Volledige versie bekijken : Linux en partitioneren



peterus
9 June 2006, 11:59
Hallo leden
Ik heb linux Mandrake10 op mijn pc staan deze staat op een 60 gb partitie nu zou ik er 2 partities van willen maken 2*30gb (wil suse 10.1 eens testen) hoe doe ik dat met welk programma?
Of zit er misschien in linux zelf iets dergelijks?

dank bij voorbaat

smurfslover
9 June 2006, 18:26
Installeer qtparted (of gparted voor GNOME). In mandriva 2006 kan je je partities via het configuratiecentrum bewerken (=qtparted) maar weet niet of dat bij Mandrake 10 al is. Anders kan je tijdens de installatie van suse wel partities aanmaken tijdens 't installatieproces.

peterus
11 June 2006, 20:54
Bedankt voor de reactie maar als ik suse installeer zonder een lege partitie gaat hij dan mandrake niet overschrijven?

smurfslover
11 June 2006, 21:17
Geen idee ik weet dat je bij de installatie van mandriva kunt kiezen om de vrije ruimte op en windows-schijf te benutten maar of suse dit ook kan en of dit ook gaat bij 2 linuxOS???

peterus
14 June 2006, 19:35
Hallo smurflover
Ik ga de hd dan maar formatteren kan je me misschien vertellen hoe ik een volledig backup kan maken van mijn mandrake.
Zodat ik die na het herpartitioneren terug kan zetten?

Alvast bedankt voor de info

smurfslover
14 June 2006, 19:56
Keep en Konserve zijn goede backup-progs voor kde maar ik dacht dat er ok iets in MCC (Mandriva Control Center) zat om backups op HD of DVD te zetten.

peterus
15 June 2006, 16:42
Bedank voor de info smurflover ik zoek het uit en laat wel hier wel een vermelding achter.

eventure
15 June 2006, 18:14
volgens mij kan je tijdens de installatie van suse wel een partitie aanmaken hoor!
mvg
RObbe

peterus
20 June 2006, 18:10
Ter info mandrake heeft inderdaad een backup programma
In mandriva control center.
Indien je een backup wil nemen denk er dan wel aan dat het enkel werkt met DVD -R of DVD RW NIET met
DVD + R.
Heb SUSE 10.1 geinstalleerd werkt prima enkel de bootmanager werkt niet correct geeft windows wel aan maar start niet door wanneer men windows selecteert.

Hier mag een slotje op.