Volledige versie bekijken : pc sluit zichzelf af



MADtm
5 November 2006, 22:16
hallo allemaal,
ik heb een probleem met een pc
hij staat hier ter reparatie maar k kom er niet uit:shy:

hij is samengesteld uit:
kast met ingebouwde voeding(400w) :x gear midi tower C888K/cobra
mobo :asus p5ro1-vm
cpu :socket 775 p4 630 3ghz 2mb l2 cache 800mhz fsb
koeling van cpu:standaard box+zalman koelpasta adhesive type a+b
ram :512mb ddr 400mhz pc3200 oem
hdd :80 gb sata 7200rpm 8mb
grafka:asus radeon x1300pro 256 ddr2
floppy:nec 1.44 mb floppydrive

als het systeem word aangezet zie ik alle hardware opstarten,
echter na 3 sec hoor ik een beep waarna na weer 3 sec een dubbele beep

dan sluit het systeem zichzelf af.. en omdat dit gebeurd nog voor ik beeld krijg weet ik niet wat er aan de hand is:wall: :wall:

wie heeft er wél een idee??

PorkyFrost
5 November 2006, 22:34
iets mis met de grafische kaart ofzo? :) ik heb geen verstand van die POST-zaken :)

MADtm
5 November 2006, 22:43
iets mis met de grafische kaart ofzo?:)


grafka net in m'n eigen systeem gestoken en die werkt naar behoren(y)
iemand anders??

Kokki
5 November 2006, 23:10
Hier vind je de betekenis van de Ami bios beeps. http://flyspray.rocks.cc/bts/?getfile=13
Het lijkt me een probleem te zijn met het geheugen.

edit: ik ga er vanuit dat je mobo een P5RD1-VM is.

Clioke16V
5 November 2006, 23:22
Geheugen kan idd boosdoener zijn, als die pc werkt op 2 geheugenlatjes, haal er 1 uit en laat starten op 1 ram latje. Als deze het doet, probeer je met ander latje ook nog eens.

rembrandt
5 November 2006, 23:32
1long, 2 short Video adapter error. Either video adapter is bad or is not seated properly. Also, check to ensure the monitor cable is connected properly.<TABLE cellSpacing=1 cellPadding=3 width="90%" align=center border=0><TBODY><TR><TD class=quote></TD></TR></TBODY></TABLE>Dit komt overeen met wat jij schreef. Betekent dat je videokaart niet langer goed is of niet goed vastzit. Haal hem eens eruit, maak de fan schoon en plaats hem terug en start de pc opnieuw op. Doet ie nog niks, zet er een ander videokaart in en start dan weer. En check of de monitor kabel goed vastzit.

Clioke16V
5 November 2006, 23:36
@ rembrandt

Origineel gepost door PorkyFrost http://www.minatica.be/styles/lagoon/buttons/viewpost.gif (http://www.minatica.be/showthread.php?p=263039#post263039)
iets mis met de grafische kaart ofzo?:)

antwoordt van TS ( topic starter )

grafka net in m'n eigen systeem gestoken en die werkt naar behoren(y)
iemand anders??

Ikke nu :D

Dus grafische kaart ( kaart zelf ) is al bijna uitgesloten. Kan natuurlijk aan stofje's enzo liggen.

Ik zou geheugen eens doen zoals ik zei, en de kaart + pci slot eens goed ontstoffen.

MADtm
5 November 2006, 23:38
neen hij werkt op 1 latje.. geprobeerd met n ander latje maar zelfde resultaat

ik ben er wel uit waarom hij zich uitschakeld..in de bios (toen ik net wat meer tijd kreeg voor shutdown) zag ik dat de cpu temp bij de 95 graden kwam.
maar ik vraag me af hoe dit kan..er zit een standaard box op en 2 verschillende soorten koelpasta,daarbij heeft diezelfde cpu 2 mnd geleden in een ander systeem prima resultaten geleverd,is hij stofvrij en heeft hij in de tijd dat hij niet werd gebruikt in en luchtdichte box gezeten..

wie weet raad?

