Volledige versie bekijken : Vraagje ivm exel



kilroy
1 March 2006, 23:12
hoi,

weet iemand toevallig hoe je een gemiddelde kunt berekenen van een reeks cellen, het probleem is dat deze cellen elke maand ingevuld worden maar er blijven steeds enkele op 0 staan, zou het gemiddelde willen laten berekenen van de cellen die al ingevuld zijn maar hij telt deze die op 0 staan ook mee en daardoor krijg je een vals gemiddelde, de cel zou een zodanige berekening moeten doen dat hij enkel deze van de cellen die een waarde groter dan 0 hebben een gemiddelde berekend. Heb al vanalles geprobeerd, maar geraak er niet goed uit.

greetzz Kilroy

compuchrisje
2 March 2006, 01:53
=als(cel>0;gemiddelde(reeks cellen))

J.W.
2 March 2006, 03:37
hoi,

weet iemand toevallig hoe je een gemiddelde kunt berekenen van een reeks cellen, het probleem is dat deze cellen elke maand ingevuld worden maar er blijven steeds enkele op 0 staan, zou het gemiddelde willen laten berekenen van de cellen die al ingevuld zijn maar hij telt deze die op 0 staan ook mee en daardoor krijg je een vals gemiddelde, de cel zou een zodanige berekening moeten doen dat hij enkel deze van de cellen die een waarde groter dan 0 hebben een gemiddelde berekend. Heb al vanalles geprobeerd, maar geraak er niet goed uit.

greetzz Kilroy

Met een beetje onrechtstreeks te werken zult u er wel komen.
Maak eerst de som van al de getallen.
Klik in een lege cel en gebruik de functie "AANTAL.ALS()
Vul het bereik in en als criterium geeft u op: >0
Deel nu de som van al de getallen door het getal dat u krijgt bij de functie "AANTAL.ALS()"
U hebt nu het gemiddelde zonder de cellen met waarde "0".

barbapapa5800
2 March 2006, 07:46
=als(cel>=0;gemiddelde(reeks cellen))

moet het niet meer dit zijn: >=

compuchrisje
2 March 2006, 09:04
Ietske meer ja, in de cel waar de uitkomst in moet typ je:
=gemiddelde(als(cellenreeks)<>0;cellenreeks;""))
Nu krijg je een foutmelding, omdat je verschillende voorwaarden tegelijk gebruikt. Je moet er een matrixformule van maken, dat doe je zo:
je selecteert bovenin de formulebalk de hele formule en drukt daarna tegelijk op Ctrl-Shift-Enter, je zal nu accolades zien verschijnen rond de formule en in de cel het juiste bedrag.

phwp
2 March 2006, 18:58
De functie Gemiddelde() berekent het gemiddelde over de ingevulde hokjes. Dat is toch de bedoeling? De niet ingevulde hokjes moet je dus leeg laten! (Er mag dus ook geen 0 staan!) Alle andere oplossingen waar gecontroleerd wordt of er een 0 in het hokje staat werken niet als het ingevulde getal toevallig 0 is. Deze ingevulde 0 moet wel meegeteld worden!

kilroy
2 March 2006, 21:24
bedankt voor alle reakties, ben wel een leek op dit vlak, heb alles geprobeerd, maar de methode van J.W. is de enige die mij lukte, de rest zal ook wel gaan, maar heb waarschijnlijk iets verkeerd ingevuld want kreeg altijd een foutmelding. De methode die J.W. voorstelde was voor mij de begrijpelijkste en uiteindelijk de gemakkelijkste (voor een leek op exelvlak toch) om uit te voeren ( waarvoor dank).
Ben er nu uit en kan weer verder nogmaals bedankt aan allen voor de hulp.

:) :) :bow: :bow: :) :)

greetzz Kilroy

geheimfeest
2 March 2006, 21:50
Compuchrisje,

Waar vind ik extra info over die matrixformules. Heb hier nog nooit van gehoord.

THX,
G.F.

ciriel
3 March 2006, 10:20
dit kan mischien van pas komen

http://users.telenet.be/ingrid/excel/

compuchrisje
3 March 2006, 18:13
@geheimfeest: in cursussen hogeschool, en ook op de microsoft site, denk ik.

J.W.
4 March 2006, 16:11
Compuchrisje,

Waar vind ik extra info over die matrixformules. Heb hier nog nooit van gehoord.

THX,
G.F.

Ga hier eens kijken: http://users.pandora.be/ingrid/excel/matrix.htm

barbapapa5800
4 March 2006, 17:49
kijk hier (http://www.imdb.com/title/tt0133093/) mss ff... :lol: