Volledige versie bekijken : Firewall in thuisnetwerk

Phoca
28 mei 2005, 20:10
Ik heb thuis een thuisnetwerkje van een Laptop en een PC, die allebei onder XP Pro draaien.
Maar telkens wanneer ik bestanden wil delen, blokeert de firewall van XP dit. Dan moet ik hem telkens weer uitschakelen, en achteraf terug inschakelen.

Hoe moet ik de instellingen van mijn firewall configureren opdat ik bestanden zou kunnen delen over het thuisnetwerk??

WarCraft
28 mei 2005, 21:52
je moet een paar poorten open zetten via geavanseerd

de poorten zijn:

80 (HTTP POORT)
443 (SSL POORT use for HTTPS)
53 (DNS client to server LOOKUP "Domain name")

Kokki
28 mei 2005, 21:58
Zelf zou ik zeggen om dit firewall van XP af te zetten en er een andere op te zetten. Zelf heb ik de sygate erop staan (gratis). Bij de sygate kan je ook bij geadvanceerd poorten open zetten. Voor mijn thuisnetwerk heb ik heb ik een advanced rule opgemaakt die er zo uit ziet: Rule Summary:
This rule will allow both incoming and outgoing traffic from/to IP address(es) 192.168.1.100-192.168.1.104 on all ports and protocols. This rule will be applied to all network interface cards.

Ik laat dus gewoon al het verkeer toe van IP-adressen van mijn netwerk.

@Warcraft: die poorten die jij opnoemt zijn toch niet nodig voor het thuisnetwerk?

Ché
29 mei 2005, 12:22
configscherm/ beveiligingscentrum/ windows firewall / uitzonderingen/ vinkje zetten bij bestands en printerdeling. en ok.

Ché

Phoca
30 mei 2005, 18:41
Ik heb het volgende geprobeerd:
1. Mijn Netwerklocaties
2. Netwerkverbindingen
3. Eigenschappen ---> geavanceerd ---> instellingen
4. Dan zag ik nergens dat van DNS server staan, dus heb ik op
'Toevoegen' geklikt
5. Daar heb ik dit ingetikt:

- Beschrijving van de service : DNS client to server
- IP-adres van de computer die als host
optreedt:192.168.2.100 (juiste IP-adres)
- Nummer van de externe poort van deze service: 53
- Nummer van de externe poort van deze service: 53

Ik heb het getest, maar het werkt niet.
Zouden jullie me nog wat raad kunnen geven ????

spruit
30 mei 2005, 19:19
als je met geen interne vaste ip's werkt, hoef je toch geen dns server in te stellen, maar laat je die automatisch verkrijgen.

Dan zag ik nergens dat van DNS server staan, dus heb ik op
'Toevoegen' geklikt

je vindt dns server bij de eigenschappen van je tcp/ip protocol

PeterN
30 mei 2005, 20:06
Kijk eens naar de post van Ché, dan gaat je probleem zijn opgelost. Bij een thuisnetwerk als je bestanden kan delen betekent dit dat alles daar inorde is.
Jouw probleem is enkel dat je firewall ze niet doorlaat. Vandaar de post van Ché;)

Phoca
30 mei 2005, 20:20
Dat protocal is helemaal in orde, maar het lukt gewoon niet om die instellingen te wijzigen van de firewall....

Ik probeer de uitleg van Ché te volgen, maar het lukt niet, want ik heb Service Pack 2 nog niet geïnstaleerd.

PeterN
30 mei 2005, 20:28
Via start naar configuratie scherm gaan. Daar het item beveiligingcentrum klikken.
Er opend nu het scherm van het bebeiligings centrum van Servive pack 2
Heel onderaan onder virusbeveiliging staat een link firewall instellingen. Deze klikken en er opend zich opnieuw een venster. Daar tabblad uitzonderingen nemen en het vikje bij bestanden en printerdeling zetten.

EDIT : Ahhh je hebt SP2 niet geïnstalleerd zie ik nu je je berichtje hebt aangepast;)

PeterN
30 mei 2005, 20:41
Zat er al een firewall voor SP2 in XP???

Probeer zoeens?

Kies start/configuratiescherm/netwerkverbinding.
Klik in dit venster rechts op je netwerkverbinding en kies eigenschappen.
Het venster met de eigenschappen gaat open.
Kies hier tabblad geavanceerd. Daar staat uw firewall nu. Kies hier instellingen, dan tabblad uitzonderingen en het vinkje bij bestanden en printerdeling zetten.

Ché
30 mei 2005, 22:04
@ phoca:
aangezien sp2 nog niet geinstalleerd is op je pc heb je dus ook geen firewall van xp.
is er dan wel een andere firewall actief?? indien ja moet je bij de configuratie van deze de andere pc of laptop als trusted zetten. eventueel kijk je bij start/ uitvoeren/ en tik in ipconfig /all je zal dan zien welk ipadres elk toestel heeft. dat noteer je even. bij het andere toestel zet je dat ipadres dan bij trusted. zo maak je aan de pc duidelijk dat het andere toestel toegang mag hebben.

beide toestellen staan toch in hetzelfde netwerk geplaatst hé.

Ché

Phoca
31 mei 2005, 19:01
Ik heb het geprobeerd, maar er staat geen tabblad uitzonderingen, en ook geen vakje om aan te vinken met bestand-/printerdeling.
Enkel dit:

http://www.geocities.com/seniors11de/firewall.bmp

Maar ik denk dat ik toch maar best service pack 2 zal aanschaffen, anders zal het misschien nooit lukken.

Phoca
31 mei 2005, 19:09
Toch erg bedankt voor jullie hulp ;)

Ché
1 juni 2005, 08:25
die printer en bestandsdeling zit juist in de firewall die deel uitmaakt van sp2.

Ché

kwakkwak
1 juni 2005, 16:14
Misschien eerst eens sp2 installeren. Ik denk niet dat er daarvoor al een firewall inzat. Maar ik denk wel dat je je ip-adressen vast kunt stellen als het enkel gaat om bestanden delen. Normaal zou het ook op de manier van ché moeten gaan.