Clioke16V
5 November 2006, 23:42
Mss teveel koelpasta dan, want dit is ook niet goed.

Is alles goed aangesloten en zit de koeler goed op de CPU ?

Ik kan mijn koeler ipv op cpu te blazen ook laten zuigen, dus dan krijgt de CPU geen koeling.

Maar na 3 sec. 95°C zijn is ook wel nie hard just he :s Foute uitlezing waardoor je pc niet verder wil doorstarten om veiligheidsredenen.

Probeer eens in BIOS ( als je er geraakt ) die warning uit te zetten ofzo.

Weet nu niet of dit gaat maar dacht dat er een optie was van auto shut down als CPU te warm wordt.

( nu ga ik ff filmke zien :D )

MADtm
5 November 2006, 23:48
de koelpasta heb ik aangebracht tesamen in een vrij dunne laag en de koeler zit vast op cpu

koeler op blazen zetten of op zuigen?? hoe doet men dat?? en of ik dat ook kan weet ik niet het is een standaard box..:wall:
ik krijg sporadisch in de bios 10 sec voor ie uitvalt dus zoeken naar optie's voor koeler gaat moeilijk..:wall:
weet iemand toevallig waar deze instellingen staan?

Clioke16V
6 November 2006, 00:49
Koeler op blazen of zuigen weet je niet.

Ik kan op mijn cpu eender welke 8 cm fan hangen, dus geen vaste koeler voor mijn type CPU. als ik mijn koeler omdraai blaast hij de lucht gewoon weg van CPU, koeler van CPU moet op CPU blazen, dus de koude lucht die in je case circuleerd wordt op uw CPU geblazen.

Maar eerlijk gezegd, een CPU die in 3 sec. 95°C wordt heb ik nog nergens gelezen, dus ik denk dat het iets met uitlezing te maken heeft van die sensor.

( heeft die computer altijd gewerkt zonder problemen of heb jij deze helemaal zelf inéén gestoken ? )

Als die altijd gewerkt ( in deze case zonder dat jij er iets aan gedaan hebt ), dan staat de koeler goed hoor.

Ik zeg ook maar wat ik weet en kan alleen uit eigen ervaring spreken ( mijn pc dus )

http://i117.photobucket.com/albums/o70/Clioke16v/naamloos-1.jpg (http://photobucket.com/)

Heb ff snel tekening gemaakt van hoe koeler zou moete blazen op CPU. ( zuigen > wegblazen van cpu )

Dus zoals bij A zou het moeten zijn, B is het slechte voorbeeld.

MADtm
6 November 2006, 02:59
:cry: ehm deze pc heeft in een andere kast in elkaar gestaan tot daar door de eigenaar een schop tegen de kast is gegeven..:cry:

toen is mij gevraagd hem over te bouwen in deze kast...
de cpu heeft een standaard meegeleverde box(vaste koeling) en staat op blazen..
(dank je voor de info daarover)

dus ja ik heb hem indirect zelf in elkaar gestoken:p
je hebt een goed punt over die uitlezing en ik denk dat dat die schop als oorzaak zal hebben..ook de hdd word niet altijd gezien:wall: :wall:

evengoed heb ik nu wat gerommeld met de koeling..(box eraf en erop omdat er toch wel iets speling was..)en nu kan ik wél doorgaan alleen blijft de cpu staan op 75 graden onbelast:wall: :wall:
jammer genoeg wordt even snel onderclocken niet geaccepteerd door de bios en worden de defaults teruggezet maar k ben nu zo beu van dit systeem dat ik hem in de hoek ga zetten en de eigenaar ga vertellen dat ie niet moet rekenen op een wonder als ie z'n pc n schop geeft:wtf:

MADtm
6 November 2006, 03:50
(y) hier mag een slotje op...(y)

Peter.B
6 November 2006, 07:37
heb hier in 14 dagen tijd 2 verschillende pc's gehad,waar de hd's ook niet werden gezien in de bios.heb ze getest en ze bleken inorde.heb dan gewoon de bios gereset en alles blijkt tot nu toe terug te werken.kan je misschiens ook nog eens proberen.ge weet nooit of het zou lukken.