Volledige versie bekijken : Herconfiguratie Laptop Dell Attitude



Milo
6 March 2006, 14:45
Zie ik zit met een klein probleemken .
Ik ben bezig een laptop te herinstaleren.
Een Dell Attitude ... nen P133 ....
Klein probleemken ... de gebruikeer heeft die clean geformateerd aan mij gegeven .
Er zit een swappable diskettestation /cd station in.
Dus ik wil zeggen , als ge nen cd wilt laten spelen moet ge eerst u diskettestation uit die laptop pluggen en dan erna den cd drive inpluggen.
Dus opstarten via een opstart diskette met Cdrom support : Vergeet et .

Daarmee ben ik ergens op zoek naar een os op diskettes ( Win 95 / 98 )

Is er hierergens een goede ziel die me dat bezorgen kan , of ergens een site weet zijn waar ik deze afhalen kan ?

Much appreciation

Tha Milo

pitbull.spikey
6 March 2006, 16:42
Ge kan dan toch opstarten via cd of niet?

Milo
7 March 2006, 11:56
Ge kan dan toch opstarten via cd of niet?

Voor ge zo iets replied leest ne keer goed wat ik schrijf :

- Pc CLEAN FORMAT gekregen.
- Diskette station en cd station moeten op de zelfde plaats in de laptop , dus als ik een cdken wil laten lezen moet ik het diskettestation eruithalen en omgekeerd.

- Oude Laptop : ..... Zonder cdromsupport/drivers in de bios.


---->>DUS booten met behulp van cdrom support gaat niet : Can't find cdrom drive ( nogal wiedes ... et diskette station zit waar de cd speler moet zitten en dus de cdrom is niet beschikbaar)

Euhm ...... dus njah ... opstarten door middel van cdrom gaat niet .......
Euhm ...... nog iemand ?????

depol99
7 March 2006, 12:51
Gewoon een wilde gok:
- al gecontroleerd als de cd bootable is (mijne win98se was niet zo)
- al eens gekeken als je de opstartdiskette niet kunt kopieren op de harde skijf (weet niet zeker als dit gaat)
- of eens een ouder doske vanop diskettes installeren en dan pas windows

Milo
7 March 2006, 13:09
Gewoon een wilde gok:
- al gecontroleerd als de cd bootable is (mijne win98se was niet zo)
- al eens gekeken als je de opstartdiskette niet kunt kopieren op de harde skijf (weet niet zeker als dit gaat)
- of eens een ouder doske vanop diskettes installeren en dan pas windows


Wel :
- Da cd'ken is Bootable , da is het probleem niet ...
Maar met u 2e en 3e optie komt ge dicht in de buurt .
Nja nen disc copy zonder da DOS op u pc staat gaat niet , maar idd , ge ebt gelijk , als ik er een oude Dos ( de 6.2 vb ) eens opzet en dan een disccopy doe van de A naar de c , en dan mijn Mscdex uitvoer met mijn cdrommeken derin , nja dan moet da gaan .......

Hmmmm, voor da in uw handtekening zal ink u een pmmmeken sturen se :-)

Greetz

Milo
10 March 2006, 13:35
En ondertuissen heb ik al bijna ne voorhamer gekocht se en een drilboor ....... want euhm dieje Laptop begint sqerieus op mijn zenuwen te werken ... kga em eens met de grote middelen bewerken ...

Damn , en ik da dacht da da rap ok ging zijn .....

Milo
13 March 2006, 15:03
Echt niemand die zo technisch is aangelegd , of euhm die daar een windowsken op diskettes nog liggen heeft ??????????????

Ik begin zwaar mijn geduld te verliezen , laat ons zeggen : het venster staat al open ....

pitbull.spikey
18 March 2006, 10:23
Wa je kan doen is gewoon een herinstalatie van een dos version en van daaruit je cd booten ofwel doeje een install van een win 3.11 workgroups
mischien heb je hier wat aan
http://oldfiles.org.uk/lightspeed/main.html#Boot%20Disks
http://vetusware.com/select-by/manufacturer/All/?cat=0

Milo
21 March 2006, 08:58
Ik verlies hét dus totaal .....
Ik denk da ik die pc door de ruit naar de straatstenen zal laten gaan ... in 1 vloeiende beweging.
Ik heb nu al met Dos 6.0 geprobeerd , WinDows 3.11 , ..... ----> No Cdrom support ..
Tedoeme , ik moet ergens euhm cdrom support kunnen vinden voor dieje cdrom speler , verdomme hé , waarom vinden ze nu combodrives uit als ne pc da nie herkent ?

