Volledige versie bekijken : Register

mdc1756
25 mei 2005, 19:37
Beste,

Ooit las ik dat het goed was nu en dan een copie van je register te maken, dus ik deed
dit dus ook op geregelde tijdstippen.
Men vertelde er ook bij als je ooit een register moet terugzetten dat je dan gewoon op de copie moet dubbelklikken en dat het zo geflikt was.
Nu moest ik eens mijn register terugzetten, dus dubbelklik erop en als melding kreeg ik dat niet alle sleutel werden overgezet daar er nog verschillende processen in gebruik waren.
Hoe moet ik dan mijn register volledig terugzetten?
Moet ik dit misschien in veilige modus doen?

groetjes,

marcel

jurgenv
25 mei 2005, 19:53
ja, best eens in veilige modus proberen

Ché
25 mei 2005, 20:06
zou dit ook in veilige modus doen omdat de pc dan met een minimum aan processen draait.

Ché

diedie
25 mei 2005, 21:27
Ik vermoed dat het een REG-bestand is, indien je deze importeert in het register zult u merken dat de inhoud van het bestand samengevoegd is met de bestaande inhoud van het register. Bestaande sleutels en sleutelwaarden worden dus NIET verwijderd, ook al komen ze niet meer voor in het REG bestand. Nieuwe configuratiegegevens in het REG bestand worden toegevoegd aan de bestaande boomstructuur (= merge). Het is beter dat u de Register-editor eerst de boomstructuur laat verwijderen en pas daarna de inhoud van de back-up terugzet, hiervoor maakt u gebruik van een HIVE-bestand.

De Register-editor kan de inhoud van een hive bestand ook tijdelijk toevoegen aan de bestaande inhoud van het register. Daarmee kunt u eerst de inhoud van het HIVE bestand in kwestie bekijken voordat u besluit om de boel te importeren.
mvg,

bazeke
25 mei 2005, 22:12
Hoi Diedie, dit is nieuw voor mij hoor. kun je dit even uitvoerig uit de doeken doen van die hive bestanden en boomstructuur verwijderen ?

diedie
29 mei 2005, 20:24
oké sorry voor de late reactie...maar ja weinig tijd hé!!

Het is niet de bedoeling dat ik hier een volledige uitleg geef over het register, want het register is vrij complex zoals je weet. Wat betreft die hive bestanden kan ik het volgende zeggen: Windows XP slaat de volledige inhoud van het Register op in binaire bestanden, die de benaming hives heeft (letterlijke vertaald=bijenkorf) Nu voor elk hive bestand voorziet het besturingssysteem ook een aantal hulpbestanden en back-ups. Vermits er slechts twee hoofdsleutels (en niet 5 zoals de meeste denken de overige 3 zijn slechts snelkoppelingen) bestaan, zijn er dus ook 2 locaties waar XP hive bestanden aanmaakt:
HLM: bevindt zich in %SYSTEMROOT%\System32\config, waarbij %SYSTEMROOT% in principe c:\windows is. Het hive bestand zelf heeft geen bestandsextensie, de back-up krijgt als suffix.sav en het logboek met de aanpassingen in de hive heeft de extensie.log
HU: de hives bevinden zich in zowel in de systeemmap van Windows als in de mappen van de individuele gebruikersaccounts. Voor elke sub-sleutel onder HU zal het besturingssysteem een aparte hive bestand voorzien. De hive van HU\.DEFAULT bevindt zich in dezelfde map als de hive van HLM.
de naam van elk hive bestand komt overeen in het Register, waarvan de naam steeds volledig uit hoofdletters bestaat: SAM, SECURITY, SOFTWARE, SYSTEM. Let wel op er is geen hive voor HARDWARE. De reden hiervoor is dat XP dit bestand dynamisch aanmaakt tijdens de opstartprocedure en niet bewaart tijdens het afsluiten.
In principe kan je een back-up nemen op 3 manieren:
configuratiegegevens dupliceren
configuratiegegevens exporteren naar een REG bestand
of exporteren naar een HIVE bestand
Waarom is nu een hive bestand beter om een back up te nemen?
voor het importeren van de inhoud van een hive bestand zal de Register-editor eerst de bestaande boomstructuur opschonen=restore. De Register-editor kan de inhoud ook tijdelijk toevoegen aan de bestaande inhoud van het Register. Daarmee kunt u eerst de inhoud van het hive bestand in kwestie bekijken voordat u besluit om de boel te importeren.
De standaardwaarde van de bestandstypen is REG, dit dien je te veranderen voor een hive bestand naar een Registercomponentbestanden (=opslaan als type)
Het importeren van gegevens is een onherroepelijke procedure. Als u niet zeker bent van het hiv bestand in kwestie, laad het dan eerst tijdelijk in het Register om de inhoud te kunnen bekijken.
mvg,