Volledige versie bekijken : Kast



eXziBit
16 October 2006, 16:38
Momenteel ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe PC. Het zou ongeveer over het volgende gaan:

Intel core 2 duo E6700 (2,66 ghz)
4GB DDR2 667 mhz (kingston)
Gigabyte GA-965P-DQ6
4x Maxtor 250gb 16mb cache 7200 rpm (in raid 0)
Sparkle graka nvidia 7950GT
Een plextor DVD +- RW met een S-ATA aansluiting (minder brede bekabeling)Na mijn recente problemen qua koeling heb ik besloten om deze keer er vanaf het begin meer rekening mee te houden. Er staat reeds een zalman CPU koeler van 120x120 op de lijst. Verder wou ik weten, dit is mijn eigenlijke vraag, of er veel verschil is tussen een gewone midi tower, de CM stacker en de CM stacker met additionele koelingsventilatoren.

Ik overweeg de CM stacker te nemen met 2 120x120 fans (voorzijde), 1x 120x120 (rear), 1x 80x80 (top), 1x 80x80 (side) en 2x 80x80 (rear). Dit geheel wil ik nog aanvullen met de coolermaster cross flow fan. Alle ventilatoren zouden wel draaien in silent mode, anders wordt ik zot. Ik vraag me ook af of er ergens aan het side panel een mogelijkheid is voor een 92x92 fan in de plaats van die standaard 80x80.

Is er iemand een idee of dit effectief veel zou helpen? Uit ervaring ofzo misschien. Verder vraag ik me af hoe ik zoveel fans kan aansluiten als er op dat MB maar 2 connectors voor fans zijn. Suggesties?

Is de Chieftec CX-01 misschien een goed alternatief dat dezelfde airflow kan bieden?

Jelle
18 October 2006, 10:51
De CM Stacker is in ieder geval een fantastische keuze voor een workstation pc. Al enige tijd dé monsterkast van het moment :)

Welke problemen met koeling had je juist in het verleden? Welke onderdelen juist?
Ik denk met de fans die je overal in de Stacker kan plaatsen, je echt wel ruim voldoende koeling zal hebben. Ook zeker met die cross flow fan erbij zal je niets missen, dan creëer je de perfecte airflow. Je kan ook nog 2x 80mm plaatsen onderaan als je geen tweede voeding plaatst. Aan de zijkant 92mm plaatsen is niet mogelijk of je moet je figuurzaag bovenhalen, maar dat lijkt me dus wel overbodig. Zorg wel ook dat je een potige en goed gekoelde voeding neemt.

Voor die fans kan je een splitterkabel gebruiken om van één aansluiting twee aansluitingen te maken en je hebt ook PCI-kaarten met zulke aansluitingen. Verder heb je nog de bekende fan controllers waarop je fans kan aansluiten en ze kan regelen en je kan ze ook rechtstreeks op de voeding aansluiten (op een correcte manier wel best :p , nadeel is dat ze dan niet in snelheid regelbaar zijn, daar moet je dan het voltage voor verminderen als je het toch wilt regelen).

Let er vooral op dat je hem in een "actieve" winkel koopt, waar ze hun stock goed verkopen en kunnen aanvullen. De CM Stacker is immers enkele keren lichtjes herzien (kleine technische foutjes verholpen), dus zie dat je een nieuw model te pakken krijgt en geen oud. CoolerMaster verhelpt deze fouten wel voor je als je ze belt met een probleem (kleine nieuwe stukken opsturen om het te verhelpen).

Een kennis van me heeft onlangs die Chieftec CX-01 gekocht, een prima kast, maar de CM Stacker heeft net dat beetje meer -vind ik toch-.

eXziBit
18 October 2006, 14:32
In mijn vorige had ik een pentium D, zowiezo 1 van de warmere processors. De MB (dus systeem) temperatuur steeg al gouw tot 50+°C. Ergens is daar nog een topic rond op deze site( op http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=33376).

De fan op het side panel ga ik zowiezo laten vallen: is te irritant als je de pc wilt openen en de kabel eruit trekt (ervaring...). De voeding wordt 1 van hiper: http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4r580.html. 580 watt constant vermogen, 2 fans; goed genoeg lijkt mij.

Alles zou gekocht worden in forcom (http://www.forcom.be), tenzij iemand een beter en betaalbaar alternatief in de buurt weet?

Wat ik ook nog graag zou weten is of een VGA koeler al wat zou kunnen geven. Ik overweeg de Zalman VF700-Cu LED. Daar zit ook ineens een splitter bij voor eht aansluiten van extra fans recht op de voeding, eventueel op silent mode.