Volledige versie bekijken : vBulletin 3.6 Upgrade

Jelle
4 augustus 2006, 21:17
Afgelopen nacht, terwijl de meesten sliepen, kreeg de forumsoftware een upgrade naar vBulletin 3.6. Het startschot werd gegeven om 2 uur 's nachts en tegen half 5 draaide alles weer zoals gewoonlijk.

vBulletin 3.6 is na versie 3.5 een nieuwe grote release met een heleboel nieuwe features. Je zal er vandaag al hoogstwaarshijnlijk verschillende van hebben gezien en hebben gebruikt, maar een kort overzicht vind je in de volgende post. We bespreken alleen functies die ingeschakeld zijn en zichtbaar zijn voor gewone gebruikers. Wil je ook kennismaken met de nieuwe adminfuncties, dan kan je een kijkje nemen in dit topic (http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=186803) van het vBulletin forum (Engelstalig).

Een grote nieuwigheid die niet in het lijstje staat is het waarschuwingssysteem. Hiermee kan gemakkelijk een waarschuwing gegeven worden aan een gebruiker en beheerders kunnen er gemakkelijk een overzicht van alle waarschuwingen van krijgen. Zo is er geen verwarring meer over wie een waarschuwing heeft gegeven, of er al een is gegeven, ... Dit systeem gaan we nog niet meteen gebruiken, maar binnen enkele dagen komt er een apart bericht over.

Sommige nieuwe dingen zullen nog in het Engels staan daar er nog geen nieuw taalpakket beschikbaar is. Kleine problemen zijn uiteraard ook niet uitgesloten en die kan je samen met je gewone vragen over nieuwe functies op ons afvuren in het welbekende Feedback forum (http://www.ivanhoejupiler.be/forumdisplay.php?f=11).

Dit topic mag gebruikt worden om de nieuwe functies uit te testen :)

Het Ivanhoejupiler.be Team

Jelle
4 augustus 2006, 21:17
Multi-quote
Door bij verschillende berichten in een topic op de http://www.minatica.be/styles/lagoon/buttons/multiquote_off.gif-knop te drukken en dan te reageren quote je al deze berichten.

Postlink bij een quote
Bij een quote kan je op http://www.minatica.be/styles/lagoon/buttons/viewpost.gif klikken om naar de gequote post te gaan. Bijvoorbeeld:

Als eerste willen we je deze week onze maandconfiguraties voorstellen. Elke maand stellen we voor verschillende budgetten verschillende computerconfiguraties voor.
Overal AJAX
AJAX wordt nu nog meer gebruikt op het hele forum. Je moet nu dus nog minder je pagina herladen. Een korte lijst welke nieuwe mogelijkheden dit biedt:

Dubbelklik op een forum icoon op de forum homepagina om het forum als gelezen te markeren
De reden van aanpassing bij het snel bewerken van een topic
Je vriendenlijst (buddylijst) en negeerlijst aanpassen
Een topic een score geven
Zoekinstellingen opslaan
...

Privé-bericht preview in e-mailnotificatie
In een e-mailnotificatie voor een nieuw privé-bericht vind je nu ook de titel van het nieuwe privé-bericht en het bericht zelf.

Unieke uitschrijflink bij mails
Om e-mailnotificaties van een topic of forum uit zetten vind je nu een unieke link bij elke notificatie. Als je erop klikt word je meteen uitgeschreven zonder je eerst moet inloggen.

Topics of posts tonen bij snel zoeken
Bij de snel zoeken popup kan je nu meteen kiezen of je zoekresultaten wil weergeven als topics of als posts. De geavanceerde zoekpagina hiervoor bezoeken is nu dus overbodig.

http://www.ivanhoejupiler.be/extra/vb36/thread-topics-snel-zoeken.png

Popup lijst met bijlagen overzicht van een topic
Bij het bekijken van een forum kan je op http://www.minatica.be/styles/lagoon/misc/paperclip.gif klikken om een overzicht te krijgen van alle bijlagen in het topic. Dit komt in een kleine popup.

Ontvang alleen privé-berichten van mensen op je vriendenlijst
Bij je opties kan je nu instellen dat je alleen privé-berichten kan krijgen van mensen op je vriendenlijst.

Privé-berichten quota waarschuwing
Bij het bereiken van 90% van het toegelaten aantal privé-berichten ontvang je nu een e-mail om je hierop attent te maken. Zo kan je op tijd de nodige berichten verwijderen.

BCC ondersteuning bij privé-berichten
Bij het sturen van een privé-bericht kan je nu ook BCC (Blind Carbon-Copy) ontvangers instellen. Zij ontvangen het bericht zonder te weten naar wie het verder ook nog is gestuurd. Het 'aan' vak zal zich nu zoals bij e-mails gedragen en dus alle ontvangers tonen.

http://www.ivanhoejupiler.be/extra/vb36/pm-bcc.png

Verderzetten van een download
Bij het downloaden van een bijlage kan je dit nu ook pauzeren -als je browser dit ook ondersteunt-.

