Volledige versie bekijken : wil 2 partities hebben om linux te installen



mXX
22 August 2006, 18:28
hey,

zoals jullie al kunnen lezen in mijn titel heb ik maar 1 HD en ik zou daar graag linux op installeren, maar daar staat xp op en die wil ook behouden.
Daarom zou ik mijn HD in 2 willen delen met partition magic maar ik weet niet hoe dat moet.
ik zou graag 1 deel 20 gig vor linux maken
en deel 2 de rest van mij HD voor Win xp als ik linux beter vind dan xp schakel ik natuurlijk met heel mijn HD naar linux maar voor het moment wil ze ze allebei

ps. mijn Hd bedraagt 80 gig

GuntherS
22 August 2006, 18:30
Open Partition Magic en dan zie je je huidige harde schijf staan.
Klik daarop met je rechtermuisknop en kies daar split.
Nu kan je zelf een gewenste grootte kiezen voor je nieuwe schijf.

leba
22 August 2006, 18:39
http://www.xs4all.nl/~ronh/pm.htm je kan hier eens kijken.
http://www.xs4all.nl/~ronh/pm8.htm

mXX
22 August 2006, 19:13
zal het thuis is proberen

Snakey
22 August 2006, 19:26
Je hebt ook een swap-partitie nodig, best is om via partitionmagic alleen je xp-partitie te verkleinen en de overige lege ruimte gerust te laten, wanneer je dan een linux-distributie installeert, zit er daar een optie in om de overige lege ruimte automatisch in te delen.

Yelleken
23 August 2006, 14:55
je hebt zelfs geen partition magic nodig in principe


gewoon de iso van je linuxdisti op cd branden cd insteken en instaleren, tijdens het instalatieproces kan je dan je partitie maken voor je linux en houd je je windows.
ook zal linux de grub instaleren die ervoor zorgt dat je bij het opstarten kan kiezen tussen je windows of je linux

smurfslover
23 August 2006, 22:36
Als je zelf je partities wil bepalen neem dan't volgende (zoals de meeste linux-gebruikers doen)
1 swap-partitie (grootte= 2x je ramgeheugen)
1 root partitie (koppelpunt / ) (8 à 10 gb is ruim voldoende)
1 home paritie (koppelpunt /home ) (waar de persoonlijke data en instellingen in komt te staan (usermappen)) - Grootte zelf te kiezen
Voordeel hieraan is dat je je besturingssysteem kan formatteren en herinstalleren (/-partitie) zonder je persoonlijke data en instellingen te verliezen (/home-partitie)

mXX
24 August 2006, 16:46
lol goed om te doen enzo maar werkt allemaal niet :p
als ik mijn c schijf verklein na bv. 50 gig (dus ik hou 20 gig over voor linux)
en ik klik op apply dan zegt die dak de volledige versie ofzoits moet hebben

Snakey
24 August 2006, 16:56
Gebruik je een probeerversie van partition magic ?

mXX
24 August 2006, 16:57
zo te zien wel he
is da niet gratis ?

Snakey
24 August 2006, 18:52
Is van Symantec (~Norton AV etc...)

smurfslover
24 August 2006, 19:44
Om echt je partities aan te passen heb je idd de echte versie nodig (betalend) .

mXX
25 August 2006, 11:40
bestaat er geen andere prog om dat te doen?
en hoeveel kost PM wil het wel kopen als het niet te duur is

Snakey
25 August 2006, 11:49
http://www.ranish.com/part/ , het is al enige tijd dat ik deze eens getest heb, maar toen ik het testte, kon je met dit programma geen ntfs-partities wijzigen, alleen aanmaken. Bij symantec kost het ongeveer 70 dollar.

2B's
26 August 2006, 09:26
MXX, je hebt PM

mXX
26 August 2006, 18:23
Partition magic hoeft niet meer, ik heb gewoon heel mijn HD geformateerd naar linux,
maar ik krijg zo'n error als ik wil iets wil installeren van cd
dit is de error:
Couldn't display "/media/cdrom0/start.exe"
En weet misschien welke versie van linux de nieuwste is ?
Op mijn linux hoesje staat er "version 6.06 LTS for your pc".
Ik dacht dat er een 7... ofzoits was of vergis ik mij ?

Snakey
26 August 2006, 19:22
GNU/Linux is een ander besturingssysteem, hierbij worden ook andere toepassingen geïnstalleerd. Het beste wat je kan doen, is alternatieve programma's zoeken die je kan installeren op een linux-systeem. Indien je geen alternatief vindt, dan kan je het steeds proberen met wine, dat is een emulator dat windows emuleert, maar dit werkt niet altijd met succes.

Wanneer je alternatieve software vindt op een website, is het ook aangeraden om eerst eens te kijken bij je pakketmanager als deze software zich daar niet in bevindt, dan kan je het van daaruit installeren, en zal het automatisch bijgewerkt worden wanneer er nieuwe updates zijn. Bij Debian-gebaseerde besturingssystemen kan je hiervoor een kijkje nemen in Synaptic.

smurfslover
26 August 2006, 19:28
Dat zal natuurlijk niet lukken aangezien een .exe een windowsprogramma is en geen linuxprogramma.
Bij linux (de meeste distributies toch) hebben ze repository's waar je je software vandaan haalt. Dit zijn servers die de naodige softwarepaketten bevatten. Het voordeel eraan is dat deze software uitvoerig gecontroleerd en getest wordt. Je hoeft in linux maar zelden een programma op 't internet te gaan zoeken.
Vooraleeer je begint met installeren is 't dus belangrijk dat je je systeem voorziet van goede repository's, eens je dat gedaan hebt kan je bijna alles installeren via je pakketmanager (synaptic voor ubuntu en adept in kubuntu) of gewoon met een enkel commando in de terminal of konsole

Voor de installatie van de bronnenlijst en hoe je de nodige programma's kan installeren met oa java en flashplayer enzo verwijs ik je graag naar deze gids voor ubuntu (http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.5.html) of voor kubuntu (http://ubuntu-forums.nl/docu/kubuntugids-2.0.html)
Ik weet niet of je kubuntu of ubuntu hebt maar de 6.06 is van beiden de laatste versie. De LTS staat voor Long Term Support en betekent dat je gedurende drie jaar updates zult ontvangen van je systeem en software en dit allles steeds gratis.
Hier (http://ubuntu-forums.nl/docu/softwlijst-1.0.html) vind je ook een uitgebreide lijst met software die je kan installeren maar wel nadat je je bronnenlijst hebt aangepast zoals in de gids staat beschreven. Sla deze stap zeker niet over en begin niet aan de rest van de gids vooraleer deze in orde is anders zal 't niet werken. Als je de gids hebt gevolgd zal je alles hebben wat je nodig hebt om te surfen, mailen,...
Daarna kan je verder leren hoe alles werkt. Probeer ook zoveel mogelijk forums en websites te bezoeken waar je informatie kan vinden maar probeer vooral eerst alles eens zelf daar leer je 't beste mee.
Veel succes! :)

stallion
26 August 2006, 20:48
Ik heb het patitioneren destijds gedaan tijdens de setup (mandrake)
Had dus PartitionMagic niet echt nodig en er kan minder foutlopen...
Wel aandachtig blijven tijdens setup :p
Ook voor de swap krijg je de keuze als ik me niet vergis.
(Is een tijdje geleden :shy:)

mXX
28 August 2006, 13:00
ok bedankt allemaal ik begrijp het ongeveer (linux is ingewikkeld :))
maar ik denk dat ik voor het moment trg naar xp ga tot datik een oude pc kan bemachtigen waar ik het er op kan testen bedankt allemaal

jullie mogen dit hier sluiten