Volledige versie bekijken : Problemen met Gforce 4 TI 4200 met 128 Mb



Nickel
27 October 2005, 20:06
Hoi

ALs ik een spel draai krijg ik in mijn beeld plaatsen waar er precies spikkeltjes zitten. Is moeilijk te omschrijven, zijn precies korrels die opspatten over het scherm
Heb dit zowel met het spel insane als bvb battlefield 1942.
Ik had dit ook met het spel Nascar Racing 4 maar heb het daar kunnen oplossen via de video options. Je kon daar kiezen tussen de soort videoversnelling die werd toegepast.
Bij die ander spellen vind ik dit niet. Bij het gewoon werken van de pc heb ik hier geen probleem mee. Die spellen draaien anders wel goed maar dit geflikker van die punten werkt op mijn zenuwen. Is geen tft scherm maar nog een crt.
Ik onlangs nog mijn driver geupdated maar geen verbetering.
Mijn kaart is wel agp 8x en mijn moederbord maar 4x. Zou dit er mee kunnen te maken hebben?

Alle suggesties welkom
Nickle

Heezy
28 October 2005, 08:17
Welke drivers heb je? Op het eerste zicht zou je zeggen artifacts. Maar aangezien je het hebt weggekregen, zal het hoogstwsl aan de drivers liggen. Probeer eens de nieuwste drivers uit.

Nickel
28 October 2005, 09:26
Hoi

Ik heb de drivers nog vorige week geupdated op de site van nvidia.
Geen verbetering.

Wat bedoel je met "artifacts"?

Nickel

Heezy
28 October 2005, 09:35
Artifacts zijn vervormingen in het beeld. Meestal komt dit door teveel warmte bij een overclock of als de graka aan zen einde aan het komen is.

Heb je de oude drivers correct verwijderd? Zoja, probeer dan eens vorige versies van drivers. De nieuwste versies durven wel eens lastig doen op oudere kaarten.

Nickel
28 October 2005, 11:25
Oude drivers had ik verwijderd via software/verwijderen.

Waar zoek je het best voor die oudere drivers?

Moest ik eventueel kijken voor een nieuwe kaart, welke kan ik maximaal gebruiken

pc is pIV 2 Ghz met 1 gig sdram 133 , agpslot 4x (dateert reeds van november 2002 als ik mij niet vergis)

originele kaart was gf3 met 64mb

Nickel

Heezy
28 October 2005, 12:42
Je moet idd verwijderen via software, en daarna nog eens de restanten verwijderen in veilige modus met Drivercleaner. (http://www.drivercleaner.net/) Mss best dat nog eens eerst proberen.

En ivm. een nieuwe videokaart. Dan moet je eerst eens kijken welk AGP slot je hebt op je moederbord. En dan bedoel ik niet AGP 4x ofzo, maar AGP 1.0, 2.0 of 3.0.

vanic
28 October 2005, 12:59
En dan bedoel ik niet AGP 4x ofzo, AGP 1.0, 2.0 of 3.0.
dit kun je zien als je bv. everest gebruikt bij moederbord >chipset.

Ché
28 October 2005, 15:14
Ik heb net dezelfde kaart en die lijkt me ook stilaan aan zijn einde te komen. Wanneer bvb. de virusscanner draait, krijgt ze het bijzonder zwaar. Ik keek net met everest en zag dat ik met een agp-versie 3.05 zit, maar bij problems zag ik dan dat agp disabled was. Moet dit in de bios terug enabled worden? of kan dat op een andere manier?

Heezy
28 October 2005, 15:55
@ Ché

AGP disabled? Zeker dat het niet AGP Fastwrite was ofzo? En wat bedoel je met dat je kaart het zwaar krijgt tijdens een virusscan? Want tijdens het scannen komt je graka niet in actie.

@ Nickel

Hoogstwsl zal het AGP 2.0 zijn op je mobo, maar je zou ook moeten kijken of het een 3.3v, 1.5v of Universal AGP slot is.
Wil je dit allemaal niet, dan moet je gewoon kijken bij de aankoop van een nieuwe AGP kaart, dat het een Universal AGP kaart is, dus dat hij zowel op 3.3v, 1.5v of 0.8v werkt.

Ché
28 October 2005, 16:32
@ heezy
wanneer ik gelijktijdig met het virussscannen een game (rise of nations of age of mythologie) speel gaat het soms erg traag, net alsof mijn systeem overbelast is.

bij everest staat onder motherbord / chipset / agp controller/ agp status : disabled

Heezy
28 October 2005, 16:49
Ja dat is 100% normaal. Het heeft niets te maken met je graka hoor, wees gerust. Games maken niet alleen gebruik van je graka, maar ook van je cpu voor allerlei berekeningen zoals bv. de scene-setup, AI, fysicaberekeningen...
Een virusscan is enorm cpu belastend, en neemt dus veel power weg tijdens een game, waardoor je game enorm vertraagd, omdat je cpu de bottleneck is nu ;-).

Dat van AGP disabled is raar. In ieder geval, in je BIOS kan je het inderdaad eens checken, daar staan die opties.

