Volledige versie bekijken : Tip voor excel



Perigo17
22 January 2006, 21:29
Hier een tip die ik ergens gevonden heb en die nuttig kan zijn voor mensen die veel berekeningen moeten maken in excel. Vooral diegenen die vele cellen hebben met tussenberekeningen. Een excel sheet kan er dan al eens vlug veel te druk uitzien.
Daarom een tip om die berekeningscellen als blanco weer te geven (ziet er veel properder uit); de data blijven echter bestaan, ze worden niet gewist.
Ga op de cel staan die je wil opschonen. Klik met de rechtermuisknop op die cel. Kies celeigenschappen. Onder categories: klik op aangepast. Als type: vervang standaard door ;;; (3-maal een punt-komma zondder blanco's ertussen). Klik op ok. In de bewuste cel zie je nu niets meer staan, maar als je de cel activeert door erop te klikken zie je in de gegevensbalk de inhoud staan.

compuchrisje
22 January 2006, 23:28
Mooie tip, thx! Ken je de bron nog?

J.W.
22 January 2006, 23:36
Ga op de cel staan die je wil opschonen. Klik met de rechtermuisknop op die cel. Kies celeigenschappen. Onder categories: klik op aangepast. Als type: vervang standaard door ;;; (3-maal een punt-komma zondder blanco's ertussen). Klik op ok. In de bewuste cel zie je nu niets meer staan, maar als je de cel activeert door erop te klikken zie je in de gegevensbalk de inhoud staan.

In de formulebalk staat de formule, maar dat is ook alles. Als u de uitkomst van die formule nodig hebt kunt u die 3 x ; terug verwijderen.

Perigo17
22 January 2006, 23:57
Ik heb de tip hier gevonden. http://users.pandora.be/msasc/tips%20en%20trucs%20Excell.html.
Ik weet niet of ik hier adressen van websites mag zetten. Indien niet, gelieve hem dan te verwijderen. Maar er staan hier nog meerdere tips.

Perigo17
22 January 2006, 23:59
Eh ja, J.W. de tip is enkel bedoeld voor diegenen die geen resultaat willen zien in die bepaalde cel. Is enkel bedoeld om uw werkblad niet te bezoedelen met formules die enkel dienen als tussenberekening naar het uiteindelijke resultaat (dat dan wel moet getoond worden)

compuchrisje
23 January 2006, 00:17
Perigo, dit is het soort tips/links die hier zeer welkom zijn. Is ten voordele van het forum én zijn leden. En voor mij tuurlijk ook he, hihi.

J.W.
23 January 2006, 00:40
"Objecten tijdelijk verwijderen - Excel

Stel: je hebt een Excel-bestand vol met objecten, zoals
tekeningen, plaatjes, grafieken en/of zelfs een
Word-document. Als je ze even uit de weg wilt hebben om je
op de data te concentreren (en sneller door je bestand te
kunnen scrollen) doe je het volgende: Druk één keer op
[Ctrl]+[6] en Excel vervangt bepaalde objecten, zoals
grafieken, door een grijs vlak. Druk nogmaals op [Ctrl]+[6].
Nu worden alle objecten verwijderd. Druk ten derde male op
[Ctrl]+[6] en Excel toont alle objecten in het bestand weer"

Als u deze tip wilt gebruiken zult u toch anders moeten tewerk gaan.

CTRL+SHIFT+6 (niet de 6 van het numerieke gedeelte van uw toetsenbord)

J.W.
23 January 2006, 00:51
"De dag die nooit komt - Excel

Excel heeft, voor zover we weten, geen millennium- maar wel een
1900-bug. Volgens de versies die deel uitmaken van Office 4.x, Office
95 en Office 97 is 1900 een schrikkeljaar. Dat is echter onjuist. Maak
je een foutje bij het invoeren van een datum in Excel, dan word je
niet automatisch gewaarschuwd. Toch kan je je fout in één oogopslag
waarnemen: een niet bestaande datum blijft links uitgelijnd staan,
terwijl een correcte datum naar de rechterkant van de cel springt.
Bovendien is het niet mogelijk de opmaak van een foutief ingevoerde
datum te veranderen. "

Ook in Office XP blijft de "Nietbestaande datum: 29/02/1900" mooi rechts uitgelijnd staan.

Perigo17
23 January 2006, 13:50
Wilt u een Excel-bestand als afbeelding invoegen in bijvoorbeeld Word? Selecteer in Excel de cellen (of grafiek, of ander object) die u wilt kopiëren. Houd de Shift-toets ingedrukt en klik in het "Bewerken-menu" op "Figuur kopiëren". Kies voor de beste beeldkwaliteit, en in het volgende dialoogvenster de optie "Als op scherm" en "Figuur". Klik op "OK".
Ga nu naar het document waar u de afbeelding wilt hebben en kies "Plakken" in het "Bewerken-menu". Met de Figuur-werkbalk kunt u eventueel achteraf de afbeelding nog wijzigen.

Swatje
23 January 2006, 14:16
bedankt, komt zeker van pas

J.W.
23 January 2006, 14:57
Wilt u een Excel-bestand als afbeelding invoegen in bijvoorbeeld Word? Selecteer in Excel de cellen (of grafiek, of ander object) die u wilt kopiëren. Houd de Shift-toets ingedrukt en klik in het "Bewerken-menu" op "Figuur kopiëren". Kies voor de beste beeldkwaliteit, en in het volgende dialoogvenster de optie "Als op scherm" en "Figuur". Klik op "OK".
Ga nu naar het document waar u de afbeelding wilt hebben en kies "Plakken" in het "Bewerken-menu". Met de Figuur-werkbalk kunt u eventueel achteraf de afbeelding nog wijzigen.

Waarom toch zo ingewikkeld? Selecteer gewoon die bv. grafiek, rechts klikken, kopiëren, open uw Wordbestand en klik op plakken. Net hetzelfde als hierboven beschreven. Het zijn daarna allebei "Dode afbeeldingen" (kunnen niet meer bewerkt worden).

Perigo17
24 January 2006, 13:25
Toch denk ik dat je de eerste manier (figuur kopiëren) meer wijzigingen kan aanbrengen dan met het kopiëren op uw manier J.W. Als je als een figuur kopiëert, kan je nadien in het word dokument de gegevens in de cellen zelfs wijzigen. Rechts klikken op het 'figuur', figuur object selecteren en daarin openen. Je zal zien dat je nu ook de inhoud van cellen kan aanpassen (wijzigen). Volgens mij kan dat niet als je gewoon selecteert en kopiëert? Ik heb alleszins geen manier gevonden.

J.W.
24 January 2006, 17:53
Toch denk ik dat je de eerste manier (figuur kopiëren) meer wijzigingen kan aanbrengen dan met het kopiëren op uw manier J.W. Als je als een figuur kopiëert, kan je nadien in het word dokument de gegevens in de cellen zelfs wijzigen. Rechts klikken op het 'figuur', figuur object selecteren en daarin openen. Je zal zien dat je nu ook de inhoud van cellen kan aanpassen (wijzigen). Volgens mij kan dat niet als je gewoon selecteert en kopiëert? Ik heb alleszins geen manier gevonden.

Met welke versie van Office werkt u? Ik gebruik versie XP en van al hetgeen u hier schrijft kan ik in deze versie niet doen.
Ik heb in XP uw voorbeeld en mijn voorbeeld gevolgd en beiden zijn volkomen gelijk. Geen enkel verschil. Geen van beiden kan later worden bewerkt. Hiermee bedoel ik niet iets vergroten of verkleinen of van plaats of volgorde wisselen, maar de Excel gegevens aanpassen. Ook van "Beste beeldkwaliteit" is er in XP geen sprake.

Perigo17
24 January 2006, 18:24
Ik werk met excel 2000. Dat zou dus willen zeggen dat er in de versie 2000, in dit geval meer mogelijkheden zijn dan in XP? Ofwel moet men dit op een andere manier oplossen in office XP? Ik heb nog niet met Office XP gewerkt.

J.W.
24 January 2006, 18:34
Ik werk met excel 2000. Dat zou dus willen zeggen dat er in de versie 2000, in dit geval meer mogelijkheden zijn dan in XP? Ofwel moet men dit op een andere manier oplossen in office XP? Ik heb nog niet met Office XP gewerkt.

Wat u bedoelt in Office 2000 werkt in XP als volgt:

Open een nieuw Word document - Invoegen - Object - tabblad Bestand gebruiken - Bladeren naar het Excelbestand - vinkje zetten bij "Aan bestand koppelen" en dan OK.

compuchrisje
24 January 2006, 19:57
Perigo, hou je versie 2000 nog maar bij, niks mis mee. Sommige dingen kunnen daar inderdaad nog wél manueel ingevoerd worden, al die prefab-toestanden zijn niet altijd aangenaam. Zeker als men zélf nog een beetje de touwtjes in handen wil houden. Je tips zijn in elk geval welkom voor mensen die die versies nog hebben.

