Volledige versie bekijken : Geen geluid bij ubuntu 6.06 op compaq 6350



Euroke0
22 December 2006, 21:19
Hey allemaal,

Ik zit nu met het volgende: ik heb ubuntu geinstalleerd en alles werkt goed buiten het feit dat ik geluid heb. Ik zou simpel weg een ander geluidskaart kunne nsteken maar dan werkt mijn ingebouwde box niet meer en k heb op mijn bureau geen plaats voor boxen. Als iemand kan helpen?
Naar mijn weet is de geluidskaart een on board Ess1869 in bovenvermelde computer. De bios wist me ook nog het volgende te zeggen: 220-22f, 388-38b; 330-331, irq5, dma1, dma0. Hulp is welkom

Dank bij voorbaat

smurfslover
22 December 2006, 21:49
Heb je misschien een webcam of headset op usb aangesloten of een ander apparaat dat geluid kan afspelen.
Anders probeer je eens ununtu te booten nadat je die allemaal hebt uitgeplugd.
Als ik mijn kubuntu of PCLinuxOS boot met mijn webcam ingeplugd (logitech quickcam met microfoon) nemen ze allebei de cam als geluidskaart.
Tot nu toe geen andere oplossing gevonden dan te booten met de cam uitgeplugd.

Euroke0
22 December 2006, 22:17
het enige dat geluid maakt is mijn ingebouwde geluidskaart en de box in mijn case, meer zit er ook niet op buiten scherm, muis en toetsenbord.

Alvast bedankt voro je hulp en intressant ook, k heb op mijn andere pc ook die cam ^^

Snakey
22 December 2006, 23:03
Probeer als het lukt via deze command in de terminal:

sudo modprobe sb io=0x220 irq=5 dma=1 dma16=5

Als je dan geluid hebt, kan je ervoor zorgen dat dit automatisch geladen wordt:

sudo gedit /etc/modules

En voeg dit onderaan toe:

# SB compatible sound card ESS1869
sb io=0x220 irq=5 dma=1 dma16=5

Euroke0
22 December 2006, 23:23
Hey ^^

Eerst en vooral nen grote merci, der is toch al es ff geluid uitgekomen, k ga zo rebooten om te zien of het geluid opstart. ben je zeker dat dat #-teken ervoor moet omdat er daar ergens bovenaan die textfile staat dat het zo automatisch word overgeslagen...

K hou je in elk geval op de hoogte en nog es merci ^^

Snakey
22 December 2006, 23:27
Ja, want de eerste regel van wat je er moet zetten is gewoon commentaar, om het een beetje gestructureerd te houden
(zo weet je nadien als je nog iets moet aanpassen daarin, dat dit commando (sb io=0x220 irq=5 dma=1 dma16=5) voor je geluidskaart is)

Euroke0
22 December 2006, 23:34
ja ik dacht gewoon dat die twee regels gekoppeld waren, mijn domme fout lol. Het geluid gaat voor muziek, maar voor programma s zoals gaim herkent ie totaal geen standaardkaart, weet je hoe ik dit kan oplossen?

Nog es merci ^^

EDIT:
K heb nu enkel een oss kaart ofzoiets, maar alsa ondersteuning mist nog ofzoiets, kan dat en wat kan ik hieraan doen?

Snakey
22 December 2006, 23:41
Gebruik je ALSA of ESD als geluidssysteem (bij system > voorkeuren)? En welke staat ingesteld in gaim? Probeer eens met deze instellingen te spelen =) . (indien het nog niet werkt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=44753 via deze howto kunnen dan verschillende programma's tegelijkertijd je geluidskaart aanroepen)

EDIT: probeer eens de howto dan

Euroke0
22 December 2006, 23:47
Ik kan er niet mee spelen, bij systeem voorkeuren, heb ik geen keuze en staat er ook geen kaart herkent, xmms wil enkel via oss en voor de rest is er ook niets van geluid. bij gaim kan ik niet kiezen welke kaart, ik veronderstel dat ie de standaardkaart gebruikt...

Snakey
22 December 2006, 23:51
Probeer eens de instructies vanuit bovenvermelde howto.

Euroke0
22 December 2006, 23:53
ik ben erin aan het lezen maar ik zou niet weten hoe ik " libesd-alsa0" zou moeten installeren...

Snakey
22 December 2006, 23:54
In de terminal: sudo apt-get install libesd-alsa0

Euroke0
23 December 2006, 00:01
sorry voor al die (domme) vragen maar nu kan ik dat aangepast bestand niet opslaan? k heb niet voldoende rechten ofzo? wat moet ik daarmee doen?

