Volledige versie bekijken : bestanden installeren linux



bprocee
23 November 2006, 19:22
hoi ik zal graag willen weten hoe je bestanden moest installeren op linux.

Snakey
23 November 2006, 19:47
Wat is de extensie van het bestand?

En in welke distributie wil je het installeren?
Bij bv. Debian-gebaseerde distributies (zoals Ubuntu) is het namelijk beter om de repo's te gebruiken:
apt-get install pakketnaam

Waarbij je het pakketnaam vervangt door de naam van de software, je kan anders ook eens een kijkje nemen in synaptic als je de exacte naam niet weet.

Je kan verder ook eens een kijkje nemen op http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy_nl

bprocee
26 November 2006, 20:06
het type van het bestand is gz

smurfslover
26 November 2006, 21:16
Dan heb je het over een .tar.gz bestand.
Dit is een pakket dat je kan uitpakken met ark of met de commandline

tar -zxvf pakketnaam.tar.gz
Daarna moet je het programma zelf compileren want dit is slechts de broncode van het programma maar niet zo eenvoudig voor beginners.
Kijk eerst even of je het programma niet via je pakketmanager kan installeren.
Met welke distributie werk je eigenlijk want het pakketbeheer hangt af van de distro die je hebt.

bprocee
27 November 2006, 10:50
ik weet wel hoe je hem uit moet pakken alleen niet hoe je moet installeren

draai trouwens linux ubuntu 6.8 ofzo

Snakey
27 November 2006, 18:06
Zit er geen readme in, vaak kan je met de volgende opdrachten iets installeren:


./configure
make
sudo make install

Maar het is veel gemakkelijker en beter om via de repos (repositories/bronnen van servers, waar dus een hele resem applicaties op staan) iets te installeren, dat zijn dan wel binaire installatiebestanden maar meestal merk je het prestatieverschil bijna niet. Het voordeel van zo'n repo is dat je daarmee automatisch programma's mee kunt updaten.

bprocee
27 November 2006, 20:47
die code werkt niet als ik /configure doet en dan de map naam dan zeg die van dat de naam van de map of bestand onjuist is.

en ik draai linux niet op een server.

permee
27 November 2006, 21:05
Best eens eerst de README lezen of op de site de installatieinstructies erop napluizen,niet alle tarballs werken volgens het

./configure
make
sudo make install

"principe"

en je doet niet ./configure bestandsnaam maar :
cd folder
./configure
make
sudo make install

en als je zeker wil zijn,na cd foldername even ls als je dan configure ziet staan is deze installatiemethode ok.

succes!!