Verbeterde performance
Het forum zal nu nog sneller gaan door het optimaliseren van verschillende dingen. Zo worden de RSS-feeds nu bijvoorbeeld gecached.

g_man
4 augustus 2006, 21:52
Jelle, een vraagje waarvoor dienen die gele en rode kaart?

PeterN
4 augustus 2006, 22:10
Dat gaat van het nieuwe waarschuwingsysteem zijn. Die uitleg wordt nog gepost later ;) Dus nog niet gebruiken ;)

compuchrisje
4 augustus 2006, 22:13
Ja man, zijn serieuze werken geweest, knap weeral!

g_man
4 augustus 2006, 22:14
Dat gaat van het nieuwe waarschuwingsysteem zijn. Die uitleg wordt nog gepost later ;) Dus nog niet gebruiken ;)

Had juist eens willen testen op CC-tje, maar mocht niet :lol: :p

PeterN
4 augustus 2006, 22:17
Die heeft liever roze kaarten :D

nojs
5 augustus 2006, 18:44
Goed zo jelle,

ook al moest je daarvoor nachtdienst doen (y) dikke proficiat ;)

jurgenv
5 augustus 2006, 18:45
Prachtig werk. (y)

nightraver
5 augustus 2006, 21:22
nice job jelle

Nikolas
5 augustus 2006, 21:43
Mooi werk Jelle, vooral die Multiquote is zeker een grote hulp nu :)

compuchrisje
5 augustus 2006, 22:04
Tussen haakskes en kottekes, ik ben ook nie voor rose...

PorkyFrost
5 augustus 2006, 22:16
oei oei een waarschuwingssysteem... eerst zien dan oordelen maarja, haat die dingen

Jelle
8 augustus 2006, 14:55
Nog een kleine update hierop: thumbnails van afbeeldingen die als bijlage bij een post zitten worden nu in 'imageshack stijl' getoond. D.w.z. dat er bijstaat hoe groot de afbeelding is in pixels en qua bestandsgrootte, ook is er een dunne zwarte rand.

Een voorbeeldje:

The_cobra666
8 augustus 2006, 19:06
Wij zijn ook al geupdate naar 3.6.0. Zitten leuke nieuwe dingen in ja :) alleen vraag ik me af of ze wel allemaal even nuttig zijn.

Jelle
8 augustus 2006, 19:09
Wij zijn ook al geupdate naar 3.6.0. Zitten leuke nieuwe dingen in ja :) alleen vraag ik me af of ze wel allemaal even nuttig zijn.
Het waarschuwingssysteem is zoiets dat vBulletin al lang mistte, maar wij gebruiken zeker ook niet alle nieuwe functies. Een heel deel staat dan ook af (bv. het welkomst privé-bericht, er is immers al een welkomstmail) :)

The_cobra666
8 augustus 2006, 21:20
Het waarschuwingssysteem is zoiets dat vBulletin al lang mistte, maar wij gebruiken zeker ook niet alle nieuwe functies. Een heel deel staat dan ook af (bv. het welkomst privé-bericht, er is immers al een welkomstmail) :)

Idd dat waarschuwingssysteem is wel de beste extra :) :bow:

spruit
9 augustus 2006, 18:14
nice job jelle :good:

Nikolas
9 augustus 2006, 18:33
Het vreemde is dat de tekst bij nieuwe berichten ook in het ENG staat,
ook al is dat geen nieuwe functie...'t is maar dat je het weet ;)

The threads below have not been updated since your last visit but still contain unread posts.

Jelle
9 augustus 2006, 18:48
Dat is omdat er in de Engelse tekst een kleine spellingsfout is gecorrigeerd. Alle teksten, templates, ... die zijn aangepast worden gerevert (teruggezet naar het origineel) en dus is bv. ook de vertaling weg ;)

We wachten dus ook eerder op de update van het Nederlands taalpakket, want zelf vertalen kost veel tijd (die nuttiger besteed kan worden). Waaraan die dan zoal wordt besteed zal in de komende weken duidelijker worden :)

compuchrisje
9 augustus 2006, 19:07
Waaraan die dan zoal wordt besteed zal in de komende weken duidelijker worden

:eek: ;) :good: I love surprisesss!!!!

Joga
9 augustus 2006, 19:08
:eek: ;) :good: I love surprisesss!!!!

weet jij dan als mod niet waar ze mee bezig zijn ;):p:D

compuchrisje
9 augustus 2006, 19:22
Met Jelle achter de knopjes weet je nooit wat de dag brengt Bert!

