Volledige versie bekijken : Flatscreen TFT aansluiting



Geraar
13 January 2006, 17:39
Ik maak gebruik van een flatscreen TFT.

Nu aan de kabel hangen er twee stekkers een plug & play ( blauw ) stekker en een TFT ( wit ) onderstel ik. Mijn vraag is nu wat is het VERSCHIL hiertussen? Mijn videokaart heeft ook een blauwe en witte poort om die aan de sluiten. Momenteel maak ik nu gebruik van de blauwe ( plug & play ) stekker.

Heezy
13 January 2006, 18:46
De blauwe is de D-Sub (ook VGA-ingang genoemd). Deze stekker is analoog. De witte noemt DVI, en is digitaal.
Aangezien je een TFT hebt (is digitaal) kan je best de DVI ingang gebruiken.

Kijk, alle data dat aangemaakt wordt door de videokaart is digitaal. Zou je nu via de D-Sub werken, dan wordt door de RAMDAC op de videokaart deze data omgezet naar een analoog signaal en zo verzonden over de kabel. Wanneer deze data aankomt in het TFT, dan wordt deze weer door een ADC omgezet naar een digitaal signaal.
Werk je via DVI, dan blijft alles van begin tot einde digitaal. Je ziet wel dat dit iets optimaler is ;-).

Geraar
13 January 2006, 19:45
Ik heb nu veranderd zoals je gezegd hebt naar de witte stekker in de witte poort. Wat is mijn conclusie nu dat ik mijn resolutie nu maar enkel op 3 standen kan zetten en dat is 800 x 600 / 1024 x 768 en 1240 x 1024.

En bij aparaatbeheer staat er nog steeds plug & play monitor.

Heezy
13 January 2006, 20:02
Is toch goed. Een TFT is niet zoals een CRT hé, een TFT heeft een native resolutie, en das de enige resolutie waarop hij scherp beeld zal geven. Bij de meeste TFT's nu is dat 1280 x 1024.

Geraar
13 January 2006, 20:28
Maar waarom staat er dan nog steeds plug & play monitor?

Heezy
13 January 2006, 20:51
Omdat TFT's ook plug & play zijn, je hoeft toch geen drivers te installeren ;-).

Geraar
14 January 2006, 16:11
Als ik me resolutie op 1280 x 1024 zet dan krijg ik na een tijd wel pijn aan me ogen hoor :)

vanic
14 January 2006, 17:43
pijn aan je ogen met een TFT scherm?

misschien eens proberen...
rechts klikken op je bureaublad>eigenschappen>vormgeving>effecten>een vinkje zetten bij " randen van letters ..." en kiezen voor clear type ( als dit zo nog niet is he)

Geraar
15 January 2006, 16:51
Oke bedankt.