Volledige versie bekijken : xp opnieuwinstalleren

anja
29 mei 2005, 11:15
Hallo i, ik heb een vraag...ik wil graag xp opnieuw installeren.maar als ik wil opstarten van cd rom dan geeft hij aan dat de versie op pc nieuwer is...zou dat komen door de pack2 die er later op is gezet?zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik mijn xp kan formatteren en mijn xp home er weer opnieuw kan opzetten?groetjes anja.

guido99
29 mei 2005, 11:24
Voor je gaat formateren zouw je moeten weten of je HD nfts is of fat32

Partige Magic is een goed prog om te formateren

gr

guido99
29 mei 2005, 11:28
Nog een paar tips voor alleer je formateert !!!

Sla je faforieten op een ander hd op
OOk je email adressen van outlook kan je bewaren op een andere hd
Eventuele bestandjes die je nodig hebt ook over zetten

gr

zjafa
29 mei 2005, 11:29
Hallo i, ik heb een vraag...ik wil graag xp opnieuw installeren.maar als ik wil opstarten van cd rom dan geeft hij aan dat de versie op pc nieuwer is...zou dat komen door de pack2 die er later op is gezet?zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik mijn xp kan formatteren en mijn xp home er weer opnieuw kan opzetten?groetjes anja.

Boot van cd-rom instellen

g_man
29 mei 2005, 11:31
Formatteren is eigenlijk altijd de laatste stap. Vertel eens waarom je dit wilt doen? Welke versie heb je nu? Ook de home of de Pro?

anja
29 mei 2005, 11:55
bedankt voor reactie! hoe weet ik eigenlijk of mijn computer een HD nfts is of fat32 is? ik denk het laatste. ik wil mijn pc formatteren omdat er zoveel troep omstaat die mijn dochters er ooit eens hebben opgezet...en hij wordt gewoon erg traag...maar ik snap nu nog steeds niet hoe het komt dat tie zegt dat er een nieuwere versie opstaat als ik mijn originele cd erin doe. gr anja.

anja
29 mei 2005, 11:56
vergeet ik nog te vermelden wat voor versie ik nu heb...ik heb xp home.

spruit
29 mei 2005, 12:03
ben je zeker dat je de originele cd erin stopt? Vind dit wel raar, dat zou willen zeggen als je een cd van xp met SP1 hebt, en je hebt later sp2 geinstalleerd, men niet kan formateren van cd?
Probeer anders eens met de opstartdiskettes van xp, dit zijn er 6. Ik denk dat je ze hier kan vinden bij downloads ;)

Ché
29 mei 2005, 12:26
bedankt voor reactie! hoe weet ik eigenlijk of mijn computer een HD nfts is of fat32 is? ik denk het laatste. ik wil mijn pc formatteren omdat er zoveel troep omstaat die mijn dochters er ooit eens hebben opgezet...en hij wordt gewoon erg traag...maar ik snap nu nog steeds niet hoe het komt dat tie zegt dat er een nieuwere versie opstaat als ik mijn originele cd erin doe. gr anja.

open deze computer / rechtsklik op c: / eigenschappen / algemeen daar vind je bestandssysteem terug.

Ché

g_man
29 mei 2005, 12:35
Klik in je verkenner eens met de rechtermuisknop op je c:\schijf, dan naar eigenschappen en dan kan je achter bestandssysteem lezen of je NTFS of FAT32 hebt. Maar normaal kan je toch ook formatteren vanaf je winCD.

Ché
29 mei 2005, 12:35
je kan je pc ook opkuisen zonder opnieuw te installeren. het vergt msschn wat extra werk, maar zonder data en emailverlies.

voer achtereen volgende zaken uit:

-schijfopruiming
verwijder alle rommel zoals tijdelijke bestanden, coockies ed.

- open configuratiescsherm / software / programma's wijzigen of verwijderen
verwijder alle programma's die je denkt niet meer te gebruiken. zo doe je een propere uninstall.
dit herhaal je tot alle overbodige programma's weg zijn.

- antispyware en verwijder alle overbodige bestanden

- schijfdefragmentatie.

- regcleaner (verwijdert alle overbodige zaken uit het register)

je pc zal nu wel al een flink stuk sneller lopen.

Ché

guido99
29 mei 2005, 12:45
Nog een tip !!

