Volledige versie bekijken : Excel: wat is veranderd ?



fryum
15 February 2006, 10:56
hoi,

2-wekelijks krijg ik een 'prijslijst' in excel.
hoe kan ik controleren welk items nieuw of veranderd van prijs zijn
t.o.v. een vorige lijst ?
zo kan ik eventuele prijsvariaties sneller zien, of nieuwe artikelen bekijken.

dus, hoe haal ik alleen de veranderde items naar boven ?

Mvg Fryum

geheimfeest
15 February 2006, 23:45
Hallo Fryum,

Wellicht een aantal mogelijkheden maar eerst een aantal vragen;
- Staan steeds alle items op dezelfde plaats in de lijst of veranderen die van plaats?
- Hebben gelijke items in de verschillende lijsten steeds dezelfde omschrijving?

Mvg,
G.F.

fryum
16 February 2006, 18:59
Hallo Fryum,

Wellicht een aantal mogelijkheden maar eerst een aantal vragen;
- Staan steeds alle items op dezelfde plaats in de lijst of veranderen die van plaats?
- Hebben gelijke items in de verschillende lijsten steeds dezelfde omschrijving?


het gaat hier om een prijslijst van een pc-winkel
*1-voor zover ik kan zien, staan de meeste items op dezelfde plaats, maar niet altijd (soms een andere naam/type, soms 1 of meerdere nieuwe items per categorie).
ze staan eigenlijk per categorie; per soort; alfabetisch.
bijvb: mainboards / type slot / merk / model
*2-als die niet veranderd zijn, wel...

alvast bedankt (y)

Mvg Fryum

geheimfeest
16 February 2006, 21:06
Als de namen gelijk zijn (of typenummers), dan kan je in de nieuwe lijst de waardes uit de oude lijst ernaast plaatsen.
Dit doe je via de functie "Vert.zoeken" of "vlookup" in de engelstalige versie.
Als deze twee waarden naast elkaar staan, kan je via een "ALS" functie éénvoudig checken of ze al dan niet gelijk zijn.
Indien je een éénvoudig voorbeeld van je lijst post, kan ik het wel eens voordoen.

Ciao,
G.F.

compuchrisje
16 February 2006, 23:55
't Is wel lastig omdat de indeling ook veranderd he, als er items worden bijgevoegd en zo. Bij een vast startformulier is het eenvoudiger. Een hersenbrekertje dus...

fryum
18 February 2006, 09:14
Indien je een éénvoudig voorbeeld van je lijst post, kan ik het wel eens voordoen.

1281
een voorbeeld...heb wel het meeste weggelaten,
omdat ik ervan overtuigd ben dat de pc-shop niet op prijs zou stellen
dat ik hun prijslijst publiek maak :evil:

Mvg Fryum

geheimfeest
19 February 2006, 22:24
Hallo Fryum,

De nummers zijn niet uniek (zelfde nummer wordt voor verschillende omschrijvingen gebruikt). Dus kunnenhet numer niet als basis gebruiken.
Ik dien nu te weten of de omschrijving uniek is en of die op correspondeert met de omschrijving in een tweede lijst (met de nieuwe prijzen).
Kan je in dezelfde file, een tweede lijst kopieren?

Thx,
G.F.

compuchrisje
19 February 2006, 23:12
Met steeds wisselende invoer wordt het wel serieus ingewikkelder vrees ik. Is het mogelijk om een uitdraaitje door te sturen? 'k Ken iemand die graag voor uitdagingen staat op dat gebied.

fryum
20 February 2006, 09:15
Is het mogelijk om een uitdraaitje door te sturen?
is dit een vraag aan mij gericht ?
zoja, via pm ?

compuchrisje
20 February 2006, 09:17
Als 't zou kunnen ja, kan geen juist moment beloven, maar zodra ik die persoon hoor of zie, krijgt ie het voorgeschoteld.