Perigo17
25 January 2006, 17:58
Wist u dat we euro's (en ook alle andere valuta's) in excel op 2 verschillende manieren kunnen laten weergeven? Er is namelijk een verschil tussen 'Financieel' en 'Valuta'. Tip is in ieder geval geldig voor versie 2000 (andere versies kan ik jammer genoeg niet verifiëren). Klik op de bewuste cel en kies in celeigenschappen voor Financieel. In dat geval wordt het euroteken (of ander valutasymbool) links uitgelijnd in de cel en het bedrag rechts. Als je 'celeigenschappen' en 'valuta' kiest, wordt het valutateken vlak voor het bedrag afgebeeld. Met de eigenschap 'financieel' kan je dus het valutateken mooi onder mekaar afbeelden. Je kan er via opmaak ook voor kiezen om het valutateken NA het bedrag af te beelden; in dat geval heb je deze tip niet nodig.
<TABLE style="WIDTH: 71pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=94 border=0 x:str><COLGROUP><COL style="WIDTH: 71pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 3437" width=94><TBODY><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD class=xl22 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 71pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=94 height=17 x:num="500"><TABLE style="WIDTH: 298pt; BORDER-COLLAPSE: collapse" cellSpacing=0 cellPadding=0 width=396 border=0 x:str><COLGROUP><COL style="WIDTH: 71pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 3437" width=94><COL style="WIDTH: 66pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 3218" width=88><COL style="WIDTH: 48pt" span=2 width=64><COL style="WIDTH: 65pt; mso-width-source: userset; mso-width-alt: 3145" width=86><TBODY><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD class=xl25 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 71pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=94 height=17 x:str="voorbeeeld"> voorbeeeld </TD><TD class=xl25 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 66pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=88 x:num="500"> € 500,00 </TD><TD style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 48pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=64></TD><TD style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 48pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" width=64>voorbeeld</TD><TD class=xl26 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; WIDTH: 65pt; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" align=right width=86 x:num="500">€ 500,00</TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD class=xl25 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17 x:str="financieel"> financieel </TD><TD class=xl25 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" x:num="5"> € 5,00 </TD><TD style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent"></TD><TD style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent">valuta</TD><TD class=xl24 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; BACKGROUND-COLOR: transparent" align=right x:num="5">€ 5,00</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR style="HEIGHT: 12.75pt" height=17><TD class=xl22 style="BORDER-RIGHT: #e0dfe3; BORDER-TOP: #e0dfe3; BORDER-LEFT: #e0dfe3; BORDER-BOTTOM: #e0dfe3; HEIGHT: 12.75pt; BACKGROUND-COLOR: transparent" height=17 x:num="5"></TD></TR></TBODY></TABLE>

Perigo17
25 January 2006, 18:03
De copy (vanuit excel) is niet goed gelukt, inwerkelijkheid staat het bedrag in excel bij 'financieel' wel degelijk rechts uitgelijnd. Voorbeeld € 5,00 en € 500,00.
M.a.w. valutateken wordt links uitgelijnd en bedrag wordt rechts uitgelijnd.

J.W.
25 January 2006, 21:29
Is in Excel XP net hetzelfde.

Perigo17
25 January 2006, 21:47
Sorry, hier het juiste adres. http://users.telenet.be/LinkeJohn/Excel%20bestanden/lotto1.xls (vorig bericht negeren)

poejoeter
26 January 2006, 19:34
Hoi mensen,
Mischien, ben ik oude koeien uit gracht aan't halen,
maar heeft er al iemand kennis gemaakt met deze "excel adin" ?
ik gebruik hem, maar niet echt vaak .(vooral om objecten te selecteren)
werk graag met knopjes ziede.(engels talig)
hier kan je een kijkje nemen:

http://www.asap-utilities.com/

:crazy:

Perigo17
3 February 2006, 17:30
Het weergeven van en tellen met breuken in excel.
Het is misschien niet gebruikelijk, maar indien je misschien rekensommetjes wil maken voor de kinderen......... Als je een breuk wil ingeven vb 5/6; interpreteert excel die ingave als een datum, namelijk 5 juni of 6 mei, al naar gelang de landeninstelling die je gekozen hebt in excel.
Dit is gemakkelijk te voorkomen door de breuk te laten voorafgaan door 0 (=nul) gevolgd door een blanco. Dus 0 5/6 voert de waarde 5/6 als breuk in en niet als datum. Als je in een tweede cel 0 5/6 invoert, kan je deze beide cellen optellen met als resultaat 1 2/3. Opmerking: 4/6 wordt door excel vereenvoudigd naar 2/3.

J.W.
3 February 2006, 17:51
Het weergeven van en tellen met breuken in excel.
Het is misschien niet gebruikelijk, maar indien je misschien rekensommetjes wil maken voor de kinderen......... Als je een breuk wil ingeven vb 5/6; interpreteert excel die ingave als een datum, namelijk 5 juni of 6 mei, al naar gelang de landeninstelling die je gekozen hebt in excel.
Dit is gemakkelijk te voorkomen door de breuk te laten voorafgaan door 0 (=nul) gevolgd door een blanco. Dus 0 5/6 voert de waarde 5/6 als breuk in en niet als datum. Als je in een tweede cel 0 5/6 invoert, kan je deze beide cellen optellen met als resultaat 1 2/3. Opmerking: 4/6 wordt door excel vereenvoudigd naar 2/3.

In XP: Opmaak - Celeigenschappen - Tabblad getal - Breuk
Dus hier geen voorloopnul meer nodig.