Volledige versie bekijken : welke linux?



jekrussek
26 May 2006, 20:03
Hallo ik zou graag met linux leren werken ik zou deze graag op een cerelon 1 ghz zetten met 384 mb ram en 32 mb video onboard en 20 gb harddisk aja en er zou ook wireliss internet opmoeten .weten jullie een goede linux .

2B's
26 May 2006, 21:18
Ik ben net gestart met Ubuntu. Hier op het forum zijn de laatste weken al diverse vragen in die richting gesteld geweest. Mandriva wordt ook geprezen maar Unbuntu het meest aangeraden. Ik denk dat de linux gebruikers van hier ook de beste hulp kunnen bieden rond Ubuntu.

vdalex
26 May 2006, 22:38
www.knoppix.net/wiki/Main_page daar kan je een kleine versie downloaden voor op oudere lees kleine pc's , maar tweebees heeft gelijk de meeste antwoorden op vragen vind je voor Ubuntu

Nikolas
26 May 2006, 22:59
Knoppix is vooral bedoeld als LiveCD, niet aan te raden om echt als OS te gebruiken,
eerder om te proberen of om iets te fixen/redden na een crash ofzo.

jekrussek
26 May 2006, 23:51
ik heb kubuntu geinstaleerd .

2B's
27 May 2006, 08:57
proficiat, zeker goeie keuze!

jekrussek
27 May 2006, 11:04
Ik heb problemen met kubuntu kunnen jullie me geen andere linux aanbevelen want als ik nu 1 maal internet open loopt hij al vast .
Dit is het systeem cerelon 1 ghz met 384 mb waarvan 32 mb video shared en 20 gb harddisk .

jekrussek
27 May 2006, 12:31
Hoe denken jullie over linspire?

GuntherS
27 May 2006, 13:31
Linspire is wel goed, maar niet gratis he.
Dat is een betalende Linux die ondersteuning heeft voor alle hardware en heel makkelijk in gebruik is. Het uiterlijk is eigenlijk gebaseerd op Windows om mensen toch aan te zetten op een overstap naar Linux. De naam van Linspire was vroeger niet voor niets Lindows maar deze naam mochten ze niet houden.

Ik weet ook niet of deze goed is voor jouw PC omdat hij toch wel redelijk zwaar is denk ik. Ik zou eerder gaan voor Mandriva of SuSe ofzo. Dat zou wel moeten werken.

2B's
27 May 2006, 18:32
Kubuntu is niet hetzelfde als Ubuntu. Ik ben bewust met Ubunto begonnen nadat ik hier dit advies had gekregen. Bovendien is er ergens een site waar je kunt testen welk linux programma het best bij je past. Voor beginners is dit meestal mandriva of Ubuntu.

Snuifje
27 May 2006, 21:41
ik heb poosje suse gedraait dat werkt met yast en daar zitten al veel programma`s in dus kan niet echt veel fout gaan eigenlijk...

smurfslover
28 May 2006, 10:32
Van Ubuntu Dapper Drake (6.06) is nu een release candidate uit.
Op 01/06 wordt deze officieel uitgebracht. Ik werk er nu enkele weken mee en hij wordt beter en beter. Mandriva staat er bij mij al heel lang op en is wel nog een stuk stabieler dan ubuntu en geeft een goede ondersteuning voor hardware en draadloze verbindingen. Als je Mandriva kiest ga je 't best voor Mandriva One die kan je ook eerst als live-cd testen en da online install doen. Een installatiegids vind je hier: link (http://www.mandrivaclub.nl/wiki/index.php/Mandriva_One_installatie)

LASA
30 May 2006, 19:53
Hoe behou ik mijn huidige windows XP met alles erop.
Terwijl ik Linux instaleer?
Of hoe installeer ik linux ubuntu op een externe harde schijf die werkt via usb poort?
Dit zou ik het liefst doen.

smurfslover
30 May 2006, 20:18
Tijdens de installatie heb je de mogelijkheid om zelf partities te maken. Aan te raden is een / partitie en een /home partitie te maken en één swap partitie (grootte= Ramgeheugen x 2). Linux installeert zelf een bootmanager (grub) waardoor je bij 't opstarten kan kiezen tss linux en windows. Met externe schijven heb ik geen ervaring maar ik denk dat 't wel mogelijk moet zijn mits je je boootloader op je interne harde schijf zet (in het MBR). Met een beetje geGoogle kan je wel de nodige info vinden.