Schrijf de programs op die je er zeker terug op wilt hebben !!

gr

anja
29 mei 2005, 13:14
allemaal bedankt weer voor de tips...maar nog ff een vraagje over die 6 diskettes..moet je dan beginnen met nr 1 erin te doen en zo verder tot nr 6? ben echt nog een beginner met dit soort dingen. gr anja.

woepi
29 mei 2005, 13:42
Yep eerst nr. 1 en dan 2 enz.,als 1 gedaan is vraagt hij voor 2

spruit
29 mei 2005, 13:59
je kan je pc ook opkuisen zonder opnieuw te installeren. het vergt msschn wat extra werk, maar zonder data en emailverlies.

voer achtereen volgende zaken uit:

-schijfopruiming
verwijder alle rommel zoals tijdelijke bestanden, coockies ed.

- open configuratiescsherm / software / programma's wijzigen of verwijderen
verwijder alle programma's die je denkt niet meer te gebruiken. zo doe je een propere uninstall.
dit herhaal je tot alle overbodige programma's weg zijn.

- antispyware en verwijder alle overbodige bestanden

- schijfdefragmentatie.

- regcleaner (verwijdert alle overbodige zaken uit het register)

je pc zal nu wel al een flink stuk sneller lopen.

Ché
is juist ché, maar soms, tja, wil men eens terug nen volledige cleane pc he...;) van nul beginnen...wel belangrijk van backup te nemen van alle dingen die belangrijk zijn...dus ff goed nadenken voor men de format c: uitvoert

AMD
29 mei 2005, 14:09
- FAT32/NTFS kunt ge controleren in "deze computer". Klik rechts op uw harde schijf en kijk wat er staat bij "bestandssysteem". Als het ntfs is, is het goed, dan kunt ge eventueel belangrijke documenten en favorieten en dergelijke op uw 2de partitie opslaan. Zoniet raad ik u aan om zoveel mogelijk te backuppen op een cd-rom/dvd. Nu stap 2:

- Je moet in je BIOS eerst je cd-rom/dvd station instellen als eerste opstart apparaat. Daarna start ge op van die cd-rom en krijgt ge een blauw installatiescherm uiteindelijk.
Via deze interface moet ge formateren, fat32/ntfs instellen en windows installeren. Als ge toch gaat formateren raad ik u aan zoals al gezegd geweest is eerst alles backuppen. Windows XP werkt het beste met NTFS dus ik zou uw hdd dan ook formateren als NTFS.

In de dos interface geeft windows geen meldingen van dat de geinstalleerde versie nieuwer is als die op uw cd-rom. Deze methode werkt dus feilloos normaal gezien. Als ge het in windows zelf probeert gaat die controleren welke updates en vanalles er al geinstalleerd is waardoor ge van die rare meldingen krijgt. Wss is uw cd-rom een windows versie zonder een van de service packs.
Hier kunt ge ook nog iets aan doen: Ge kunt uw windows cd-rom zelf gratis updaten door service pack 2 te downloaden op de site van microsoft en deze eigenhandig te slipstreamen op uw cd-rom. Voor meer info over dit gebeuren zoekt ge beter eens op deze site, het is hier al eens gevraagd geweest.
En anders eens op google zoeken naar "sp2 slipstreamen" dan komt ge zeker een handleiding tegen.
Op deze manier installeert ge ook onmiddelijk een up-to-date windows versie waardoor ge achteraf ook niet veel updates meer moet bij-installeren.

Mvg AMD

wizard
31 mei 2005, 19:59
met de opstartdiskettes van xp of van win 98
met win 98 moet je A:format c: ingeven en dan moet het lukken als alles goed gaat
met de opstartdiskettes van xp weet ik het niet

polderwijffie
31 mei 2005, 20:51
Opstardiskette van W98 kan je hier downloaden

http://www.bootdisk.com/

Ivan
31 mei 2005, 21:03
Hier een handleiding die amd nog gemaakt heeft.

Baloeke
31 mei 2005, 21:24
Opstardiskette van W98 kan je hier downloaden

http://www.bootdisk.com/

Even nog wat bijvermelden

Indien je hd in NFTS geformateerd is zal je pc je C: schijf niet vinden
Je moet daar de optie FDISK gebruiken. Info vind je op http://www.xs4all.nl/~ronh/fdisk1.htm en volgende pagina(s) onderaan het scherm

Even aangepast link was niet juist

kwakkwak
1 juni 2005, 16:27
Inderdaad, maar zou het ook niet kunnen dat de bootsequence van de pc niet staat ingesteld op cd-rom eerst. Dan moet ze dit toch eerst aanpassen in de bios. Is dat ook geen mogelijkheid. Want of er nu een sp staat geinstalleerd of niet dat doet er volgens mij niets toe.

greetz

anja
1 juni 2005, 18:17
Bedankt allemaal weer voor jullie hulp...ik ben heel blij met de installatiegids die ik heb gehad...ik zal die eerst op mijn gemak door lezen...gr anja.