Volledige versie bekijken : amd mobo en cpu



pinkiller300
27 October 2005, 20:39
ben eraan het denken om een nieuwe mobo en cpu te kopen, word zeker een amd socket 939, waarschijnlijk de asus A8N-SLI Deluxe. maar welke cpu's zijn nu goed? je hebt de venus, venice, san diego enzoverder zijn hier grote verschillen in?

Heezy
28 October 2005, 08:01
Dat zijn de codenames voor de verschilende cores. Hier (http://techreport.com/cpu/) heb je een heel mooi overzicht van alle cpu's en nodige info. Zoals je ziet bestaan er voor een zelfde cpu model verschillende versies. Dit is wat ze revisions noemen. De laatste revs van AMD zijn de Rev E cores:

-Palermo (E2)- Dit is de Rev E core voor de Semprons Socket 754.
-Venice (E3)- Rev E core voor Socket 939 single-cores (behalve de 3700+ en 4000+).
-San Diego (E4) - Rev E core voor de FX-55 en 57, en de AMD64 3700+ Socket 939.
-Newark (E5) - Rev E core voor de Socket 754 AMD Mobile.
-Manchester (E6) - Rev E core voor de AMD X2 (dual-core) met 512KB L2 cache per core.
-Toledo (E7) - Idem als hierboven, maar met 1MB per core L2 cache.

Ik neem aan dat je een gewone desktop cpu gaat nemen (en ook geen superdure FX cpu), dus dat het een Venice core wordt. Wat zijn nu de verschillen?
Wel, er worden altijd verbeteringen of aanpassingen gedaan per revisie. Zo werd er met de Rev D cores op Socket 939 (Winchesters) overgegaan op 90nm cpu's ipv. 130nm bij hun voorgangers. Dit had als resultaat veel minder stroomverbruik, minder warmte en hogere overclockmogelijkheden. Maar de Winchesters waren eigenlijk niets meer dan een die-shrink.

Nu met de Venice cores zijn er verbeteringen aangebracht. De belangrijkste samengevat zijn:

-SSE3 instructies toegevoegd (alhoewel dit nog niet veel uitmaakt).
-Verbeterde memory controller: o.a. 4 single sided dimms kunnen nu op DDR400Mhz lopen met CR 1. 4 double sided dimms gaan op CR 2 lopen
-Ook is er een onofficiƫle ondersteuning voor hogere memory speeds dan 400Mhz (DDR2 aanloop). Je BIOS moet het wel ondersteunen.

Je neemt best altijd de laatste revs, tenzij er problemen gekend zijn, want er zijn altijd verbeteringen waar je profijt van hebt ;-).

pinkiller300
28 October 2005, 13:25
bedankt voor de duidelijke uitleg.
nu ben ik wel wat gaan twijfelen over het mobo, asus doet het wel ok maar wil ook wat overklokken, denk dat het moet kunnen pc is watergekoeld, en dan raden ze ook het mobo van dfi aan, de dfi lanparty nf-4 ultra
iemand hier ervaring mee?

Heezy
28 October 2005, 16:03
Ja, als je wil gaan overclocken, en je kan ietsje meer uitgeven, dan is DFI het mobomerk bij uitstek. Enorm overclockbaar, alle mogelijke indenkbare overclock BIOS functies zitten erin, zelfs memtest86 zit in het BIOS, en het is het enige mobo dat 4.0 volt kan geven aan het geheugen.

Nog niet overtuigd? Lees dit (http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2337) en dit (http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2465) ;-).

pinkiller300
28 October 2005, 16:49
de dfi ziet er idd lekker uit, de ultra-d vind ik wel nog nergens maar daar ga ik voor denk ik
bedankt voor de links en goede raad ;)