Volledige versie bekijken : Verhuizen met XP



Simply
3 May 2005, 18:51
Hoe kan ik mijn instellingen overzetten naar een andere computer?

Windows XP (zowel de Home Edition als Professional) heeft een wizard waarmee je al je bestanden en / of instellingen van een oude naar een nieuwe pc kunt overzetten. Deze wizard kun je ook gebruiken als één pc hebt en die opnieuw wilt gaan installeren. De wizard is een goed hulpmiddel om al je persoonlijke bestanden, instellingen van bijvoorbeeld Outlook (Express), Internet Explorer, en beeldscherm te verplaatsen.

Na het doorlopen van de wizard kun je al deze bestanden en instellingen van elke 32-bits versie van Windows (Windows 95 en latere versies) terugzetten in Windows XP (Home Edition en Professional).

Er zijn twee manieren om je instellingen en bestanden over te zetten van je ‘oude’ naar je ‘nieuwe’ computer:

1) Via een netwerkverbinding. Als twee computers met elkaar verbonden zijn in een netwerk of direct met elkaar zijn verbonden met een UTP crosskabel.

2) De instellingen opslaan in een bestand. Deze methode is bruikbaar als je je pc met Windows XP opnieuw wilt installeren. Je kunt al je instellingen en bestanden die je later wilt terugzetten opslaan in een bestand en dat bestand branden op een cd/dvd of dat opslaan op een andere partitie dan waarop XP staat geïnstalleerd.

Als je meerder gebruikers hebt op je oude systeem, dan moet je de wizard uitvoeren voor iedere gebruiker. Maak je gebruik van Windows NT/2000/XP, dan is het aan te raden om de wizard eerst uit te voeren voor de accounts met beheerdersrechten en vervolgens voor de andere gebruikers. Zo worden ook bestandsallocaties en andere algemene instellingen meegenomen.

Waarschuwing: je moet de bestanden en instellingen in dezelfde volgorde als je ze hebt opgeslagen terugzetten. Dit doe je door in te loggen als eerste gebruiker en deze serie bestanden en instellingen terug te plaatsen.
Wat kun je met de wizard doen?
De wizard ‘Windows-instellingen en -bestanden verplaatsen’ is een handig hulpmiddel. Het is echter geen wondermiddel. Let goed op wat je er wel én niet mee kunt doen.

* Het overzetten van gebruikers specifieke instellingen. Onder deze categorie vallen instellingen zoals je huidige thema, achtergrond- en schermbeveiliging, maar ook je modem- en netwerkverbindingen.

* E-mail. Alle mailaccountinstellingen, berichten en adresboeken van Outlook (Express) worden automatisch meegenomen in de wizard. Heb je echter gebruik gemaakt van verschillende identiteiten, let dan op: deze worden namelijk allemaal samengevoegd door de wizard. Wie een ander e-mailpgramma heeft dan Outlook (Express) zal zelf de gegevens moeten verzamelen.

* Internetinstellingen. De wizard kopieert je favorieten en cookies. Andere opgeslagen gegevens zoals gebruikersnamen en wachtwoorden worden echter niet meegenomen.

* Andere programma’s. De registerinstellingen en voorkeursbestanden van een aantal andere programma’s worden door de wizard gekopieerd. Dit zijn niet alleen Microsoft-programma’s zoals Office, maar ook toepassingen als Adobe Photoshop, Winzip en Acrobat Reader.

Let op: de wizard kopieert de instellingen van het programma dus niet het programma zelf.

* Bestanden en mappen. De wizard kopieert de mappen waarin normaal gesproken de gegevensbestanden staan - de mappen: Mijn documenten, Mijn afbeeldingen en gedeelde documenten. Verder kun je zelf mappen selecteren en aan een lijst toevoegen om te verplaatsen naar je nieuwe pc.


De wizard doorlopen
In het voorbeeld dat nu wordt uitgelegd, gaan we uit van twee pc's die in een netwerk met elkaar zijn verbonden. Je wilt de instellingen van je oude pc overzetten naar je nieuwe pc met Windows XP.

Stap 1
Ga in de nieuwe pc naar de wizard ‘Windows-instellingen en -bestanden overzetten’. Deze bevindt zich onder Start / Programma’s / Bureau-accessoires / Systeemwerkset. Kies daarna de optie ‘Nieuwe computer’.

De eerste vraag luidt: “Is dit de oude of de nieuwe computer?” Laat je niet van de wijs brengen door de woorden ‘oud’ en ‘nieuw’. Oud betekent: ik wil de instellingen en bestanden van deze computer bewaren. Nieuw betekent: ik wil de instellingen en bestanden op deze computer terugzetten.

Stap 2
In de tweede stap kies je als je een netwerkverbinding hebt tussen je oude en je nieuwe pc: “Ik wil de wizard op de cd-rom met Windows XP gebruiken.”

Stap 3
Plaats de cd-rom met Windows XP in de oude computer. Kies “Andere taken uitvoeren” in het welkomsmenu, en klik op “bestanden en instellingen overzetten”. Kies daarna de optie ‘Oude Computer’. Als je oude pc geen XP heeft dan wordt deze optie overgeslagen. Vervolgens kies je voor de optie ‘Thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk’.

Stap 4
Welke gegevens wil je opslaan.? De wizard geeft je drie keuzes: alleen instellingen, alleen bestanden, of instellingen en bestanden. In dit voorbeeld kiezen we voor de optie instellingen en bestanden.

Bij deze stappen is het opletten. Is het partitieschema van de nieuwe pc anders dan van de oude pc of zijn de gegevensbestanden in andere mappen opgeslagen dan in ‘Mijn documenten’, dan moet je de optie “Ik wil zelf bestanden en instellingen in een lijst selecteren nadat ik op heb geklikt”.

Je krijgt vervolgens vijf opties:

1) Instellingen toevoegen.
Als je geen instellingen hebt verwijderd met optie 5 van dit scherm, heb je deze optie niet nodig.

2) Map toevoegen
Bij deze optie kun je zelf mappen toevoegen. Gebruik deze optie als je gegevens op een andere locatie dan de standaardsysteemmappen hebt staan.

3) Bestanden toevoegen
Kies deze optie als je er zeker van wilt zijn dat een bepaald bestand wordt meegenomen door de wizard zonder dat de hele map wordt gekopieerd.

4) Bestandstype toevoegen
Als je een programma gebruikt dat gegevensbestanden maakt dat niet voorkomt in de lijst, dan kun je deze hier toevoegen. Houd de Ctrl-toets ingedrukt om meerdere bestandtypes te kiezen.

5) Verwijderen
Met deze optie kun je instellingen, mappen en bestanden en bestandtypes verwijderen

Stap 5
In deze laatste stap zet je de opgeslagen gegevens terug op je nieuwe pc. Nadat je oude pc verbinding heeft gemaakt met je nieuwe, dan genereert de nieuwe pc een wachtwoord, dit om te voorkomen dat andere er met je bestanden en in stellingen stelen.

Je typt het wachtwoord in op je nieuwe pc. Voer de wizard uit op je nieuwe pc en kies voor de optie ‘Nieuwe computer’. Kies daarna voor de optie “Ik heb de wizarddiskette niet nodig, ik heb de instellingen en bestanden van de oude computer al verzameld.”

Tot slot zoek je de locatie op waar de instellingen en bestanden van je oude pc zijn opgeslagen. De overdracht kan beginnen.

Succes met de verhuis.