Volledige versie bekijken : Verstandig om computer altijd af te sluiten?



The_Dark_Night
20 May 2005, 12:31
Als ik van mijn pc ga, zetek em altijd uit.
Plus mijn scherm, luidsprekers en printer.
Is dat verstandig en verbruikt da meer dan?

Pilote
20 May 2005, 13:45
mijn pc zelden uit :p :D. maar mijn boxen en beeldscherm sluit ik niet af

grabber
20 May 2005, 13:53
Overdag blijft ie aan, s`nachts gaat alles uit.
Deze zuinige Hollander heeft wel eens eens stukje gelezen in een of ander blad dat het je 200 euro per jaar scheelt wanneer je de pc, monitor en boxen uitschakeld.

WhiteWolf
20 May 2005, 14:09
ik sluit elke avond alles uit en dit met een druk op 1 knopje (stekkerdoos met aan en uit schakkelaar):D
en dit niet omdat dit me veel geld uitspaard maar omdat ik dit veiliger is tegen kortsluiting of dergelijke ,brand,hakers, enz enz :rolleyes:

Heezy
20 May 2005, 14:37
Wel, het kan u idd geld besparen op een jaar, maar eigenlijk is het beter voor een PC dat die constant blijft aanstaan.

sniffer
20 May 2005, 14:48
ik heb me laten zeggen dat een pc beter is als ie meestal aan staat en af en toe eens heropstarten.
Ik doe het zelf eigenlijk niet ik start pc als ik thuis kom en sluit af als ik ga slapen.
boxen en beeldscherm blijven aanstaan.

patte7676
20 May 2005, 14:51
het is inderaad beter als hij blijfd opstaan maar jaarlijks kan je wel een beetje uitsparen als je hem afzet dus?

Pilote
20 May 2005, 16:50
thx spykiller,
zal opletten zal vanaf nu altijd mijn scherm afsluiten

seppe007
20 May 2005, 16:52
Hier staat hij meestal ook op .

compuchrisje
20 May 2005, 17:38
Als ik van pc wegga, gaat alles uit. Kortsluiting, bliksemschade, niks voor mij. En als we weggaan, gaan zelfs de elektrostekkers uit, 'k heb al een paar voorbeeldjes gezien van schade na onweer.

Martijnc
20 May 2005, 17:40
mijn pc staat altijd op
en savonds zwart scherm :p

schana
20 May 2005, 18:00
Als ik van pc wegga, gaat alles uit. Kortsluiting, bliksemschade, niks voor mij. En als we weggaan, gaan zelfs de elektrostekkers uit, 'k heb al een paar voorbeeldjes gezien van schade na onweer.

idem dito ,heb het zelf aan de hand gehad niet mijn pc maar tv,video ,playstation ,dvd speler ,wasmachine allemaal stuk en dit op klaarlichte dag was een uurtje weg ,bij mij gaat dus ook alles uit als ik weg ben anders blijft die aan

Joky
20 May 2005, 18:07
Hier ook steeds alles uit als ik er niet bij ben

PS mooie banner en advator Schana !

Ché
20 May 2005, 18:13
@ compuchrisje & schana/

er bestaan speciale contactdozen met een zekering in die ingeval van stroomstoot (blikseminslag) uitvalt en zo je apparaten besschermt. zit hier nij mij op alle pc's.zie vb http://www.hcw.be/artikel/artpics/B5505.jpg msschn een investering van zo'n 30 à 40 € maar een kapotte pc kost veel meer.

Ché

Ché
20 May 2005, 18:15
wat betreft pc latren aanstaan. doe ik meestal niet. 's avonds gaat alles hier uit. kan de boel een beetje afkoelen en ondertussen kan je pc ook geen stof opzuigen. ;)

Ché

sniffer
20 May 2005, 18:18
ik heb ook zo'n contactdoos, ideaal;)

schana
20 May 2005, 19:01
@ joke dank je vind ze ook mooi:)


@ ché dank je voor de tip ga erachter zien voor die prijs kan ik dit inderdaad niet laten zijn,en moet ik de stekkers niet altijd uittrekken;)

Baloeke
20 May 2005, 19:24
De pc gaat 's avonds volledig uit. Over dag, als ik even weg ga zet ik hem in slaapstand.

Some_body
21 May 2005, 16:29
Volgens mijn bescheide mening :bow: vindt ik het beter om mijne pc ( als ik der niet op werk ) af te sluiten ;)

Voor allelehande toestanden te vermijde :)

Greeets Some_body :bow:

J.W.
21 May 2005, 19:30
thx spykiller,
zal opletten zal vanaf nu altijd mijn scherm afsluiten



Schermbeveiliging

Software die bij een periode van inactiviteit het actieve beeld vervangt door bewegende objecten, oorspronkelijk bedoeld om het inbranden van het scherm te voorkomen. Tegenwoordig worden dit soort programma's meer gebruikt als pauzefilmpjes. (Zie ook Screensaver)

