Volledige versie bekijken : schijf herverdelen



jean-paul
12 December 2005, 20:59
kan men een bestaande partitie uitbreiden.ik zou graag mijn c partitie uitbreiden,nu heb ik een c partitie van ongeveer 6gb en mijn d partitie 34gb.
ik zou graag mijn c naar een 20gb willen brengen.hoe doe ik dat?

thx.

slicky
12 December 2005, 21:21
je kunt dat doen met partition magic;)
je vergroot je c schijf en verkleint dan je d schijf:D

Nikolas
12 December 2005, 21:23
Maak wel eerst een back-up van je belangrijke gegevens!
Gegevensverlies is nooit uit te sluiten!

Ché
12 December 2005, 21:25
je kunt dat doen met partition magic;)
je vergroot je c schijf en verkleint dan je d schijf:D

volgens mij zal je eerst je D schijf moeten verkleinen en dan pas kan je de nieuwe beschikbare ruimte toewijzen aan je C schijf.

whoopie
12 December 2005, 22:42
volgens mij zal je eerst je D schijf moeten verkleinen en dan pas kan je de nieuwe beschikbare ruimte toewijzen aan je C schijf.


met partition magic is dit idd zo !

W1nD0wS 3x P33
13 December 2005, 10:17
Uitleg voor Windows XP<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Onderwerp: Partitioneren met Windows XP (herindelen van harde schijf )<o:p></o:p>
Schrijver: WiND0Ws 3x P33<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>
Partitioneren met windows xp<o:p></o:p>

Heeft u windows xp op de schijf staan maar is het systeem vervuild door veel programma’s of een virus, dan zult u uw harde schijf opnieuw moeten indelen. <o:p></o:p>
Dit betekent dus dat met deze methode alles van de schijf gewist wordt en u opnieuw begint met een schone virusvrije harde schijf.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Let op, uw oude bestanden gaan hiermee verloren dus:<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
MAAK EERST EEN KOPIE VAN UW PERSOONLIJKE BESTANDEN !<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Procedure:<o:p></o:p>
Start de pc en plaats de Windows xp cd-rom in de cd-romspeler.<o:p></o:p>
Start Windows xp vanaf de cd-rom op en bevestig dat u windows xp wilt installeren door op Enter te drukken. <o:p></o:p>
Ook als u eerst één of enkele partities wilt verwijderen moet u dit doen.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Partities verwijderen met Windows xp<o:p></o:p>

Als u windows via de cd-rom hebt opgestart dan laat windows xp in de installatie de partities op de computer zien. <o:p></o:p>
Selecteer de eerste partitie en druk op D om deze te verwijderen. Bevestig dit met een druk op L en de partitie is verwijderd. Herhaal dit zonodig met de andere partities totdat deze allemaal verwijderd zijn.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Partities maken met Windows xp<o:p></o:p>

