Volledige versie bekijken : Kubuntu 6.06



Denbompa
14 October 2006, 18:51
Weet er iemand of er in Kubuntu een defragmentatie of een systeemherstel mogelijk is, zoals in Windows XP? Zo ja, hoe/waar kan ik dat starten?
En een echt goed programma om foto's te bewerken is ook welkom., en dan heb ik het niet over Gimp of Krita.
Mvg,
Jean

Snakey
14 October 2006, 19:10
Defragmenteren hoeft niet, een systeemherstel zoals windows bestaat ook niet echt (ook niet echt nodig imho).
Als je een systeembestand wijzigt, dan maak je er steeds best een backup van. Zo zal je wanneer je in de problemen komt voordat je aanmeldscherm verschijnt, steeds je acties kunnen terugzetten (via de terminal die je dan te zien zal krijgen bij fouten). Wanneer er problemen pas optreden direct nadat je ingelogd bent, volstaat het meestal, om eens je configuratiebestanden (van de toepassing waarmee de fout gebeurt) van je account te verwijderen (in uw /home/gebruikersnaam/-map waar een puntje voor het bestand/map staat, dit zijn verborgen mappen) of gewoon eens een nieuw account maken. Wanneer er een probleem ontstaat met een programma dat je niet kan opstarten, probeer die eens te verwijderen (via apt-get of aptitude in de terminal) en opnieuw te installeren.

Gimp is eigenlijk een zeer goed fotobewerkingsprogramma, het is de opensource-variant van photoshop, misschien wel iets anders om mee te werken. Er bestaat ook picasa voor linux, dit is een fotobeheerprogramma, met beperkte bewerkingsopties.

smurfslover
15 October 2006, 13:33
Om een foto-collectie te beheren is digikam ideaal

sudo apt-get install digikam
Om webalbums te maken kan ik je JAlbum aanraden.