Volledige versie bekijken : Multiboot Systeem Windows XP & Ubuntu



RoestVrijStaal
13 July 2006, 18:23
Hallo,

Ik wil graag beginnen met Ubuntu.
Ik heb de DVD ervan al binnen gehaald en de live versie ervan bekeken. ik ben van plan om hem te installeren op mijn nieuwe pc Windows XP Home, maar ik zit nu met een probleem.
Ik heb in een computerblad over multibootsystemen gelezen dat als je een Linux-besturingssysteem installeert, dat de Windows Bootmenubestanden of zo worden gewist en dat je schijnbaar een zo'n apart Bootmenuprogramma moet installeren. :shocked:
Ik heb al hier (http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p14.htm) gekeken hoe dat zat. Maar het schijnt dat je niet zo'n apart bootmenuprogramma nodig hebt.:oink:

kortom, wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt voor de hulp :bow:

GuntherS
13 July 2006, 19:09
Hallo RoestVrijStaal,

Als je Ubuntu installeert, dan wordt er automatisch een nieuw bootmenu geïnstalleerd waardoor je bij het opstarten kan kiezen tussen Windows en Linux.
Er is dus niets om je zorgen over te maken.
Het gewone bootsysteem wordt inderdaad overschreven door Linux maar dat is niet erg. Je systeem start nog steeds op zonder problemen hoor ;)

Indien je toch ooit problemen ondervindt met het booten of wanneer je Ubuntu wil verwijderen, kan je de oude boot terug herstellen via je Windows XP CD via de herstelconsole (bij het booten op R te drukken en dan "fixmbr" te typen zonder aanhalingstekens.)

RoestVrijStaal
13 July 2006, 19:24
Hallo RoestVrijStaal,

Als je Ubuntu installeert, dan wordt er automatisch een nieuw bootmenu geïnstalleerd waardoor je bij het opstarten kan kiezen tussen Windows en Linux.
Er is dus niets om je zorgen over te maken.
Het gewone bootsysteem wordt inderdaad overschreven door Linux maar dat is niet erg. Je systeem start nog steeds op zonder problemen hoor ;)

Indien je toch ooit problemen ondervindt met het booten of wanneer je Ubuntu wil verwijderen, kan je de oude boot terug herstellen via je Windows XP CD via de herstelconsole (bij het booten op R te drukken en dan "fixmbr" te typen zonder aanhalingstekens.) Eey Thanks :good:!

Nu heb ik er tenminste een gerust hart over als ik Ubuntu ga installeren.

Bedankt DJ_Inspiration! (y)

GuntherS
13 July 2006, 19:25
Dat is heel graag gedaan hoor, we zijn hier om elkaar te helpen.
Als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen ;)

Snakey
13 July 2006, 19:28
Het oude bootloadersysteem wordt niet echt overschreven, het verandert gewoon de prioriteit van wat er eerst moet gestart worden. Bij Ubuntu wordt standaard de bootloader Grub geïnstalleerd, als er een windows-bootloader is geïnstalleerd, dan zal het die automatisch herkennen maar grub de prioriteit geven. Zo zal eerst grub opstarten en krijg je de optie om een besturingssysteem op te starten. Kies je voor windows, dan zal hij de windows-bootloader opstarten, deze bootloader start dan windows op.

Om alles goed te laten verlopen, is het aangeraden om bij de installatie een lege partitie automatisch in te delen door de installer van Ubuntu.
Als je nog geen lege partitie hebt, dan kan je via GParted je schijf herindelen. GParted kan je opstarten via de LiveCD/DVD, of er bestaat een aparte liveCD van GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) zelf als het niet zou lukken.