Zijn alle oude partitie verwijderd, dan is alle ruimte op de harde schijf te zien als “ niet gepartitioneerde ruimte”. Kies dan C om in deze ruimte een nieuwe partitie te maken.<o:p></o:p>
Geef de ruimte die u voor de eerste partitie in gedachten had en type die in.<o:p></o:p>
Druk op enter om de partitie te maken.<o:p></o:p>
Selecteer daarna met pijltje omlaag wederom de “niet gepartitioneerde ruimte” en maak een tweede patitie, of indien u dat wilt, meerdere partities. <o:p></o:p>
Zijn alle partities gemaakt, vervolg dan met het formatteren van de patities C: waarop Windows geïnstalleerd mag worden.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
NTFS of FAT ?<o:p></o:p>
Wie in het bezit is van Windows xp of windows 2000 (en geen dualboot installatie draait) doet er verstandig aan voor NTFS te kiezen. Het bestandssysteem is betrouwbaar, veilig en efficiënt gekoppeld aan de professionele 32-bits architectuur van Windows 2000 en XP.<o:p></o:p>
Als u uw installatie van Windows Xp al onder FAT32 gemaakt heeft, kunt u vrij eenvoudig overstappen.<o:p></o:p>
Een harde schijf kan alleen naar NTFS geconverteerd worden als hij niet helemaal vol is.<o:p></o:p>
Voordat het conversieprogramma begint met de eigenlijke handelingen wordt er eerst gecontroleerd of er wel genoeg vrije ruimte is.<o:p></o:p>
Is dit niet het geval, dan krijgt u een foutmelding van die strekking. Om het converteren te starten gaat u naar Start / Alle programma’s / Bureau-Accessoires en klikt u op Opdrachtprompt.<o:p></o:p>
Typ in het venster dat dan verschijnt Convert <schijfnaam>: /fs:ntfs (waarbij schijfnaam de naam van de te converteren harde schijf is). Wacht tot er in het venster de mededeling ‘conversion complete’ verschijnt en sluit het venster, de desbetreffende partitie is dan geconverteerd. <o:p></o:p>
Voor sommige partities, zoals de partitie die Windows bevat, is het mogelijk dat u de melding krijgt het systeem te herstarten voordat de conversie kan beginnen. Volg simpelweg de instructies op het scherm, en alles wordt voor u geregeld na een herstart. Overigens geldt ook hier dat vooraf back-uppen bij dit soort operaties niet alleen verstandig, maar eigenlijk ook verplicht is. Denk er ook aan dat het niet mogelijk is om terug te converteren naar FAT32.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
LET OP: Wilt u om welke reden dan ook terug naar FAT32 en Windows 98 (SE) dan dient u de partitie eerst met Windows XP te formatteren in FAT32. <o:p></o:p>
Het formatteerprogramma dat bij Windows 98 hoort herkent geen NTFS partitie en zal deze dus overslaan of niet kunnen formatteren.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Beveiliging<o:p></o:p>
Naast een betere beveiliging van gegevens tegen hard- en softwareproblemen, levert NTFS ook de mogelijkheid om gegevens af te schermen van anderen. Dit is vooral praktisch wanneer meerdere personen gebruik maken van dezelfde PC. <o:p></o:p>
Onder NTFS is het anders dan bij FAT32 mogelijk om per bestand, map of partitie specifiek in te stellen wie er al dan niet toegang toe heeft, en of deze toegang inhoudt dat er gelezen of ook geschreven mag worden (permissies). Ook biedt NTFS de mogelijkheid om bestanden, folders of partities te versleutelen (encrypting File System).<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Efficiënt<INS cite=mailto:. dateTime=2005-04-25T12:30><o:p></o:p></INS>

NTFS kan een grotere hoeveelheid clusters per partitie bevatten, bij gebruik van Windows XP 4.294.967.295 tegen 268.435.445 van FAT32. Hierdoor kan NFTS veel grotere harde schijven formatteren met een clusteromvang van 4 Kb, en dus meer ruimte met minder slack creëren.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>
Compressie<o:p></o:p>

NTFS levert een betere variant van compressie op. Het is namelijk mogelijk om specifieke bestanden te comprimeren. Voor diegenen die zich afvragen waarom ze dat niet gewoon met een applicatie als Winzip zouden doen, NTFS kan door zichzelf gecomprimeerde bestanden uitpakken en tonen zonder dat er interactie met de gebruiker nodig is. Windows Xp is in staat om van meerdere NTFS geformatteerde harde schijven één partitie te maken. Nadeel is dat als er één harde schijf stuk gaat, de informatie op alle schijven weg is. Ook deze optie is overigens alleen weggelegd voor mensen die Windows Xp profeccioneel gebruiken.<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
<o:p> </o:p>

slicky
13 December 2005, 14:28
volgens mij zal je eerst je D schijf moeten verkleinen en dan pas kan je de nieuwe beschikbare ruimte toewijzen aan je C schijf.

zo bedoelde ik het ook:p ;)