Ché
28 October 2005, 21:03
Heb zojuist alles gechecked, maar zie niet echt iets disabled staan. Weet echt niet waar die waarschuwing vandaan komt. Alvast bedankt voor je assistentie Heezy.

Nickel
29 October 2005, 19:24
Hoogstwsl zal het AGP 2.0 zijn op je mobo, maar je zou ook moeten kijken of het een 3.3v, 1.5v of Universal AGP slot is.
Wil je dit allemaal niet, dan moet je gewoon kijken bij de aankoop van een nieuwe AGP kaart, dat het een Universal AGP kaart is, dus dat hij zowel op 3.3v, 1.5v of 0.8v werkt.

Het is inderdaad volgens everest een agp 2.00 slot. Waar kan ik vinden of het universal, 3.3v of 1.5 volt is?

Nickel

Nickel
29 October 2005, 20:20
Dit vermeld everest over mij kaart

gpu kloksnelheid 250 Mhz
Ramdac kloksnelheid 350 Mhz

Geheugenbuseigenschappen
Bus type ddr
Bus breedte 128 bit
Werkelijke kloksnelheid 256 mhz (ddr)
effectieve kloksnelheid 513 mhz
bandbreedte 8208 mb/s

heb nu de laatste driver update gedaan (op dag van vandaag), resten verwijderd vooraleer de nieuwe te installeren met drivercleaner. Geen verbetering.
Als ik een oude driver wil installeren en proberen, welke dan best?

Nickel

Heezy
29 October 2005, 21:56
Heb je de cd nog die bij je videokaart zat? Zoja, neem die drivers dan.

En ivm. je AGP slot: neem eens ff je videokaart eruit, en kijk eens hoe het AGP slot is ingedeeld.
Hiermee bedoel ik:

1) Het AGP slot heeft geen onderverdelingen --> Universeel AGP slot
2) " twee vakken met het kleinste vakje het dichtst bij de achterkant van de case --> 3.3v AGP slot
3) " grootste vak het dichtst bij de achterkant van case --> 1.5v AGP slot.

Nickel
4 November 2005, 10:21
Oude drivers blijken geen verbetering te brengen.

Gewoon effe ter info : eist battlefield 1942 meer van je grafische kaart dan mohaa? Daar heb ik er precies minder last van.

Zal niks anders opzitten dan eens open te vijzen en te kijken welk agpslot het is en eventueel voor vervanging te kijken. Een geforce FX5200 128 MB agp tv-out/dvi zal dit draaien op een oud systeempje lijk het mijne?

Ik vermoed dat een gforce 4 ti 4200 128mb niet meer nieuw zal te vinden zijn.

Alle suggesties welkom

Nickel

g_man
4 November 2005, 11:24
Ché : dat heb ik ook ooit aan de hand gehad, en kreeg ik niet meer in orde. (crash) Is een fout met de driver van je chipset. Heb dan een clean install van windows gedaan met de nieuwste nforce driver van Nvidia, en vanaf toen alles OK. MAAR, op andere sites toen ook bevraagd, het wil wél niet zeggen dat het ook effectief disabled is, kan gewoon verkeerde info zijn...zeiden ze toen.
Ben zelf ook niet zo tevreden...is pas goed als er enabled (8X) staat...:D

Heezy
4 November 2005, 20:42
Ik heb nog nen Geforce 4 zien liggen in de Makro. Maar als je ff nakijkt welk AGP slot je hebt, kan je een betere kaart kopen, die niet veel zal schelen in prijs.

ForrestBlade
14 November 2005, 00:05
Uw kaart heeft geen ondersteund geen pixel shading daarmee komt dat

-128 MB video card (requires support for 1.4 shaders) dit geeft EA op als minimum

Nickel
14 November 2005, 12:00
Bedankt Forrestblade.

Kan je dit uitschakelen in het spel zelf?

Nickel

fluffy
14 November 2005, 14:05
@ heezy
wanneer ik gelijktijdig met het virussscannen een game (rise of nations of age of mythologie) speel gaat het soms erg traag, net alsof mijn systeem overbelast is.

bij everest staat onder motherbord / chipset / agp controller/ agp status : disabled

dit komt ook door overbelasting van je systeem.
een virusscan heeft veel nodig en dan geraakt je systeem overbelast als je ook nog eens aan het spelen bent;)

Heezy
14 November 2005, 18:55
Uw kaart heeft geen ondersteund geen pixel shading daarmee komt dat

-128 MB video card (requires support for 1.4 shaders) dit geeft EA op als minimum
Minimum vereiste voor Battlefield 1942 is een DirectX 8.1 kaart. Ik denk dat jij je vergist met Battlefield 2. De Geforce 4 Ti reeks ondersteunt Pixel Shader 1.3, wat een onderdeel is van DirectX 8.1. Battlefield 2 laat enkel Pixel shader 1.4 toe, wat ook DirectX 8.1 is, maar stom is want een Geforce 4 Ti verslaat een ATI Radeon 8500 met gemak.
Het probleem moet ergens anders liggen.