Scherminbranding Een blijvend 'litteken' op een beeldscherm, ontstaan doordat een stilstaand beeld te lang op een beeldscherm is blijven staan, waardoor het fosfor van de beeldbuis is verbrand. Dit probleem was de reden waarom schermbeveiligingen (screensavers) werden ontwikkeld. Tegenwoordig zijn beeldschermen van een betere kwaliteit en is de fosforlaag minder kwetsbaar. Scherminbranding komt haast niet meer voor.

jxjxw
21 May 2005, 19:46
iedere avond gaat alles uit
door de dag als die niet gebruikt word gaat die in slaapstand

Francis
21 May 2005, 21:11
Er zijn hier in West-Vlaanderen deze week drie firma's (naast elkaar gelegen) afgebrand door een computer die aanstond.

vadeveni
21 May 2005, 21:41
@ compuchrisje & schana/

er bestaan speciale contactdozen met een zekering in die ingeval van stroomstoot (blikseminslag) uitvalt en zo je apparaten besschermt. zit hier nij mij op alle pc's.zie vb http://www.hcw.be/artikel/artpics/B5505.jpg msschn een investering van zo'n 30 à 40 € maar een kapotte pc kost veel meer.

Ché

Ik hoop maar dat je een heeeeel goede contactdoos hebt, Mijn buur had er zo ook steken op de meeste van zijn apparaten, maar na een (zware) blikseminslag waren zijn contactdozen gesmolten, en apparaten toch ook defect.
Moet er wel bijzeggen dat de helft van de electrische leidingen ook uit de muur werden gesmeten.

Beatje
21 May 2005, 22:44
Een brandweerman heeft mij nog niet zolang geleden verteld:

Bea laat niks op standby staan is hoofdzaak nummer 1 van brand.
En omdat ik altijd goed luister gaat alles uit als we gaan slapen hier.;)

jean
21 May 2005, 23:14
de mijne gaat elke dag op vanaf 17.00 u en slaat pas uit om 6uur downloaden doe ik 's nachts :)

trebel
22 May 2005, 00:31
Ik hoop maar dat je een heeeeel goede contactdoos hebt, Mijn buur had er zo ook steken op de meeste van zijn apparaten, maar na een (zware) blikseminslag waren zijn contactdozen gesmolten, en apparaten toch ook defect.
Moet er wel bijzeggen dat de helft van de electrische leidingen ook uit de muur werden gesmeten.
inderdaad,die veiligheidsdozen werken niet,is boerenbedrog,als u de steker uit stopkontakt trekt moet ze minimum 1 meter weg blijven van stopkontakt of de bliksembol zoekt het dichtst gelegen mogelijke aarding of metaal en uw snoertje die daar ligt is van koper.
De bliksem al verzwakt na inslag kan soms nog meters ver zoeken in de huiskamer naar aarding en hij pakt dan meestal het toestel dat niemand nooit aflegt en dat is de geliefde frigo.

trebel
22 May 2005, 00:41
Ik moet er ook bijzeggen dat er een verschil is in droge bliksem en natte bliksem,vochtig weer is veiliger,droge bliksem zijn de dodelijkste,inslaan in nieuwe moderne woning die geisoleerd zijn met kurkdroge,warme lucht in de kamers is gevaarlijker dan oude,niet tochtvrije woning met lichte vochtprobleem

ybr
22 May 2005, 00:46
Mijn vraag is nu, aan de mensen die hier hun pc altijd laten aanstaan, wat is de reden daarvoor. Is dit omdat jullie 's nachts downloaden of dat jullie zelf een ftp server hebben. Ik weet dat bv in Nederland geen limiet bestaat op het internet. Daar zijn veel mensen die hun eigen server hebben en die laten ook hun pc aan staan. Maar hier in België kan je dit helaas niet doen ( ik spreek uit ervaring ). Waarom dan je pc de hele dag laten aan staan ? Ten eerste het verbruikt. Ten tweede, je pc kan niet afkoelen. Daarmee kan je ook veel schade mee aanrichten.

kwakkwak
23 May 2005, 09:08
Mij is er altijd gezegd geweest dat het goedkoper is om je pc altijd te laten aanstaan dan afzetten en opnieuw opstarten.

Tegen blikseminslag is mijn pc verzekerd trouwens en zeer goed zelfs.

streetfigter
23 May 2005, 16:55
het is beter om uw pc overdag te laten aanstaan(als je in de buurt bent tenminste) want het steeds op en afzetten van een pc is schadelijker voor de componenten dan deze te laten aanstaan omdat het steeds opwarmen en afkoelen gat gepaart met uitzetingen en in de componenten komen hierdoor miniscule barstjes met als gevolg dat uw mobo debect kan raken; ook voor het opspinnen van uw hdd is dit nadelig; uw motoren krijgen steeds een grotere kracht te verwerken als deze moeten opspinnen van 0 naar hun normale toerental.

het word pas voordeliger dat u uw pc afsluit waneer u gedurende geruime tijd uw pc niet meer gebruikt; ik heb mijn antivirusscanners zo ingesteld dat deze een voledige systeemschan beginnen uit te voeren waneer mijn pc gedurende een 30min inactief is; zo staat deze nuttig te draaien en ik ben blij dat deze taken worden uitgevoerd terwijl ik met iets anders bezig ben aangezien deze uw systeem toch zwaar belasten