Kokki
21 March 2006, 17:18
Heb je nu nog een Windows 3.11 op diskettes nodig? Ik heb ergens iets gevonden wat zou moeten doorgaan voor Windows 3.11
Ik heb het niet getest, want ik heb niet zoveel diskettes in huis. De taal zou in het engels zijn. Als je wil stuur ik die wel even via pm :)
Of zoek je nog drivers voor die cd? Ik kan even niet meer volgen. Wat type cd-speler is het trouwens?

Succes

depol99
21 March 2006, 19:07
Misschien is dit de oplossing


I WANT MY CDROM TO WORK IN DOS

Sometimes you need to make your hard drive boot up to DOS and load CDrom drivers. For example, some people have swappable CD and Floppy drives for their laptop and have to be able to boot to C: and use their Windows CD to start the install.

So I created a special bootdisk just for this purpose that adds the drivers you need automatically. It comes with 4 generic CDrom drivers and after you run it you'll see a menu. Selection #1 works 99% of the time. Before you use this disk your hard drive has to be partitioned and formatted and made bootable with the sys c: command.

In other words use the bootdisk you need that matches the OS you want to install ie win95/win98. Setup the hard drive first, do a sys c:, then put the special disk in and reboot and it will do the rest of the work for you. ........(zie url)
Verdere info op http://www.bootdisk.com/readme.htm (I want my cdrom work in dos)

PeterN
21 March 2006, 23:44
Voor zover ik mij kan herinneren was je thans goed op weg.
Dus eerst installeer dos (bv dos 6.0 dat je hebt) op uw hardeschijf. Dat had je dus al gedaan. Maar dos zal niet automatisch uw cdrom station ondersteunen. Hiervoor moet je de cdrom driver voor installeren.
Het bestand MSCDEX.exe moet in uw autoexec.bat zitten en de device driver moet in config.sys zitten.
Na installatie zal je dus de driver van de cdrom moeten kopieren op de hd. Dit zou bij de oude pc moeten zitten op een diskette. Het is een .sys bestand.
Dus na deze installatie kan je beide bestanden , autoexec.bat en config.sys, het best naar een diskette kopieren om op een andere gewone computer te wijzigen met kladblok (werkt het makkelijkste zo) Daarna moet je de aangepaste bestandjes terug zetten op de orginele pc, dus overschrijven.

In autoexec.bat moet deze regel bij staan :
c:\DOS\MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /V
In config.sys moet dit bij staan :
device=c:\cdrom\xyz.sys /D:MSCD001 /V

waarbij je de cdrom driver in de map c:\cdrom hebt staan en de naam xyz invult.

Meer kan je vinden over dos hier in het engels : http://www.techadvice.com/tech/C/CDROM_DOSSU.htm

Succes ;)

Milo
22 March 2006, 12:20
Heb je nu nog een Windows 3.11 op diskettes nodig? Ik heb ergens iets gevonden wat zou moeten doorgaan voor Windows 3.11
Ik heb het niet getest, want ik heb niet zoveel diskettes in huis. De taal zou in het engels zijn. Als je wil stuur ik die wel even via pm :)
Of zoek je nog drivers voor die cd? Ik kan even niet meer volgen. Wat type cd-speler is het trouwens?

Succes

Wel ik heb hier zelf een 3.11'ken gevonden , dit geinstaleerd en euh nog steeds geen cd rom support verkregen .
Euhm ik ga Petern zijn opties eens proberen .... we zien wel ........:wall:

Milo
22 March 2006, 12:36
DePol & Petern , wel ik ga jullie tips proberen , ik laat iets weten ....

Thx voor de usefull Stuff ...

Hmmmm , mss aan Ivan vragen om hierover een extra Topic te maken , ik denk niet dat ik de enigste persoon ben die dit euvel zal hebben verkregen , maar ik denk wel dak één van de enigste zotten ben die nja alles graag zelf op lost ......