Volledige versie bekijken : Linux suse

dirk2
28 oktober 2005, 21:38
Ik ben het momenteel aan het downloaden.
kan ik het naast xp installeren? en is deze ook in het nederlands?
Want men vke zou xp willen houden.
Groetjes

Snakey
28 oktober 2005, 22:46
Als je xp wilt houden, moet je ervoor zorgen dat er vrije ruimte is op de schijf, die niet gepartitioneerd is (dus vrije ruimte in C:\, D:\,... telt niet). Tijdens de installatie moet je dan de schijfindeling dan ook manueel instellen.

dirk2
28 oktober 2005, 23:02
Dus ik kan niet gewoon opbooten met dien dvd en en naast xp instaleren.
Dan zal ik eerst met partition magic een vrije ruimte moeten maken die niet gepartitioneerd is.
en dan moet dat lukken?
Groetjes

dirk2
28 oktober 2005, 23:11
Ik heb een harde schijf van 80g dat in 2 gedaan is dus een c:\ en een d:\ schijf.
Op de d schijf staat ook wel data dat ik niet zou mogen verliezen.
Groetjes

Snakey
28 oktober 2005, 23:12
Zorg er dan voor dat je 1 van de schijven verkleint of verwijdert (kopieer de info van D naar C).

whoopie
28 oktober 2005, 23:14
hey dirk, ik heb met partition magic 2 partities gemaakt, en dan tijdens de installatie van suse 9.3 prof, manueel de tweede aangegeven zodat suse zichzelf hab geinstalleerd op die 2 part., heb daarna geen problemen ondervonden met bv de dualboot, waarbij ik bij ubuntu toch wat moeite mee had!

dirk2
28 oktober 2005, 23:24
Ok zal da morgen is proberen se.
mercikes voor de uitleg al.
Groetjes

permee
2 november 2005, 00:08
Volgens mij kan je de cd of dvd gewoon laten booten en dan op de harde schijf "vrije ruimte" maken oftewel de vrije ruimte vergroten.Ik weet niet of het vroeger vooraf gedaan moest worden maar nu kan het in ieder geval van bij de installatie.
Doe je het vooraf creer dan meteen een linux partitie(bestandssysteem) zodat je bij het booten ,hopelijk,niet van partitie vergist.
Hier werd trouwens de xp hda1 genoemd en de volgende -linux hda2,hda3 ,etc.
De bootloader heeft windows netjes mee in de lijst opgenomen.
Mvg,
permee