Volledige versie bekijken : [Tip 01] Aankoop digitale camera



Nostradamus
15 October 2006, 17:23
Waar je moet op letten bij aankoop van een digitale camera:


1. De mogelijkheden


De prijzen van de toestellen zijn de afgelopen tijd fel gezakt, zoals alles wat met de digitale revolutie te maken heeft. GSM, PC, printers en noem maar op.
We kunnen de (lees vanaf hier digitale) fototoestellen onderverdelen in 3 groepen, gelet op de prijs en de toepassingsmogelijkheden. Ik zal deze groepen eerst even beschrijven.



1. Een eerste groep zijn de ‘beginners’ toestellen: hier gaat het om met één druk op de knop een goede foto te verkrijgen. Deze werken volledig automatisch en bieden ook wel tal van extra opties. Meestal is er geen optische zoom aanwezig, bij sommige wel digitale zoom. Over deze laatste later meer.
Maar verwacht bij deze toestellen niet té veel van de beeldkwaliteit alsook niet van de handmatige instellingen.


2. De tweede groep zijn de toestellen voor de wat meer eisende amateurfotograaf/fotografe en zijn van de gemiddelde prijsklasse.
Prijzen kan ik hier niet noemen, daar deze steeds te vlug veranderen en ook kunnen verschillen van winkel tot winkel.
Deze hebben alle eigenschappen van de eerste groep, maar bezitten belangrijke extra’s die het fotograferen nog wat aangenamer maken. Hierbij moet ik wel even vermelden dat de hieronder beschreven functies in de nieuwe modellen van tel zijn en niet in toestellen van +- 3 jaar oud.

Ingebouwde functies en programma’s zijn ondermeer:
- De eenvoudige functie: deze functie is bedoeld voor de beginner en stelt je in staat om gemakkelijk en probleemloos foto’s te maken. Alleen de voornaamste functies zijn te bekijken in het ‘menu’ om de werking heel eenvoudig te houden.

- De andere functies ga ik gewoon even aanhalen en deze niet volledig beschrijven, omdat deze allemaal te lezen zijn in de uitgebreide gebruiksaanwijzing die bij je toestel bijgeleverd is of zal zijn:

- Tegenlichtcompensatie, het gebruik van de optische zoom, foto’s maken met de ingebouwde flitser, zelfontspanner, belichtingscompensatie, auto bracket: bij elke druk op de ontspanknop worden automatisch 3 opnamen gemaakt, burst-functie (bvb 3 opnames per seconde), de functiekeuzeschakelaar: macrofunctie, bewegend beeld functie (filmpje).



- Dan hebben we nog de scènefunctie, prachtig onderdeel met onderverdeling en voorgeprogrammeerde instellingen om de volgende opnames te maken: portret, sport (snel bewegende onderwerpen), etenswaarfunctie, landschap, nachtportret, nachtlandschap, babyfunctie (bij sommige toestellen, je voert de geboortedatum van je baby in en desgewenst verschijnt er op elke foto die je neemt in deze functie de ouderdom van het kind op het moment van de opname), gladde huidfunctie, feestfunctie (bruiloften, feesten binnenshuis en dergelijke), vuurwerk, sneeuw en zelfportret.



- Bij de jongste modellen is een zeer nuttige functie ingebouwd, de optische beeldstabilisator. Deze functie herkent trillingen en worden hierdoor gecompenseerd.


Deze functie kan in of uitgeschakeld worden. Bvb bij het bewegen tijdens het nemen van de foto, het nemen van foto’s met een lage sluitersnelheid of het nemen van foto’s met de optische zoom.


Bij het nemen van opnames met weinig licht en lage sluitersnelheid is het meestal toch aangeraden om een statief te gebruiken, waarover later meer.


- Ook zijn er nog een paar verschillen van mogelijkheden bij toestellen uit deze groep, naargelang het merk en fabrikant. Namelijk het automatisch regelen van sluitertijd en diafragma en camera’s waar men de voorkeuze heeft het diafragma of de sluitertijd handmatig in te stellen. Deze met voorkeur diafragma of sluitertijd instellen komen wel een categorie hoger te staan in de prijsklasse van deze groep.
Deze mogelijkheid zal nog besproken worden bij de tips.


Wat een mogelijkheden en dat met een toestelletje dat je in je zak kan steken.

3. De derde groep zijn de semi-professionele en professionele toestellen. Er ligt ook nog een groot prijsverschil tussen deze twee. Deze laatste zijn in feite digitale spiegelreflex toestellen met nog bij te kopen verwisselbare lenzen, filters en tal van andere extra’s.
Deze toestellen zijn heel duur in aanschaf en het is niet de bedoeling die dan ook helemaal te beschrijven.
Dus zal ik hier niet verder op ingaan, de bedoeling is in feite om met de tweede groep van toestellen verder te gaan in tips en trucs, daar deze toch het meest aangekocht worden door de beginnende en gevorderde (amateur) fotograaf.


Persoonlijk fotografeerde ik, voor mijn aankoop van een digitaal toestel (tweede groep), met een kleinbeeld spiegelreflex camera met verwisselbare lenzen, allerlei filters en dergelijke meer zoals in de derde groep dus, (professioneel toestel) met het enige verschil dat het niet digitaal was.

Ik wil hier enkel maar duidelijk maken dat de overstap naar digitale fotografie ook voor mij een aanpassing was/is.


2. Aandachtspunten bij een nieuwe aankoop

Kwaliteit: de kwaliteit van de foto’s heeft met verschillende punten te maken.
De scherpte en details van uw foto’s hangen af van de resolutie van de beeldsensor, gewoon genoemd als megapixels.
Een hogere megapixels waarde = betere kwaliteit van foto’s.
De minimumwaarde begint toch het best bij 3 megapixels als je een toestel koopt, dit is zeker al genoeg om mooie foto’s van 15 x 10 cm (10 x 13,5) af te printen (of te laten afprinten bij een fotolabo) waarover later ook meer.
Vijf megapixels is natuurlijk beter, dit geeft een nog iets scherper beeld en meer details in de opname, ook beter om grotere formaten van foto’s af te printen.
Het is ook natuurlijk de vraag hoeveel je wil besteden om een toestel aan te kopen en waarvoor het zal dienen.
Zelf vind ik 5 megapixels zeker voldoende voor mijn behoefte. Bij mij was hetzelfde toestel met 6 megapixels en 28mm lens in aankoop reeds 100 € duurder, dit verschilt ook van merk tot merk hoor, dat vond ik een (onnodige) meeruitgave die ik dan wel ergens anders voor kon gebruiken bvb reservebatterij of/en een geheugenkaart met meer MB.
Maar je bepaalt natuurlijk zelf welk toestel voldoet aan je eisen.

Bij de aangegeven megapixels door de fabrikant is er wel een klein verschil met de werkelijke waarde.
De megapixels waarde in mijn toestelletje is dus door de fabrikant aangegeven als 5 megapixels, de foto’s genomen op die waarde zijn 2560 x 1920 = 4.915.200 pixels = 4,9 Megapixels. Dus veel verschil maakt dat niet.

Hierna volgend komen we tot een heel belangrijk punt (dat zijn ze in feite allemaal hoor):
Het gaat niet alleen om megapixels die de kwaliteit, details en scherpte van je foto’s bepalen.
Het meeste invloed op dit alles is de kwaliteit van de lens. Zelfs een duurdere camera met een hogere megapixels waarde maakt geen ‘mooie’ foto’s indien de lens van een mindere kwaliteit is!
Hier volgen enkele merken van lenzen die bekend zijn om hun topkwaliteit: Carl Zeiss (Sony cameras), Nikkor (Nikkon), Leica (Panasonic Lumix) en EOS (Canon).
Ook om in te zoomen zijn deze ook heel geschikt.


De optische zoom: 3x optische zoom (3x de standaard brandpuntsafstand, hier 35 mm x 3) is zowat bij de meest recente modellen al aanwezig en heeft een waarde van 35 mm tot 105 mm lens. Dit vind ik reeds genoeg voor mijn manier van foto’s nemen. Hier maakt je zelf de keuze of je een groter zoombereik wil hebben maar weeg eerst even af of dit wel echt nodig is.
Bij een groter zoombereik wordt ook je uitgave wat groter.


De digitale zoom: laat je hier niet aan vangen, want dit is geen echte zoomlens. Deze selecteert alleen het midden van de te maken opname en vergroot dit uit, de opname die je zo maakt heeft dan minder pixels dan je denkt en bij het afprinten van de foto zou je wel eens kunnen schrikken.
Dit kan je het best vergelijken met het ‘croppen’ uitsnijden/bijsnijden van een foto.
Minder pixels = minder scherpte, minder detail. Sommige fabrikanten geven hier ook een ‘misleidende’ reclame: bijvoorbeeld, toestel met 12 x zoom, (3 x optisch en 4 x digitaal). Dit is juist maar zeer misleidend voor mensen die hiervan niet op de hoogte zijn, deze denken direct aan 12 x zoom zonder rekening te houden dat er 4 x digitale zoom in berekend is.


De batterij(en): hier moet je ook even opletten welke batterij(en) je toestel van de nodige energie voorzien.
Zeker nodig zijn oplaadbare batterijen, want digitale camera’s zijn ‘batterijvretertjes’. Bij de eerste toestellen was dit wel erger gesteld dan nu omdat de recente toestellen zo zijn gemaakt dat ze minder energie verbruiken.
Ook de ‘blok’ batterijen (in de vorm van een rechthoekig blokje en is sowieso een oplaadbare batterij) zijn verbeterd en hebben een langere levensduur voor ze leeg zijn, de oplader wordt bij de meeste toestellen bijgeleverd bij aankoop.
Bij de (ronde) penlite batterijen heb je natuurlijk nog een batterijlader en oplaadbare batterijen nodig. Deze moet wel apart aangekocht worden.
Het verbruik van de batterijen hangt in grote mate van een aantal factoren af.
Het lang laten aanstaan van je lcd scherm, het veelvuldig gebruik van de flitser en het in- en uitzoomen alsook het dikwijls bekijken van je opnames.


De geheugenkaart bij aankoop van een toestel wordt er wel een ‘gratis’ geheugenkaart(je) bijgeleverd, doch deze hebben maar een minimumcapaciteit van bvb 16 MB.
Als je een geheugenkaart bijkoopt, hou er dan rekening mee dat het nemen van één foto bij 5 megapixels al een ruimte inneemt van +- 2 MB.
Ook het type van geheugenkaart is natuurlijk belangrijk, want er zijn er verschillende naargelang de fabrikant van uw camera: compact flash (CF), memorystick, memorystick pro, smartmedia, Multi media (MMC) en secure digital (SD).
De nu verkrijgbare geheugenkaarten voor digitale camera’s hebben ook steeds een grotere opslagcapaciteit, wat dacht je van 2 Gigabyte? Indien je veel fotografeert is de aankoop van een grote geheugenkaart wel gemakkelijk en het overwegen waard, doch hou er rekening mee welk maximumformaat je toestel toelaat.
Dit is ook allemaal eigen smaak hoor, er zijn mensen die liever 2 kaarten hebben van 512 MB dan één van 1 GB.
De wat ‘oudere’ toestellen hebben wel een vertraging bij het schrijven naar een (grotere) kaart van de pas genomen foto.
Hieronder een tabel met de megapixels van de camera, de verschillende formaten van geheugenkaarten en de bij benadering maximum foto’s (in het rood) die er mee te nemen zijn.
Iedere foto dat je neemt kan wel iets verschillen van formaat (MB) naargelang het contrast dat deze bevat, doch het verschil is te verwaarlozen.




https://vorming.minatica.be/Peenif/Nostradamus/foto1.jpg


Het LCD-scherm de grootte van het lcd-scherm speelt ook wel een grote rol bij uw aankoop.
Deze heeft verschillende functies, als ‘zoeker’ voor de te nemen foto, het bekijken en beoordelen van de juist gemaakte foto en het tonen van het menu van je camera.
Als je de juist genomen foto bekijkt kan je het contrast, de belichting en de scherpte (even inzoomen tijdens het bekijken helpt u nog beter) controleren.
De grootte van het lcd-scherm wordt weergegeven in inches, ook soms wel verduidelijkt naar cm.
Bij sommige camera’s is ook een optisch zoekertje aanwezig dat je denkelijk toch niet veel zal gebruiken.
In sommige gevallen kan dit echter wel van nut zijn.
Namelijk het enige nadeel van een lcd scherm is indien je foto's gaat nemen bij zonnig weer het wel eens kan gebeuren dat het hevige licht weerkaatst op het scherm en je er bijna niets op kan zien (naargelang de lichtinval). Dan biedt de aanwezigheid van een optisch zoekertje wel een oplossing.
Of je kan proberen een ander camerastandpunt in te nemen waar de weerkaatsing van het licht op je schermpje minder is.
Bij mijn eerste aankoop was het lcd schermpje wel van het kleinere formaat (de grotere schermen zijn nu aan hun opmars bezig) en kon je niet zo duidelijk de pas genomen foto’s in detail bekijken.
Ook de mogelijkheid om in te zoomen ter controle was niet aanwezig.
Bij het bekijken van mijn pas genomen foto’s op mijn pc stond ik dan wel al eens dikwijls voor een teleurstelling omdat sommige er van onscherpte vertoonden daar waar ik dacht dat deze toch allemaal goed gelukt waren.
Anders had ik deze ter plaatse kunnen verwijderen en andere nemen.
Dus groter lcd scherm is een betere controle en weinig of geen teleurstellingen.

Ook misschien goed om weten is dat de eerste digitale camera’s last hadden van de sluitervertraging (lagtime) een heel vervelend iets.
Simpel uitgelegd: wanneer men op de ontspanknop drukt en de foto gemaakt wordt treedt er een proces in werking. Er wordt scherp gesteld en de belichting wordt gemeten, bij sommige camera’s kon dit wel 2 seconden duren voor de uiteindelijke foto werd genomen. Natuurlijk was dit heel vervelend voor de fotograaf, sommige foto’s konden zeker niet of toch heel moeilijk genomen worden. Denk maar aan snapshots, actiefoto’s, sportfoto’s enzovoort. Op het moment dat men de foto nam was de actie al voorbij.
Misschien een tip om hier op te letten voor mensen die heel prijselijk een tweedehands toestel willen/kunnen kopen van een paar jaar oud?
Geen enkele fabrikant heeft dit bij mijn weten in zijn reclame vermeld hoor.
Dus oppassen geblazen bij aankoop van een tweedehands toestel.
Vraag altijd om dit ter plaatse even uit te mogen testen.


Nog even dit: als je van plan bent om een digitale camera aan te kopen of het uwe te vervangen door een nieuw, surf eens even langs de verschillende fabrikanten en winkels. Dit kan je wat aardig Euro’tjes doen besparen.
Je zal versteld staan van de prijsverschillen die er kunnen zijn bij éénzelfde toestel.
Doe dit ook voor aankoop van een geheugenkaart, reservebatterij enz.

Moesten er nog vragen zijn, kan je deze gerust stellen hoor.



© Nostradamus

Zoals alle berichten op dit forum, zijn ook deze lessen auteursrechterlijk beschermd.
Duplicatie van de lessen, afbeeldingen en foto’s in welke vorm ook is in strijd met de Belgische wetgeving zonder voorafgaande toestemming van de auteur.