Volledige versie bekijken : Schijfproblemen



Trax
8 February 2006, 12:32
Mijn pc thuis start soms niet meer op. Soms krijg ik de error dat ik de verkeerde boot disk heb inzitten, maar daarmee wordt de hardeschijf bedoeld. Ik heb in mijn bios in de boot sequence alle rest uitgeschakeld.
Ik kan dus soms gewoon niet opstraten vanaf mijn harde schijf. Onlangs kreeg ik nog een foutmelding dat mijn MFT master file table van mijn D partitie corrupt was, ik heb alles eraf gegooid en windows volledig terug geinstalleerd.
Dat werkte voorlopig. Maar nu slaagt de pc soms volledig vast op hetgeen hij aan het doen is, echt volledig! Als ik dan opnieuw opstart krijg ik soms de melding dat er een schijfleesfout is en dat ik ctrl+alt+del moet doen om opnieuw op te starten.

Na enkele keren proberen start windows dan toch soms op...

Wil dit nu zeggen dat mijn hardeschijf gecrashed is en dat sporadisch nog doet? Het is pas een redelijk nieuwe. Ik heb al gezocht naar programma's die die schijf kunnen optimaliseren, maar zonder degelijk resultaat. Heb ook al gedefragmenteerd.
Daarbij het lijkt me alleen problemen te geven met mijn D partitie.

Kan iemand mij goede raad en of tips geven, of schrijf ik die schijf beter af?

Alvast bedankt!

g_man
8 February 2006, 12:38
probeer eens met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat)

Trax
8 February 2006, 13:30
Wat is de betekenis van die F? Dus buiten een chkdsk, wat doet ie nog?
En wat als dat niks uithaald?

zariash
8 February 2006, 13:42
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bnl%3B315265&x=15&y=10
grtjs

Trax
9 February 2006, 15:20
Hij vond geen fouten, en na een tijdje toen ik een spel aan het spelen was sloeg hij weer vast en wilde hij ook niet direct opstarten. Soms blijft hij zelfs als hangen bij het Pentium 4 logo.

Smokey
9 February 2006, 15:43
heb je 1 of 2 harde schijf ??

heb ook zo iets gehad en mijn 2de harde schijf eruit gehaald en prob opgelost !!
ik zeg het maar he het kan zijn dat het niet het geval is !

de jean
10 February 2006, 07:17
ik zou toch al maar een back-upke maken ...

PeterN
10 February 2006, 08:51
Hij vond geen fouten, en na een tijdje toen ik een spel aan het spelen was sloeg hij weer vast en wilde hij ook niet direct opstarten. Soms blijft hij zelfs als hangen bij het Pentium 4 logo.
Ik heb overtijd een gelijkaardig probleem gehad. Bij mij lag het probleem enkel bij de connectie kabel. Het ging hier over een sata harddisk en die connectortjes van sata zijn niks waard. Als je er nog maar naar kijkt vallen ze er al bijna vanaf. Slecht contact was dus het probleem. Na het plaatsen van een nieuwe verbindings kabel was het probleem opgelost. Ik wil maar zeggen, het kan vele oorzaken hebben. Voorzie allesinds een image of goede backup nu je de kans nog hebt ;)

Trax
14 February 2006, 09:51
Backup is gemaakt, soms valt ie nog volledig vast hoor. Ik heb één schijf, drie partities. Maar alleen die D partitie lijkt problemen te geven.
En als ie vast loopt klop ik eens goed ter hoogte van de harde schijf en daarna start hij meestal wel terug op. Volgens mij is er iets met die lezer van die schijf die ik soms een zetje moet geven. Is btw een Seagate schijf van 250 gig.

Ché
14 February 2006, 15:07
Backup is gemaakt, soms valt ie nog volledig vast hoor. Ik heb één schijf, drie partities. Maar alleen die D partitie lijkt problemen te geven.
En als ie vast loopt klop ik eens goed ter hoogte van de harde schijf en daarna start hij meestal wel terug op. Volgens mij is er iets met die lezer van die schijf die ik soms een zetje moet geven. Is btw een Seagate schijf van 250 gig.

Een HD die in werking is draait tegen 7200 toeren/min. Er eens op kloppen is dus het laatste wat je moet doen. Als die HD regelmatig vastloopt, zou ik om te beginnen mijn data back-uppen. Vervolgens kan je een diagnostische tool van de fabrikant even de HD laten checken. Je kunt dit vinden op volgende link die ik vroeger eens poste:
http://www.ivanhoejupiler.be/t137-test-programmas-harddisks.html

Trax
15 February 2006, 19:46
Ik weet het, maar was behoorlijk gefrustreed aan't geraken.

Ché
16 February 2006, 21:00
Heb je die diagnostische tool uit de link die ik je gaf al geprobeerd?