Volledige versie bekijken : Welke dode pixel test?



Beachman
29 November 2006, 21:19
Ik heb een nieuwe compact camera gekocht: de Sony DSC H5, een goede 7 Mpixel 12xzoom - no problem - toch niet tot 125 ISO. De purple fringing in de hoge lichtcontrasten valt mee of beter valt niet op.
Hoe kan ik de CCD controleren op dead pixels of op hot pixels? Ik heb manueel een pikzwarte opname en een sterk overbelichte witte opname gemaakt maar gaan zoeken op deze jpegs naar witte of zwarte pixels met de zoom functie is niet te doen. Je weet na een tijdje echt niet meer waar je aan het navigeren bent en je kijkt je suf op een zwart of een wit vlak.

Bestaat er geen software om die klus te klaren? een soort dode pixel test die vertelt hoeveel pixels er al defect zijn? Mijn vorige Fuji Finepix had er na een paar jaar een stuk of honderd, maar toen was de garantie al voorbij.
Ik vraag me ook af hoeveel defecte pixels je toestel mag hebben om gebruik te kunnen maken van je garantie voor de omruiling naar een nieuw toestel. Want herstellingen, zoals de CCD vervangen, doen ze toch niet aan zulke fototoestellen. Welke dode pixel test?

Nostradamus
29 November 2006, 23:13
Beachman, ik heb even wat zoekwerk gedaan en hier (http://home.hetnet.nl/~zeylmaker/software/software.htm) krijg je een beknopte uitleg (even naar beneden scrollen 7 de programmatje) die je dan doorverwijst naar het freeware programma DeadPixelTest ;)
Hoeveel defecte pixels je toestel mag hebben om gebruik te kunnen maken van je garantie voor de omruiling naar een nieuw toestel, weet ik ook niet hoor.
Maar indien je echt veel last ondervindt en je de uitslag van de test kan voorleggen, denk ik niet dat je daar problemen mee gaat hebben om een nieuw toestel te verkrijgen.
Dan is het toch wel degelijk een fabricagefout aan de CCD.