Volledige versie bekijken : Harde schijf overplaatsen



Colisa
9 November 2005, 01:06
Ik ben bezig met een nieuwe computer voor mijn zusje. In de nieuwe computer zit helaas erg weinig geheugen. Nu dacht ik zo ik pak een harde schijf uit haar oude computer en stop die in die nieuwe computer als schijf D. In die oude computer zaten namelijk twee harde schijven. Verliest zij hiermee haar bestanden die zich op deze schijf bevonden?
Kan ik deze dan gewoon loskoppelen en dan deze zonder moeite in de andere pc doen?? :wtf:

compuchrisje
9 November 2005, 01:25
Nee, alles wat bewaard is op die schijf blijft er ook staan. Maar een probleem kan wel zijn dat je daar een windowsversie op hebt geïnstalleerd, je moet dus vanaf de juiste schijf opstarten: de nieuwe c: dus en dan best alle documenten even overzetten om daarna de d-schijf te formatteren. Nadien kan je die gewoon verder als opslagmedium gebruiken.

Colisa
9 November 2005, 01:50
Die schijf die ik overplaats wordt mijn schijf D die blijft gewoon voor opslag dienen. Bedoel je dan dat ik alle info wat op die schijf staat er even af moet halen en dan schijf D formatteren en dan die oude info er weer op terug zetten? :crazy:

compuchrisje
9 November 2005, 02:51
Als je die schijf uit die oude pc haalt, moet je kijken hoe je het jumperke juist moet zetten om als slave te dienen, voorlopig is die altijd masterdrive geweest, dat màg nu niet in die "nieuwe" pc, anders gaat hij op die D-schijf opstarten en ben je niks verder. Als je alles correct hebt aangesloten, start je de pc op, mogelijk geeft hij melding dat er 2 bestuurssystemen zijn aangetroffen, zorg dat je de juiste aangeeft om op te starten.
Wat je op die oude machine had opgeslagen zal grotendeels wel in mappen zitten, vermoed ik, hoop ik tenminste, en dié mappen verhuis je naar je nieuwe C-schijf, je formatteert die tweede zodat die braaf kan meedraaien als bagagedrager, en je gooit de mappen er terug op. Denk dat dit de beste oplossing is hoor, anders ga je reeksen foutmeldingen krijgen.

Colisa
9 November 2005, 13:37
Ik heb nu de harde schijf eruit gehaald al weet ik niet meer of er op deze het besturingssysteem stond. Er zaten twee schijven in een van 2,56 gb en die ik eruit heb gwhaald is 8,4 GB. Nu ben ik niet zo slim met jumpertjes en dan is mijn vraag ook hoe of wat.
Ik zie 8 pinnetjes, 4 boven en 4 onder. Er is een zwart blokje (jumpertje neem ik aan) die zit op de eerste twee pinnetjes boven en onder. Is deze dan al slave?? Hoe moet ik deze slave maken? Verlies ik dan de gegevens?

Alvast bedankt, altijd handig deze informatie :D

Baloeke
9 November 2005, 13:50
Je verlies geen gegevens als je deze op slave zet. Het is dat zwart blokje(Jumper) dat je moet versteken. Kijk eens goed op die harde schijf, normaal plakt daar een sticker op met Master, slave, ... Je moet dus zien dat je dat zwart blokje op de juiste pinnetjes plaatst.

Colisa
9 November 2005, 14:25
Okee dat snapte ik wel, toch bedankt. Ik zal eens laten zien hoe het plaatje eruit ziet:

|.| . . . Master or single driver
|.| . . .

. . . . Drive is slave
. . . .

|.| |.| . . Master with a non-ATA compatible slave
|.| |.| . .

. |.| . . Cable select
. |.| . .

Waar de streepjes staan is een blok getekent om de puntjes. Zou dat het jumpertje zijn? Dus als ik hem slave maak moet ik dan het jumpertje eruit halen? En klopt het als ik de derde neem ik twee jumpertje nodig heb terwijl ik er maar een heb??

Wat moet ik doen?

whoopie
9 November 2005, 15:23
colisa, het jumperke die je zoekt is het plastiekje die een pinnetje van de bovenste rij verbindt met 1 van de onderste rij.
volgens de tekening die ik hier boven zie, moet je het jumperke niet versteken maar enkel uithalen om de schijf als slave te zetten ! als en ik zeg als de andere HDD als master zit.

Colisa
9 November 2005, 15:24
Ik had het al voor elkaar :D
Allemaal hardstikke bedankt voor de moeite !
Mijn zussie is weer helemaal blij.... (a)

compuchrisje
9 November 2005, 20:28
Altijd content dat mensen komen melden dat het in orde is. fijn colisa!