Volledige versie bekijken : Gemiddelde berekenen in Excel



Kamiel
13 December 2005, 22:19
Ik wil het gemiddelde berekenen van een rij met punten van testen van een leerling waarvan in een rij hoger het maximum staat. Voor een leerling die alle testen heeft meegemaakt is dat geen probleem, maar wat doe ik voor een leerling die voor één van de testen afwezig was? Hoe laat ik hier het gemiddelde berekenen?

Martijnc
13 December 2005, 22:22
Met de functie gemiddelde
=gemiddelde(bereik)
Heb het al even voor je gedaan:

compuchrisje
13 December 2005, 22:26
Ik denk dat je dan best in je formule de voorwaarde bijzet: =als(cel>0);gemiddelde(bereik)

Martijnc
13 December 2005, 22:30
Dat gaat nie he
Dan kan je maar controleren als er 1 cel leeg is en dan kiezen of hij het gemiddelde berekend of niet. En omdat er meerdere cellen zijn die gecontroleerd moeten worden op waarde null gaat dat niet. De functie gemiddelde slaat de cellen waar niks in staat toch over. En je ALS formule is ook nog niet af. Je geeft geen waarde_als_onwaar. ;)

Kamiel
13 December 2005, 22:38
Bedankt Martijnc, maar ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Je hebt het gemiddelde berekend, maar ik wil een resultaat op 100 (percent) enkel van de gemaakte testen. Wanneer een leerling alle testen maakt is dat niet moeilijk, maar wanneer een leerling afwezig geweest is en geen score heeft voor een test wat doe ik dan?

compuchrisje
13 December 2005, 22:56
Ha 't is per leerling! Monumentje, moet dan even gaan graven in mijn kasten he.

compuchrisje
13 December 2005, 23:19
oké 'k heb het hier: je moet met de dbfunctie werken
opbouw van de formule: dbgemiddelde(invoerbereik;rangnummer;criteriumbere ik)
Je moet hiervoor de hele tabel, zonder de titels selecteren (=invoerbereik), rangnummer(=de rij van de leerling); criteriumbereik (cel>0)

Kamiel
13 December 2005, 23:50
compuchrisje, bedankt voor de reactie. Is het veel gevraagd om me een voorbeeldje te bezorgen?

Alvast bedankt

Kamiel

geheimfeest
14 December 2005, 00:41
Je kan ook de functie "SOM.ALS" gebruiken.
Heb voorbeeld in bijlage.

mvg,
G.F.

Kamiel
14 December 2005, 09:28
(y) (y) Zo op het eerste zicht is dit wat ik bedoel, ik bekijk het straks nog beter maar alvast een dikke merci....(y) :)

Kamiel
14 December 2005, 12:28
(y) (y) (y) bedankt voor de tip(y) (y) (y) je hebt me een stuk verder geholpen.