RoestVrijStaal
13 July 2006, 19:36
Het oude bootloadersysteem wordt niet echt overschreven, het verandert gewoon de prioriteit van wat er eerst moet gestart worden. Bij Ubuntu wordt standaard de bootloader Grub geïnstalleerd, als er een windows-bootloader is geïnstalleerd, dan zal het die automatisch herkennen maar grub de prioriteit geven. Zo zal eerst grub opstarten en krijg je de optie om een besturingssysteem op te starten. Kies je voor windows, dan zal hij de windows-bootloader opstarten, deze bootloader start dan windows op.

Om alles goed te laten verlopen, is het aangeraden om bij de installatie een lege partitie automatisch in te delen door de installer van Ubuntu.
Als je nog geen lege partitie hebt, dan kan je via GParted je schijf herindelen. GParted kan je opstarten via de LiveCD/DVD, of er bestaat een aparte liveCD van GParted (http://gparted.sourceforge.net/livecd.php) zelf als het niet zou lukken. Ow Bedoel je met lege partie lege schijfruimte?:rolleyes: Want ik heb nog 100 GB lege schijfruimte over dat nog niet gepartioneerd is. ;):Dsjiek

Snakey
13 July 2006, 20:08
Die kan je gebruiken, de installer zal die automatisch indelen in de juiste partities (Ubuntu vereist een boot-partitie, root-partitie & een swap-partitie)

RoestVrijStaal
13 July 2006, 20:15
Die kan je gebruiken, de installer zal die automatisch indelen in de juiste partities (Ubuntu vereist een boot-partitie, root-partitie & een swap-partitie)Kan je ook nog aparte partities erbij maken?:rolleyes:

Snakey
13 July 2006, 20:27
Tijdens de installer zal GParted automatisch opstarten, je kan je aparte partities dan daar maken, en dan je lege ruimte dat je nog over hebt selecteren en dat automatisch laten indelen.

PeterN
13 July 2006, 20:37
Een andere manier om samen linux en xp te draaien is VMWare. Een virtueel tweede pc wordt onder uw host gezet. Op deze manier kan je eender welk os installeren. Wil je terug iets anders proberen kan je gewoon de guest uitvegen, zijn maar wat files , en je staat terug aan het begin.
VMWare is niet gratis maar een 30 dagen trial kan je hier vinden : http://www.vmware.com/products/ws/

Snakey
13 July 2006, 20:41
Een andere manier om samen linux en xp te draaien is VMWare. Een virtueel tweede pc wordt onder uw host gezet. Op deze manier kan je eender welk os installeren. Wil je terug iets anders proberen kan je gewoon de guest uitvegen, zijn maar wat files , en je staat terug aan het begin.
VMWare is niet gratis maar een 30 dagen trial kan je hier vinden : http://www.vmware.com/products/ws/
En na die trial kan je het verder gebruiken met de gratis VMware Player (hiermee kan je bestaande vmware-images opstarten, maar je kan er geen aanmaken)

RoestVrijStaal
16 July 2006, 15:51
Ok nou heb ik nog een vraagje: Welke bestandssysteem kan ik het best gebruiken? ext3? ext2? ReiserFS? andere bestandssytemen?

Snakey
16 July 2006, 15:55
Ik zou ext3 gebruiken

RoestVrijStaal
16 July 2006, 16:00
;) Ok, bedankt voor het zeggen, want ik kwam er echt niet uit. :good:

smurfslover
17 July 2006, 10:27
ReiserFS is ook heel goed maar ext3 is momenteel zo'n beetje de standaard momenteel. Als je partities aanmaakt zou ik je aanraden een partitie aan te maken met als koppelpunt / (root) van ongeveer 10 à 15 gb, één partitie met als koppelpunt /boot (neem hiervoor xfs als bestandssysteem dan boot hij sneller), één swap-partitie (grootte: 2 keer je ram), en één partitie met als koppelpunt /home waar je persoonlijke mappen in komen; Die kan je zo groot nemen als je denkt nodig te hebben voor je persoonlijke bestanden. Als je later plaats te kot hebt kan je nog andere partities aankoppelen. In linux kan je die aan gelijk welke map koppelen.