moeite aangezien hij binnen zo'n 3 weken toch verloopt.

Ché

PeterN
19 mei 2005, 23:15
Ik vermoed ook dat het eerst voor de betalende licentie eerst gaat komen, maar denk dat het na een tijdje ook voor de free gaat zijn. Dat was toch ook het geval voor versie 7, eerst de betalende en na enkele maanden ook de free. Laat ons hopen;)

rax
20 mei 2005, 00:05
Je kunt er wel xp opzetten maar dan met alle 'visuele effecten' uit. Dus ook de skins. En norton zou ik er sowieso niet opzeteen. AVG is daarentegen wel lekker snel. ALs je sp2 installeert dan heb je standaard al een redelijke firewall.

Baloeke
20 mei 2005, 11:13
Win98SE lijkt mij de beste oplossing en een gratis virusscanner (een andere keuze) is Avast (http://www.avast.com/eng/avast_4_home.html</a>)

Denk ook dat 2x 3gb wat weinig is voor win XP

Goldie
20 mei 2005, 17:32
Hoi,

Persoonlijk zou ik opteren voor win2000, maar aangezien je die nt hebt is win98SE best.
Als virusscanner zou ik geen AVG nemen, het is een makkelijke en goedkope opl, maar laat het toch afweten vind ik. Vrienden v me die me opbelden met de vraag welk een goede gratis virusscanner was vertelde ik ook AVG te dl'en, paar maanden later belden ze me op:'zit met virussen!'
Mijn MCafee haalde die er we mooi af en detecteerde ze allemaal, AVG niet of maar enkele. En idd is die norton te zwaar en zoals altijd te traag. Persoonlijk heb ik al jaren MCafee en ben zo tevreden over. Als je het mcafee security center neemt dan zit daar nog een firewall en spamkiller en diskcleaner bij (je kan ze natuurlijk apart installeren naar je eigen keuze). Een andere en goede firewall is zonealarm van zonelabs, deze bevat een goede tutorial voor beginners.

stertje
23 mei 2005, 10:10
Pc'tje draait prachtig op win 98se
met AVG free antivirus

Thanks voor al de reacties