Joga
9 augustus 2006, 19:57
Met Jelle achter de knopjes weet je nooit wat de dag brengt Bert!
hehe ok dan ;)

bubsy119
11 augustus 2006, 10:40
Ben eens curieus naar dat waarschuwingssysteem .
(Kan het zijn dat het tellen van u aantal posts de laatste dagen niet meer werkte door die upgrade ?)

Nostradamus
11 augustus 2006, 11:50
Prachtig werk Jelle! :good:

Jelle
11 augustus 2006, 12:08
Kan het zijn dat het tellen van u aantal posts de laatste dagen niet meer werkte door die upgrade ?
Nee, dat werkt nog prima ;)

Merk wel op dat posts in de offtopic fora (lounge, FUN, ...) niet worden meegerekend.

bubsy119
11 augustus 2006, 13:52
Sorry had er dus zelf even naast gekeken. :)
Heb niks gezegd dus .

PorkyFrost
28 augustus 2006, 00:21
waar blijft die update over dat waarschuwingssysteem?
die "enkele dagen" zijn allang gepasseerd

PeterN
1 september 2006, 11:42
waar blijft die update over dat waarschuwingssysteem?
die "enkele dagen" zijn allang gepasseerd

We zitten in tijdsgebrek ;)
Er komt vanalles en we zijn met 10 zaken tegelijk bezig. Ook het onderhoud en updaten van de site loopt gewoon door wat zijn tijd vraagt.
Daar komt dan ook nog eens 10 andere zaken tussen van mensen die ons aangeven en ons het leven willen zuur maken. Dus ook daar wordt aangewerkt.
Maar er wordt druk gewerkt om iets op poten te zetten. Wat einde vakantie gepland was zal dus wat langer gaan duren :(

Maar we blijven er voor gaan en werken goed door. Dus van uitstel komt geen afstel. Gewoon wat langer geduld hebben ;) Eens de site inorde is zal alles ook wat minder lang duren. Het zijn grote werken die veel tijd in beslag nemen en die nu er nog eens bijkomen ;) Meer vertel ik niet: we moeten immers ook af en toe eens iedereen kunnen verrassen hé, en met Jelle weet je nooit wat dat inhoud :)

PorkyFrost
2 september 2006, 23:14
volgens mij neemt het typen van die tekst evenveel tijd in beslag als het ons op de hoogte brengen van dat waarschuwingssysteem

Jelle
2 september 2006, 23:43
volgens mij neemt het typen van die tekst evenveel tijd in beslag als het ons op de hoogte brengen van dat waarschuwingssysteem
Zo ongeduldig om je eerste waarschuwing te krijgen? :p
Vraag dat dan gewoon, we willen niet dat je gefrustreerd raakt :)

Nee, serieus. We hebben momenteel achter de schermen erg veel werk. Sommige dingen zijn dan belangrijker en deze tekst typen is niet het belangrijkste dat er is.
We zitten echt niet stil, kijk bv. naar de woordenlijst daar zijn de afgelopen week meer dan 100 nieuwe termen aan toegevoegd.
Ook heeft het downloadssysteem enkele dagen geleden een kleine update gekregen (van versie 5.0.2 naar 5.0.3), dat ontwikkelen we helemaal zelf.
Enzovoort ...

PorkyFrost
2 september 2006, 23:47
maar in plaats van zo rond de pot te draaien, leg het uit, nu zijn er al 2 zo'n berichten getypt waarin er niets over vernoemd wordt, het is puur dat er beloftes moeten nagekomen worden, de paar dagen worden binnenkort een maand, dus dat is wat teveel van het goede, bij de volgende reply liefst een uitleg dat wat treffelijk is, anders ga je gewoon werken in een pottenbakkerij

Nostradamus
3 september 2006, 01:09
PorkyFrost een beetje geduld is ook niet uw sterkste kant zeker hé? Deze mensen doen dat ook in hun vrije tijd en zitten ook niet stil hoor :)

PeterN
3 september 2006, 01:21
maar in plaats van zo rond de pot te draaien, leg het uit, nu zijn er al 2 zo'n berichten getypt waarin er niets over vernoemd wordt, het is puur dat er beloftes moeten nagekomen worden, de paar dagen worden binnenkort een maand, dus dat is wat teveel van het goede, bij de volgende reply liefst een uitleg dat wat treffelijk is, anders ga je gewoon werken in een pottenbakkerij

Zolang er niks actief staat heeft het geen zin om hier een hele uitleg te doen. Als je echt nieuwsgierig bent hoe dat werkt kan je bij de site van vBulletin.com eens gaan kijken. Btw, we draaien niet rond de pot, het is gewoon uitgesteld.