Snakey
23 December 2006, 00:36
Om een systeembestand aan te passen heb je root-rechten (~sudo-rechten) nodig, om deze bestanden dus aan te passen, typ je het volgende in de terminal:

sudo gedit bestandsnaamwaarbij je bestandsnaam aanpast naar bv. /etc/esound/esd.conf
zoals:

sudo gedit /etc/esound/esd.conf

Euroke0
23 December 2006, 00:56
Ik heb alles gedaan volgens jouw uitleg en ook volgens de link. Maar nog steeds geen alsa te bespeuren... K heb nogthans goed opgelet dat ik geen fouten heb gemaakt. wat nu gedaan?

smurfslover
23 December 2006, 07:31
Volgens mij klopt er een en ander niet aan je installatie want normaal gebruikt ubuntu standaard ESD.
Typ eens in de terminal volgend commando en geef hier de uitvoer ervan:

sudo apt-get install ubuntu-desktop
Gevolgd door je wachtwoord (je ziet geen puntjes bij het typen van je w8woord)
Misschien ontbreken enkele paketten.

Euroke0
23 December 2006, 11:55
Hey smurf,

Dit is de uitvoer:

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
ubuntu-desktop is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

smurfslover
23 December 2006, 15:31
Heb je na 't installeren libesd-alsa0 je soundserver herstart? (makkelijkste manier is rebooten)

Euroke0
23 December 2006, 18:28
ja hoor ik heb het geluid herstart
t rare is (zonder herstarten) dat ik nu net uit screensaver modus kom en dat gaim geluid heeft...

Euroke0
23 December 2006, 18:30
k heb nog es gekeken, t is enkel gaim die nu geluid geeft en k weet echt niet hoe dat komt, want hiervoor had ik geen geluid... De rest zegt nog altijd dat er geen geluid aanwezig is

smurfslover
23 December 2006, 18:40
Misschien blokkeert gaim je geluidskaart heb ik ook wel nog problemen mee gehad net als met Skype trouwens.
Heb je geluid op je andere apps als je gaim afsluit?
Het feit dat je geluid hebt op gaim wel wil zeggen dat je geluidskaart herkend wordt.
Voor msn en jabber zijn er ook nog andere programma's dan gaim hoor.
Bv kopete, amsn, gajim, psi,...

dannyma
23 December 2006, 18:43
is voor mij allemaal chinees maar hmmm ik zou het zo graag begrijpen dammm :wall: .dus hou ik het maar bij windows heb ooit is linux gehad en trouwens cd's nog altijd heb .
en vondt het wel best mooi os :) .

Euroke0
23 December 2006, 20:41
smurf,

t is iets bizars hoor. ik kan bij geluid geen standaardkaart instellen en als ik gaim afzet heb ik nog altijd nergens geen geluid... enkel wel bij xmms die wel via oss wil verbinden. maar alsa is niets...

Snakey
23 December 2006, 21:27
Het kan zijn dat het geluidssysteem bv. maar 1 applicatie tegelijkertijd toelaat om de het geluidssysteem te gebruiken. Om het geluidssysteem meerdere dingen tegelijkertijd te laten spelen, is het best om je eerst ALSA installeren en die een beetje aan te passen.
Probeer het anders eens via automatix (http://getautomatix.com/), met automatix kan je meerdere dingen installeren en tweaken, zo ook het configureren van ALSA en ESD.
Installatie-instructies vind je op: http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation

Euroke0
23 December 2006, 23:42
ok ik heb het programma geinstalleerd en wat moet ik dan doen?

Snakey
24 December 2006, 09:57
Automatix opstarten, je kan aanvinken wat je wilt, bv. codecs om dan films of muziek te kunnen spelen, flash e.d. voor in firefox, en er zit ook een optie om het geluid terug in orde te brengen. Al wat je wilt aanvinken, en dan het proces laten starten. Op het einde wordt er gevraagd om je oude bronnenlijst terug te zetten of niet, het is aangeraden om die oude terug te zetten (om conflicten te vermijden).

Euroke0
24 December 2006, 13:12
hey

k weet dat het echt wel dom klinkt, maar waar zit die optie?

Snakey
24 December 2006, 23:21
"Fixes Gnome sound related issues (ALSA and ESD config)"

smurfslover
25 December 2006, 00:23
Je kan ook kde installeren dan heet het kubuntu ipv ubuntu.
Sinds kde 3.5.4 draait het gehele geluidssysteem op het xine-framework, veel minder problemen mee.
Op ubuntu kan je makkelijk kde installeren met
sudo apt-get install kubuntu-desktop tenzij je echt bij gnome wil blijven.

Euroke0
25 December 2006, 01:45
@snakey: k vind dat echt niet, k heb overal gekeken maar die functie valt niet te vinden in automatix.

@smurf: ik zou idd graag bij gnome blijven, k vind dat wel aangenamer werken

Snakey
26 December 2006, 14:21
Staat normaal bij "gnome sound fix"

Euroke0
26 December 2006, 22:16
Hey snakey, het spijt me echt hoor, maar ik vind echt neit wat je bedoeld. kan je hier geen screenshot van maken? Sorry voor al de moeite

Snakey
27 December 2006, 00:35
Hmm, in de laatste versie zit het er niet meer in, probeer het eens manueel op te lossen adhv deze handleiding: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449

Euroke0
28 December 2006, 01:30
hey snakey,

alles werkt, toch krijg ik een foutmelding wannere ik "sudo modprobe snd-ess18xx" intyp, de volgende : FATAL: Module snd_ess18xx not found. Toch heb ik alles gedaan volgens de uitleg en nog steeds wil die niet... K ben zeker dat de kaart niet kapot is en foutmeldingen ehb ik ook niet gekregen

Snakey
28 December 2006, 11:08
Klopt ess18xx wel? Is het de volledige juiste naam van hoe de kaart wordt gezien?

