Volledige versie bekijken : format

tuinman44
22 mei 2005, 21:16
hallo ik heb een vraagje mischien weten jullie het antwoord. mijn vriend belde net die heeft zijn pc geformateert alleen nu kan hij er niks meer opzetten hij had xp maar daaronder zat ME dus xp is er overheen gezet nu zegt zijn pc dat hij eerst een dos?? moet maken. kunnen jullie helpen?

Spoorzoeker
22 mei 2005, 22:00
Om op een kale harde schijf te kunnen komen, heb je DOS nodig.
Vanaf ME wordt dit door MS verborgen (Het zit er echter nog wel degelijk op!!!!)

De oplossing is heel simpel: pak/neem een opstartdiskette en boot daarvandaan.
Wil je XP er op zetten, boot dan vanaf de XP-cd.

tuinman44
22 mei 2005, 22:14
dat heeft ij geprobeert hij heeft de opstart diskette erin gedaan maar dan zegt de pc toch dat hij een dospartitie moet maken

grabber
22 mei 2005, 22:38
dat heeft ij geprobeert hij heeft de opstart diskette erin gedaan maar dan zegt de pc toch dat hij een dospartitie moet maken

Hier staat iets over een dospartitie maken
http://www.xs4all.nl/~ronh/fdisk2.htm (http://www.xs4all.nl/%7Eronh/fdisk2.htm)

ff naar beneden scrollen

compuchrisje
23 mei 2005, 00:11
Da's pas interessante info, thx martd!!!!

Ché
23 mei 2005, 08:23
je kan elke pc opstarten met een opstartdiskette ook een met xp erop. (windows is dan immers nog niet geladen)
voorwaarde is dat in de bootsequence de a-drive als eerste boot moet staan. stop een opstartdiskette in het diskettestation en start de pc op. kies fdisk of gdisk en je kan partities verwijderen en aanmaken en formatteren. (precies zoals martd zegt) gewoon volgen wat daar in zijn post staat.

Ché

PeterN
23 mei 2005, 10:44
Hey,
Een vraagje: Bij installatie van het operating systeem heb ik nog nooit een dos diskette moeten gebruiken. Ik installeer altijd via de cdrom. Cd rom als eerste bootdevice en dan cd erin en opstarten. Tijdens de installatie kan je toch kiezen om uw schijf te formateren, partities te maken en windows erop te zetten. Of als je een dual boot wil hebben om dit te installeren. Dit doe ik al vanaf win98.
Ik dacht vanaf win 98 dat dit standaard op de windows cdrom zat of vergis ik mij daarin?

Ché
23 mei 2005, 11:04
ik ken wi me niet. weet ook niet of dat gaat. heb daarom die optie met diskette voorgesteld.

Ché

Spoorzoeker
23 mei 2005, 20:56
Klopt, is vanaf 98 standaard.
MS wil van DOS af, vandaar.

Ivan
23 mei 2005, 21:13
Hey,
Een vraagje: Bij installatie van het operating systeem heb ik nog nooit een dos diskette moeten gebruiken. Ik installeer altijd via de cdrom. Cd rom als eerste bootdevice en dan cd erin en opstarten. Tijdens de installatie kan je toch kiezen om uw schijf te formateren, partities te maken en windows erop te zetten. Of als je een dual boot wil hebben om dit te installeren. Dit doe ik al vanaf win98.
Ik dacht vanaf win 98 dat dit standaard op de windows cdrom zat of vergis ik mij daarin?

Juist peter ;)

compuchrisje
23 mei 2005, 23:27
Even aanroeren, dat windows 98 enkel kan draaien op een basisversie van dos, denk versie 7.0, zonder kreeg je het niet geïnstalleerd. De cd-installatie lukt natuurlijk ook, omdat daar deze miniversie van dos opstaat. Eigenlijk is 't zonde dat Dos eruit gaat, want qua kracht was dat veeeeeeeel beter dan alles wat windows ons nu voorschotelt. Maar je moest er wel een ietsiepietsieke meer voor doen.

trebel
24 mei 2005, 09:56
diskette + fdisk is de veiligste methode zonder fouten later bij install 98