Volledige versie bekijken : Installatie Ubuntu



maatje
6 August 2006, 22:09
Ik ga straks met PartitionMagic een deel van mijn harddisk partitioneren voor mijn linux Ubuntu. Maar die moet toch geformatteerd worden als logical en niet als primary (win XP Home draait er hier).

En als ik Ubuntu installeer en dan mijn pc heropstart, word die Grub automatisch klaargezet zodat ik kan kiezen welke OS ik wil gebruiken?

Snakey
6 August 2006, 22:31
Ik zou de partities aanpassen, zodat op de plaats waar Ubuntu geïnstalleerd moet worden, lege ruimte is, dus "niet-gepartitioneerde ruimte". Deze ruimte kan Ubuntu automatisch juist indelen via de installer op de LiveCD. Dan zal ook automatisch Grub geconfigureerd worden voor Ubuntu (ook voor veilige modus), een memtest + eventueel Windows.

maatje
6 August 2006, 23:03
Maar die "niet gepartitioneerde ruimte", moet dat 2e primary partitie zijn of een logical partitie.

Die LiveCD is nie echt nodig, je kan ook met gewone Ubuntu install cd.

Snakey
6 August 2006, 23:15
Ubuntu zal deze ruimte automatisch indelen (in meerdere partities), dus je hoeft zelf geen rekening houden met primary of logical partities.

maatje
6 August 2006, 23:20
Dus als ik héél goed begrijp gaat Grub automatisch een bootloader maken met keuze tussen WIn XP en Ubuntu? Zelfs staat Windows als 1e OS.

Dank u voor uw hulp, maar nu is iets laat voor. Morgen zal ik wel doen :p

maatje
7 August 2006, 00:12
Btw: bij PartitionMagic ben ik verplicht om een bestandsbeheersysteem aan te duiden, dus Ext3, maar das toch niet erg ?

Snakey
7 August 2006, 01:07
Dan kan je het via Ubuntu terug verwijderen en de installer de ruimte automatisch in te delen. Er zal een optie aanwezig zijn om het grootst aaneensluitend linux-bestandssysteem te gebruiken.

smurfslover
7 August 2006, 08:52
Bij de installatie kan je je bestandssysteem kiezen. Neem de voorkeur aan ReiserFS dat is momenteel de beste (tenzij kubuntu 6.06 al Reiser4 ondersteund maar dat denk ik niet)

maatje
7 August 2006, 22:42
Ik heb al een probleem. In den installatie van Ubuntu heb ik het partitie gresized en dus 2 partities : Windows op /media/hda1 en Ubuntu op /media/hda2 en alles was klaar.

Maar als ik wil uitvoeren krijg ik een foutmelding dat er geen basisbestandssysteem gedefinieerd is ???

Maar ik zag bij die partities 2 gezichten : bij Windows was een lachend gezicht en bij Ext3 was er zo'n rompelachtige gezicht

Snakey
8 August 2006, 00:05
Je moet een swap partitie aanmaken (Twee maal grootte van je ramgeheugen, tenzij het groter is dan 1 GB, dan kies je best een swap-grootte van max 2GB), en een basisbestandssysteem (ext3, of reiserfs zijn goede bestandssystemen), deze moet dan als / (slash/root) gekoppeld/gehecht worden.
Normaal heb je ook de keuze om de lege ruimte automatisch in te laten delen.

maatje
8 August 2006, 00:33
ah, ik moet 3 partities maken ???

dus Windows => hda1, Ubuntu => hda2 , swap file => hda3 => basisbestandssysteem => hda4 of zo ?

Snakey
8 August 2006, 01:15
Eén waar windows al op staat, één voor ubuntu/basisbestandssysteem en één swappartitie.
Dus als je een schijf hebt, met windows erop, zorg je ervoor dat het tweede deel niet gepartitioneerd is, dan kan je aangeven dat ubuntu dat deel automatisch zelf moet indelen zodat je geen fouten maakt tijdens het partitioneren.

maatje
8 August 2006, 23:45
Ubuntu is perfect geinstalleerd, nogmaals bedankt voor het advies. Nu nog Wine werkend maken :bow: