Volledige versie bekijken : Thuisnetwerk



campus
3 November 2006, 18:10
Hoi iedereen,

Onlangs heb ik Ubuntu op mijn pc gezet in dualboot met windows xp en zou ik een netwerk willen tussen mijn beide pc's.
Pc 1 Windows xp / Ubuntu
Pc 2 Windows xp
Het netwerk welke momenteel goed werkt onder windows xp op beide pc's zou ik willen gebruiken om als Pc 1 opstart in Ubuntu (internet ok) ook internet te hebben op Pc 2 met windows xp.
Gezien ik weinig of geen ervaring heb met Ubuntu had ik graag geweten hoe ik dat voor elkaar krijg.
Kan er mij iemand hierover meer inlichten?

Alvast aan iedereen bedankt ;)

Snakey
3 November 2006, 18:26
Ik gebruik een router om zoiets te verwezenlijken, vind dit persoonlijk een veiligere manier. Heb dus geen ervaring met het delen van een internetverbinding. Er staat wel een kleine howto op: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=91370

Snelle vertaling:
Alles in de code-blokken moet je plakken in je terminal als root (om één of andere reden werkt het via sudo niet)

1. Start uw netwerkkaart op dat uw pc verbindt met de andere pc's:

ifconfig ethX ipethX vervangen door uw netwerkkaart (bv. eth0) en ip door uw gewenst ip-adres (bv. 192.168.0.1)

2. Configureer NAT:

iptables -t nat -A POSTROUTING -o ethX -j MASQUERADEethX is dan de netwerkkaart waarmee je internetverbinding hebt.

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward3. Installeer dnsmasq en ipmasq via apt-get:

apt-get install dnsmasq ipmasq4. Herstart dnsmasq:

/etc/init.d/dnsmasq restart5. Herconfigureer ipmasq, zodat het start nadat het netwerk is gestart:

dpkg-reconfigure ipmasq6. Doe nog eens stap 1 & 2
7. Voeg nog net.ipv4.ip_forward = 1 toe aan /etc/sysctl.conf

gedit /etc/sysctl.confEn voeg dit toe:

net.ipv4.ip_forward = 18. Start opnieuw op

Yelleken
3 November 2006, 18:53
vergeet ook niet dat je waarschijnlijk een statisch ip gaat moeten zetten op je xp en je default gateway en voorkeursdns want anders kan je nog een probleem hebben voor het internet

(afhankelijk van je eigen ip instellingen maak je het statische ip in dezelfde range van je huidige ip bijvoorbeeld 192.168.0.1 is het ip van de router maak dan het statische 192.168.0.10)
de gateway en dns zet je dan op:
default gateway:192.168.0.2
dns:192.168.0.2

nu zou alles in orde moeten zijn (als je ook de instellingen van snakey hebt gevolgd natuurlijk)