Volledige versie bekijken : PC zelf ineensteken, maar...



Girlieke
10 January 2006, 13:31
Hallo,

Ik heb een eerste poging gedaan om zelf een nieuwe PC in elkaar te steken. Ik had nog een oudePentium 2 staan die ik ontmanteld heb en in die case heb ik een nieuw moederbord gestoken (ASRock K8NF4G-SATA2) en een nieuwe AMD processor, ze hebben mij die samen aangeraden in de winkel dus ik neem aan dat het allemaal compatibel is. Ik heb het allemaal geïnstalleerd volgens de handleidingen, over de harde schijf ben ik niet helemaal zeker, maar de processor en koeling zouden ok moeten zijn. Als ik nu opstart krijg ik niks op mijn scherm, dat blijft gewoon zwart. Zelfs als mijn harde schijf niet goed is aangesloten moet ik dan geen BIOS krijgen? De koeling werkt wel want die zie ik draaien, dus alles ok met de voeding neem ik aan. En er is een VGA on Board dus normaal kan het ook geen probleem zijn met de grafische kaart.
Kan er iemand mij helpen, of misschien zeggen in welke richting ik het probleem moet gaan zoeken?

Alvast bedankt,
Girlieke (helemaal nieuw hier !!)

Icemar
10 January 2006, 16:40
als je de pc aan zet hoeveel piepjes hoor je dan bij het opstarten
1 of 2 of 3

Heezy
10 January 2006, 19:02
En het geheugen?

vanic
10 January 2006, 20:17
als je de hd verdenkt ... deze gewoon afkoppelen ...

misschien eens proberen met alleen de cpu en geheugen op je mobo... en dan iedere keer iets bij aansluiten... hopelijk heb je geen pinnen geplooid op je cpu ( processors)

in welke case heb je dit allemaal ingebouwd? ( 'k zie een pentium 2 ) zeker dat je de juiste voeding hebt en je ze ook juist hebt ingeplugd?

Nikolas
10 January 2006, 20:30
Je bent toch het RAM geheugen niet vergeten??
Want lijkt mij dat een PII-moederbord met SDRAM (ev. nog EDO RAM) werkt, terwijl dat nieuwe bordje DDR slikt...
Deze vijf componenten zouden moeten aangesloten zijn voor een goed werkende pc:
* Processor
* Voeding
* Grafische kaart/monitor
* RAM
* Moederbord

stefanmiler
10 January 2006, 21:56
Is het een oude voeding? Is het niet dat de recente AMD-moederborden 2 connectoren moeten hebben, zone grote brede witte (geen zin om achter correcte naam te zoeken) en dan zo'n kleiner vierkant die de voeding aan de cpu levert?
Don't shoot me if I'm wrong.

Milo
10 January 2006, 22:24
U moederkaart kan ook defect zijn , nja , is ni omda et 'uit de winkel komt' da et drom gaat é , alles kan stuk zijn , liever , nja in et begin dan na een paar aand
En euh, nja , je hebt toch u moederbord niet statisch of magnetisch geladen ( door onvoorzichtige manipulatie bij assemblage)

En denk da pc zonder Ram toch Bootscherm vertoont ...
Njah

Girlieke
11 January 2006, 10:16
OK, ik heb het allemaal nog eens bekeken. Ik had natuurlijk ook RAM bijgekocht, 256MB en aangesloten, dat was ik vergeten te zeggen.
Ik heb de harde schijf ontkoppeld, maar geen verschil. Ik heb de koeling en de processor nog eens gedemonteerd maar volgens mij zijn die correct aangsloten, de pinnekes zien er allemaal nog goed uit en ik ben uitermate voorzichtig geweest met de processor, ik heb zeker niks geforceerd.
De case is gewoon van een oude pentium 2, ik heb alleen de voeding er laten insteken (die werkt, ben ik zeker van, en is met één brede witte connector op het moederbord aangesloten.) De CD-rom is ook nog van de oude P2 maar die krijgt in ieder geval stroom want ik kan hem opendoen en zo. Gisteren niet, maar vandaag wel. Kan dat zijn doordat ik hem ook afgekoppeld heb van het moederbord?
Het zou mij zwaar verbazen als ik mijn moederbord gemagnetiseerd zou hebben, hoe zou dat dan kunnen?
Het enige dat ik zie werken is de koeling die draait (da's al iets) en ik krijg geen piepjes, heb op twee verschillende monitors en boxen getest....
iemand een suggestie van wat ik kan doen of testen?

stefanmiler
11 January 2006, 11:00
Zoals ik hierboven getipt had:
pagina 9 van manual moederbord nr 2
heb je die atx 12v power connector ook aangesloten? (niet de gewone atx power connector nr 29)
Indien niet: dan krijgt de cpu geen stroom.

Girlieke
11 January 2006, 11:13
Dat heb ik gevonden en je hebt gelijk. De atx12v connector is niet aangesloten. Ik vind alleen geen aansluiting die daarin past en die van de voeding komt... ik heb wel nog een paar lege maar dat zijn allemaal platte (zoals voor de harde schijf). Gewoon een nieuwe voeding kopen of bestaat er een tussenstukje?

belga1
11 January 2006, 14:02
hoikes
ik moet stefanmiller bijspringen inderdaad de cpu krijgt geen stroom dus
vrees ik dat je om een nieuwe voeding zult moeten gaan
de nieuwere voedingen beschikken over een extra connector die je kan aansluiten op je moederbord

mvg

stefanmiler
11 January 2006, 14:04
Ik zou ineens nieuwe voeding kopen (check wel dat er zo een connectie aan is, heb eens een case gehad die pentium IV-ready was, maar toen ben ik wel een tussenstukje kunnen gaan zoeken...). Voor deze pc moet dat toch geen dure voeding zijn denk ik zo.

vanic
11 January 2006, 14:45
neem een voeding met 24 pins ipv. 20 pins... deze past altijd... je sluit dan gewoon de 4 overige pinnen die je niet nodig hebt niet aan...( als je een 20 pins aansluiting hebt op je mobo)

de atx connector zit er sowieso... op een nieuwe voeding...

en neem min. 400W...

Girlieke
11 January 2006, 19:57
bedankt voor de tips, morgen ga ik een nieuwe voeding kopen. Ik zal weten te zeggen of dan alles werkt...
fingers crossed !!!
En nog eens bedankt natuurlijk, ik weet weer iets meer over hardware :-)

Milo
12 January 2006, 00:08
bedankt voor de tips, morgen ga ik een nieuwe voeding kopen. Ik zal weten te zeggen of dan alles werkt...
fingers crossed !!!
En nog eens bedankt natuurlijk, ik weet weer iets meer over hardware :-)



Pas maar p mannen .... as it say's : Leerling verslaat Meester .... Wel nog ange weg af te leggen Girlieke, ma idd , .... :p

Girlieke
14 January 2006, 21:59
Goed nieuws: ik ben een nieuwe voeding gaan kopen en alles werkt nu perfect... WindowsXP geïnstalleerd, partities gemaakt... alles in orde.
Heel erg bedankt voor de hulp van iedereen hier !! Anders had ik het zeker niet gevonden...

PeterN
15 January 2006, 00:23
Blij dit te horen. Je ziet samen sterk op een forum ;)
hier gaat een slotje op ;)