Volledige versie bekijken : beveiliging op excel document



Spike
25 November 2005, 14:18
hey,
een kameraad van mij zit met een vervelend probleem op zn werk. Hij heeft pas een job van iemand overgenomen, met het bijhorende werk natuurlijk. zijn voorganger had in Excel een berekeningsprogramma gemaakt, maar er staat een beveiliging op dat werkblad. Is er een manier om dit paswoord op te heffen zodat hij de macro's kan zien en bewerken?
Het bestand is te downloaden op http://users.pandora.be/timslenders/excel/

alvast merci.
Tim

Firekoen
25 November 2005, 17:19
ik zou het niet weten

mss kunt ge de inhoud copieren naar een nieuw werkblad

Baloeke
25 November 2005, 17:43
Kan hij niet het paswoord vragen aan die vorige collega

Spike
25 November 2005, 17:49
het copieren naar een ander werkblad heeft geen nut, die makros en formules komen dan niet mee.

Het paswoord vragen gaat ook niet omdat die vorige kerel daar op staande voet is ontslagen, ne hoop problemen, blablabla. T zou idd wel de makkelijkste oplossing zijn.

slicky
25 November 2005, 17:51
denk dat hij het wachtwoord eens zal moeten vragen aan zijn boorganger;)

g_man
25 November 2005, 18:02
http://www.lostpassword.com/excel.htm

J.W.
25 November 2005, 18:20
hey,
een kameraad van mij zit met een vervelend probleem op zn werk. Hij heeft pas een job van iemand overgenomen, met het bijhorende werk natuurlijk. zijn voorganger had in Excel een berekeningsprogramma gemaakt, maar er staat een beveiliging op dat werkblad. Is er een manier om dit paswoord op te heffen zodat hij de macro's kan zien en bewerken?
Het bestand is te downloaden op http://users.pandora.be/timslenders/excel/

alvast merci.
Tim

Download en installeer OpenOffice 2.0
Open hiermee het Excel werkblad.
Hef nu de beveiliging op.
Sla het Excel werkblad terug op.
Open het Excel werkblad nu met Excel van Microsoft.

J.W.
25 November 2005, 18:25
N.B.: De beveiliging op elk blad (sheet) opheffen, dus niet enkel op blad1.

Kokki
25 November 2005, 18:47
Dat is een goeie JW. Die kan altijd wel eens van pas komen.

@spike als je interesse hebt in die lostpassword.com daar kan ik je wel aan de *** versie helpen :)

Firekoen
25 November 2005, 18:57
dit ziet er intressant uit,

kan mss altijd wel eens van ps komen.

Baloeke
25 November 2005, 19:01
En tip dat ik zeker moet onthouden J.W.

Spike
25 November 2005, 20:32
hey,

met open office is idd de beveiliging weg, maar ik kan nog niet bij de celeigenschappen. Ik heb ondertussen door dat de beveiliging niet op het excel document staat, maar te maken heeft met VBA (die macro's denk ik).
via http://www.lostpassword.com/excel.htm is er wel een decoder voor die VBA af te halen, maar in de trial versie gaat ie tot max. 2 karakters van het paswoord.

iemand nog een tip? (a)

geheimfeest
25 November 2005, 22:19
Ga naar www.straxx.com. Hier kan je een add-in voor excel laden die paswoorden op sheet niveau of op werkboek niveau tijdelijk opheft. Werkt wel enkel met de engelstalige excel versie. Gemiddeld 15 tot 30 seconden om het passwoord te verwijderen. Ook complexe paswoorden met cijfers en leestekens.
Dit zal hem niet helpen om de macro's te zien die zijn voorganger ook beveiligd heeft. (Door alt & F11 te drukken, open je Visual Basic).
Zal de file eens plaatsen op mijn andere PC met engelstalige Office en eens zien wat ik daar kan bereiken want de meeste password recovery zijn engelstalig (Syntax in VB, Acces en Excel verschillen in Eng en NL).

We blijven zoeken.

G.F.

J.W.
25 November 2005, 23:29
hey,

met open office is idd de beveiliging weg, maar ik kan nog niet bij de celeigenschappen. Ik heb ondertussen door dat de beveiliging niet op het excel document staat, maar te maken heeft met VBA (die macro's denk ik).
via http://www.lostpassword.com/excel.htm is er wel een decoder voor die VBA af te halen, maar in de trial versie gaat ie tot max. 2 karakters van het paswoord.

iemand nog een tip? (a)

OpenOffice kan niet werken met de macro's van Excel.

U denk juist :D

geheimfeest
26 November 2005, 22:13
Sorry Spike,

Heb verschillende BBS rond Excel en VBA bezocht, echter nergens een gratis tool gevonden die het VBA paswoord kan achterhalen. Wel verschillende commercële tools ter beschikking vanaf 35$ en verder.
Zelf twee tools gebruikt maar geen effect gehad.
Heb wel de paswoorden van de sheets kunnen verwijderen, maar dat hadden jullie al gedaan via de conversie naar OpenOffice.
Mocht ik toch nog iets tegen het lijf lopen, dan laat ik het je weten.

Ciao,
G.F.

J.W.
27 November 2005, 03:11
hey,

met open office is idd de beveiliging weg, maar ik kan nog niet bij de celeigenschappen. Ik heb ondertussen door dat de beveiliging niet op het excel document staat, maar te maken heeft met VBA (die macro's denk ik).
via http://www.lostpassword.com/excel.htm is er wel een decoder voor die VBA af te halen, maar in de trial versie gaat ie tot max. 2 karakters van het paswoord.

iemand nog een tip? (a)

Als die persoon een wachtwoord heeft gebruikt dat bestaat uit een combinatie van kleine letters, hoofdletters, cijfers en leestekens en een redelijke lengte heeft (meer dan 12 tekens) kunt u nog tientallen jaren bezig zijn om dit te achterhalen. Enkel een toeval zal u dan kunnen helpen maar geen gratis of betalend programma.

geheimfeest
27 November 2005, 14:51
Klopt J.W.
Naar wat ik ervan weet, zet Windows alles om naar 32 bit code. Verschillende paswoorden kunnen leiden naar dezelfde binaire code door de versleuteling die windows gebruikt. Vandaar dat men niet het correcte paswoord nodig geeft, enke de correcte binaire code en die is éénvoudiger.
Op worksheets en workbooks, duurt dit slechts enkele seconden om de beveiliging op te heffen (ook zonder om te zetten naar OpenOffice). Men kent echter wel niet het oorspronkelijke wachtwoord.
Voor VBA ligt dit iets moeilijker.

Er zijn ook tools beschikbaar die het passwoord achterhalen en die dit niet doen door het paswoord te berekenen, echter door de plaats te lezen waar het paswoord bewaard wordt in Excel of in VBA.

Doch, dit gezegd zijnde, ik heb het nog niet gevonden:verlegen:

Ciao,
G.F.;)