Volledige versie bekijken : hdd op ander mobo



sissen
11 November 2005, 23:46
Hallo,
ik heb een ander mobo aangeschaft. Kan ik daar een hdd met een besturingssyteem op aansluiten of moet ik een geformatteerde hhd plaatsen en dan het besturingssyteem.
En nog een vraagje : wat kan de oorzaak zijn als een hdd niet herkend wordt bij het opstarten.
sissen:close

Heezy
12 November 2005, 06:30
1. Installeer je OS opnieuw. Met soortgelijke chipsets kan dat ff goedgaan zonder format, maar vroeg of laat wordt de boel toch onstabiel.
2. Tijdens de installatie? Indien het een SATA schijf is, via F6 de drivers van de SATA controller van je mobo eerst installeren.

sissen
12 November 2005, 06:38
dag heezy

bedankt voor de reactie.
vwb de hdd is het bij het opstarten, dus ook als ik in de bios kijk, dat die niet herkend wordt. heb geprobeerd als slave op een ander pc en net hetzelfde, dus denk ik dat die de brui eraan gegeven heeft. Heb geprobeerd met een hdd van 1.2 gb met win98 erop en die herkende hij wel maar startte onstabiel op. Zou het zijn zijn dat mobo geen hdd's herkend met grote capaciteiten (denk dat toch niet) ??? De dvd brander en floppy worden wel herkend.

sissen

Heezy
12 November 2005, 06:54
Ja, er kunnen BIOS limits zijn, maar dan moet je toch al een heel oud mobo hebben zene (als het toch over een heel kleine hd gaat). Klik (http://www.seagate.com/support/kb/disc/bioslmt.html) en klik (http://www.seagate.com/support/kb/disc/tb/bios_limit.html).

Maar is het een SATA schijf? Want dan wordt die idd nog niet herkend.

Zoniet, heb je al eens andere IDE kabels geprobeerd?

Voor de rest zal je moeten testen. Test een hd die zeker werkt op het mobo. En test de hd's op een mobo dat zeker werkt.

sissen
12 November 2005, 08:09
het mobo is een p3 733Mhz en de hdd een maxtor 40gb d540x4k.
heb al geprobeerd op te starten met maxboost en powermax, maar geen resultaat.
Misschien een stom vraagje , hoe herken je een SATA schijf ?

vanic
12 November 2005, 10:31
je IDE kabel zal niet passen ... een S-ata kabel heeft een kleinere connector.

Heezy
13 November 2005, 00:18
Idd, SATA is een lange dunne kabel.

sissen
13 November 2005, 10:49
het probleem is nog niet van de baan. heb een nieuwe hdd van 80 gb aangesloten en bij het opstarten detecteert hij de hdd, daarna wordt een volgend scherm geopend en kan ik niets meer doen.
heb al geprobeerd win xp erop te zetten en dat lukt tot nadat de bestanden zijn gekopieerd, daarna moet de pc opnieuw opgestart worden, maar geeft dan een bootdisk failure aan en begint opnieuw vanaf het begin, m.a.w xp wordt niet verder geinstalleerd.
Wat nu ???

Nikolas
13 November 2005, 11:35
Zet in je BIOS je HDD eens als primary boot, misschien lost dat het probleem op...

sissen
13 November 2005, 22:23
het probleem met mobo is opgelost, maar wanneer er moet herstart worden tijdens het installeren van xp krijg ik de foutmelding "fout tijdens laden van besturingssysteem". Is dit hard-of softwarefout.
gr
sissen

Nikolas
13 November 2005, 22:34
Sofwarematig, herinstalleer je OS eens...

sissen
13 November 2005, 22:37
heb ik al eens gedaan, maar zonder resultaat. ben bezig terug hdd te formatteren en ...... nog eens te herbeginnen.
(kan het de cd zijn die ietwat versleten raakt ???)

sissen
13 November 2005, 22:40
zal ook eens proberen win98 te installeren, indien dit lukt ligt het dan zeker aan de win xp cd

Nikolas
13 November 2005, 22:45
Ok, laat nog iets weten hé

sissen
14 November 2005, 00:11
met een ander installatie cd is het net hetzelfde, dus denk ik nu aan een instelling in de bios, maar dewelke.

dus de foutmelding is : FOUT TIJDENS LADEN BESTURINGSSYSTEEM

wie weet raad

sissen

Nikolas
14 November 2005, 19:58
Euhm, worden je HDD's herkend in de BIOS?

sissen
14 November 2005, 22:13
hdd wordt herkend als pri. Zou het kunnen dat mobo 80 gb ondersteunt ?
Ben nu op zoek naar een hdd van 20 gb om te zien of dit dan wel lukt.
Of weet ge hoe je kunt mobo instellen om grote schijven te ondersteunen.
Heb me laten wijsmaken met een raid controller of zoiets. Het is niet mijn bedoeling er een super pc van te maken, dan kan ik wel een nieuwe kopen hé.
Ik ben een beginnend kenner en leer graag bij, begrijp je ??
sissen