-heb je alle patches geïnstalleerd voor het spel?
-Ga eens naar Start - Uitvoeren --> typ dxdiag --> kijk eens bij beeldscherm of de Direct... versnellingen zijn ingeschakeld.

Nickel
17 November 2005, 11:14
Laatste patch is geïnstalleerd.
Direct versnellingen zijn getest en ingeschakeld.
Geen verbetering.
Nog eens gekeken in mohaa en rtcw. Bij mohaa ook die foutjes (precies blokjes (pixels ?)die verkeerde kleur hebben) maar minder dan battlefield 1942. Bij rtcw bijna niet, slechts heel sporadisch en moet je al heel goed kijken.
Ik vermoed meer en meer dat het met de belasting van de kaart te maken heeft daar je verschillen hebt in verschillende games.
Ik heb nog een oude gf3 liggen, zal eens kijken als ik tijd heb of die ook die fouten geeft, zoniet ligt het duidelijk aan de kaart zelf.
Nickel

Heezy
17 November 2005, 14:19
Idd. Dan gaat mij gedacht stilaan ook uit naar een defecte kaart. Elk game benadert en gebruikt de graka anders. Die vervormingen die je ziet, noemt men artifacts. Dus idd, test eens met andere kaart, dan weet je het ineens. Al eens gekeken of de koeler er nog goed opzit en de fan niet vol stof hangt?

jean
19 November 2005, 15:05
probeer anders het spel wat te tweaken kan zijn dat je systeem de hoge settings van het game niet aankan
bf2 is een nieuw spel en kan enkel gespeeld worden op low settings (als het dan al gaat)
heb zelf ook zo een graka en toen ik doom installeerde moest ik ook op lage settings spelen
probeer een minder recent spel zoals enemy territory of counter strike
als het probleem zich daar ook voordoet is er iets anders aan de hand
greetz

Nickel
21 November 2005, 13:14
probeer anders het spel wat te tweaken kan zijn dat je systeem de hoge settings van het game niet aankan
bf2 is een nieuw spel en kan enkel gespeeld worden op low settings (als het dan al gaat)
heb zelf ook zo een graka en toen ik doom installeerde moest ik ook op lage settings spelen
probeer een minder recent spel zoals enemy territory of counter strike
als het probleem zich daar ook voordoet is er iets anders aan de hand
greetz

Jean

Het gaat over battlefield 1942

Nickel

Nickel
29 November 2005, 20:51
Systeem uitgetest met oude gforce 3 kaart ti200. Daar krijg ik de afwijkingen in het beeld niet. Ligt dus 99% zeker aan de kaart.

Ik heb dus een agp 2.0 slot 4x 1,5 V;

Ik heb efkens rond gekeken en ben geïnteresseerd in volgende kaart :
Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro met 256 mb
http://www.sapphiretech.com/en/products/graphics_overview.php?gpid=51

Ik zie echter nergens of dit agp 2.0 is of agp 3.0. Kan iemand mij adviseren of deze kaart zal werken bij mij?
Zijn er moederborden die moeilijk doen met ATI radeon chips, het mijne is msi en werkt perfect met nvidia chips.
De tabel en tekening in de andere thread rond compatibiliteit zijn duidelijk, behalve in het schema agp compatibilieit mobo-videokaart snap ik bij agp3.0 niet dat er iedere keer staat universal bij de videokaart, nl universal 1.5 v, dan alleen agp 3.0 en dan weer universal 3.3v.
Als mij iemand uitsluitsel kan geven over het passen van bovenvermeld kaart in mijn agp slot, alle info welkom.
Groetjes
Nickel

Nickel
30 November 2005, 17:56
Of kies ik beter voor de sapphire radeon 9600 xt 256 mb? In het kader van compatibiliteit met mijn moederbord. Op de site van sapphire vermelden ze zowel de 4x agp als de 8x agp bij de xt versie. Bij de pro niet.
Kost wel 25 euro meer

Nickel

Nickel
3 December 2005, 16:00
Niemand advies te geven ? :crazy:

Nikolas
4 December 2005, 11:21
Ga maar voor de 9600XT 256 MB...

Je kunt eventueel ook gaan voor de nVidia GeForce 6600GT, ik weet niet welke goedkoper is...

Nickel
5 December 2005, 22:12
Je kunt eventueel ook gaan voor de nVidia GeForce 6600GT, ik weet niet welke goedkoper is...

Een 6600 gt, is da niet een beetje zwaar voor de rest van mijn pc?

Wat dacht je van een 6200 TD? Is dit nog te combineren?

Nickel

Heezy
5 December 2005, 23:14
Uw cpu gaat idd een bottleneck geven, maar games zijn vooral gpu intensief. Het zou een beetje weggegooid geld zijn als ge een 6200 zou kopen. Ge gaat het verschil met een 6600GT nog altijd hard voelen.

machine head
3 April 2006, 20:06
ik weet wel hoe je online moet spelen maar als ik op een server klik kan ik er niet op :damn: ! kan er iemand mij helpen ? alvast bedankt:good:

Heezy
3 April 2006, 21:04
Machine head, kijk hier (http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?p=193184#post193184).

Deze gaat op slot.