Op het moment zijn er andere prioriteiten en tot dusver stellen wij die, niet jij ;). Het waarschuwingssysteem is wat naar achter geschoven daar er belangrijker dingen zijn. Als je denkt dat we hier stil zitten, dan zou je eens moeten weten wat werk er allemaal verzet wordt achter de schermen. Niet alles is daar zichtbaar van voor de leden, maar toch noodzakelijk om alles inorde te houden/te krijgen. Je moet ook niet vergeten dat we dankzij Jelle hier alles kunnen zelf programmeren. Bijkomende mods voor vBulletin worden door hem zelf geschreven en door andere sites gebruikt. De download sectie is zo'n mod en daar waar andere sites die gebruiken staat zijn copyright en verwijzing naar onze site ;)
Maar hoe dan ook, van uitstel komt geen afstel, enkel wachten, de prioriteiten schuiven nogal eens op een dynamische site ;)

Op het moment zijn we gewoon met andere noodzakelijke dingen bezig. Zowel voor de veiligheid van de site, voor het eenvoudiger beheren van de site, als met wat nieuwe dingen voor de site. Ivm die dingen draaien we rond de pot daar nieuwe dingen een beetje een verrassing moeten blijen.

nightraver
3 september 2006, 02:59

Ondankbare mens.
De mensen hier achter de schermen steken zo goed als al hun vrije tijd hierin om deze site recht te houden, en dan ga jij hier nog een beetje kritiek geven omdat je moet wachten op een uitleg over een systeem, sorry hoor ik vind je nogal zielig.

PorkyFrost
3 september 2006, 10:27
sorry hoor ik vind je nogal zielig.
geen schrik hebben hoor, zolang je maar weet dat het wederzijds is, en nu [zip]
en nu ga ik eens het verschil in niveau bekijken tussen de post van... PeterN, en die van jou
volgens mij is het verschil duidelijk merkbaar, ik noemde hier ook niemand zielig, tot jij ertussen kwam :) dus op slot die mond

Simply
3 september 2006, 12:59
en nu ga ik eens het verschil in niveau bekijken tussen de post van... PeterN, en die van jou
volgens mij is het verschil duidelijk merkbaar, ik noemde hier ook niemand zielig, tot jij ertussen kwam :) dus op slot die mond

Porky,

Kijk, als ik jou denkwijze volg, dan heb ik het recht om hier iets te typen, aangezien het meeste werk door Jelle gebeurd en ik af en toe hier en daar maar eens help! De reden waarom we niet zomaar alles op tafel kunnen gooien, is dat het hier gaat om een aantal mooie en drastische veranderingen. Als we die gaan doen is beetjes en stukjes dan trekt het op niks + daarbij komend, vergeet niet dat elke verandering, een verandering inhoud qua programmatie, dus ook moet getest worden. Dus we gaan zeker niks wijzigen alvorens we zelf tevreden zijn van het resultaat en alles vlekkeloos verloopt om online te plaatsen.

De reden waarom deze dingen tot sprake zijn gekomen, is omdat leden erachter vragen of omdat we jullie een beetje op de hoogte willen houden, dat er niet wordt stilgezeten. Heb je dan liever dat we niks zeggen, jou (jullie) van niks op de hoogte houden?

Neem nu eens genoegen met het feit dat we zeggen, dat WAT gaat gebeuren, de moeit zal zijn! ;)

nightraver
4 september 2006, 11:42

Peisde nu echt dat ik mijn mond ga sluiten voor u? Dan ben je niet goed bezig.
Ik heb hier in mijn posts niet de intentie iemand zielig te noemen of te beledigen, het enige wat ik wilde zeggen daarmee is dat je op zijn minst wel wat respect mag hebben voor het werk dat er achter de schermen gebeurt.
En nee ik zeg dit zeker ook niet om hier goed te staan met mods of eender wie want daar heb ik geen behoefte aan hoor, ik geef hier gewoon puur mijn mening.
En als je het over niveau's in post hebt, ja dan zullen die van petern ongetwijfeld hoger liggen dan die van mij hier, hij zal wel beter weten waar hij over praat dan ik ook + dat ik hier nog niet de 1/4 van mijn vrije tijd door breng terwijl pertern misschien 3/4 van zijn vrije tijd hier zit, maar als ik dan naar u niveau kijk wat betreft deze posts hier, sorry hoor maar als je zelfs niet kan het respect hier kan tonen aan de mensen die het verdienen dan is u niveau ver onder pijl.

grtz nightraver.

PeterN
4 september 2006, 19:29
Ieder heeft zijn zegje gehad. Laten we deze maar afsluiten vooraleer we in een off-topic discussie komen waar niemand wat aan heeft ;)

Jelle
14 september 2006, 17:54
Zojuist kreeg het forum nog een upgrade naar vBulletin 3.6.1. Deze biedt meer dan 100 bugfixes en enkele 3.6 functies werden bijgetweakt.