Zeg anders eens bij welke stappen je welke output kreeg (success of failure, met de meldingen)

Euroke0
28 December 2006, 12:53
Hey snakey,

K heb het eerst en vooral opgezocht en op de site van de fabrikant staat ook dat het die ess1869 kaart is. Dus dat klopt. Wat betreft foutmeldingen, alles gaat foutloos, (van de dingen die vermeld staan op de laatste url) behalve het commando modprobe, daar krijg ik de fout die ik hierboven vermeld heb. K snap er mij ook niet aan ze.

Snakey
28 December 2006, 13:48
Als de drivers geïnstalleerd zijn, dan kan je
modprobe snd-card-es18xx
uitvoeren, indien ze niet geïnstalleerd zijn, moet je eens kijken op deze pagina (http://www.alsa-project.org/alsa-doc/doc-php/template.php?company=ESS+Technology&card=.&chip=ES18xx&module=es18xx) om deze te installeren.

Als het echt niet lukt, probeer eens ALSA te compileren door de comprehensive sound sol. guide opnieuw verder te doen maar dan via deze optie (http://www.minatica.be/showpost.php?p=278273&postcount=4) wanneer je modprobe moet uivoeren.

Euroke0
28 December 2006, 14:34
hey snakey in elk geval merci voor u geduld ze. T is dus niet dat ik ondertussen geen geluid meer heb ze, maar enkel via oss en dus ook niet overal. en bovendien vals lol. K heb die uitleg gelezen mara aan die raak ik echt niet uit. k moet daar die opdrachten ingeven en bij de 4de regel (die in het blauw)

cd /usr/src
mkdir alsa
cd alsa
cp /downloads/alsa-* </pre>
cp: de operand voor het bestemmingsbestand ontbreekt na `/downloads/alsa-*'
Probeer `cp --help' voor meer informatie.

Ik krijg ook dezelfde fout als k de naam van mijn alsa pakket volledig intyp.

Snakey
28 December 2006, 14:58
je moet wel het path aanpassen naar waar je alsa hebt uitgepakt (indien je het al gedownload hebt).
Heb je al de tweede manier getest? (de guide vervolledigen via de creative sb-compatibele driver te modproben ipv es18xx)

Euroke0
28 December 2006, 17:33
de laatste methode heeft ervoor gezorgd dat ik oss geluid heb maar alsa werkt nog steeds niet, bovendien krijg ik in de prompt volgende gegevens:

- using device default
- using device default
ALSA lib conf.c:1592:(snd_config_load1) _toplevel_:37:0:Unexpected char
ALSA lib conf.c:2837:(snd_config_hook_load) /etc/asound.conf may be old or corrupted: consider to remove or fix it
ALSA lib conf.c:2700:(snd_config_hooks_call) function snd_config_hook_load returned error: Invalid argument
ALSA lib conf.c:3066:(snd_config_update_r) hooks failed, removing configuration

mss dat er daar in staat wat het probleem is?
K ga nu je andere methode es proberen en het pad ingeven lol

Euroke0
28 December 2006, 18:56
hey,

k heb je eerste stap ook geprobeerd. ik krijg bij het installeren van alsa-utils de melding dat mijn versie libasound niet nieuw genoeg is hoe los ik dat op?

smurfslover
28 December 2006, 20:28
Heb je na je installatie gezorgd voor een goede sources.list en een update gedaan.
voor een custom sources.list voor je paketten kijkeens hier:
www.ubuntulinux.nl/source-o-matic/

Euroke0
29 December 2006, 23:32
sorry voor de late reactie. Ja hoor de source list was al up to date. Dat is het uds niet. doh is die foutmelding er echter wel nog. Anders koop ik me wel een andere kaart want als k mij niet vergis staat er hier nog een scherm met boxen (ergens), zou die kaart dan wel werken of gemakklijk aan de praat te krijgen zijn? is een pci kaart met de cmi8738 chip.

Snakey
29 December 2006, 23:38
Dat kan je op deze pagina vinden: https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsSoundCards?highlight=%28s ound%29

Euroke0
30 December 2006, 02:48
staat niet in de lijst. zou zulke kaart gemakkelijk aan de praat te krijgen zijn denk je?

smurfslover
30 December 2006, 08:43
sorry voor de late reactie. Ja hoor de source list was al up to date. Dat is het uds niet. doh is die foutmelding er echter wel nog. Anders koop ik me wel een andere kaart want als k mij niet vergis staat er hier nog een scherm met boxen (ergens), zou die kaart dan wel werken of gemakklijk aan de praat te krijgen zijn? is een pci kaart met de cmi8738 chip.

Heb dezelfde chip werkt perfect met de snd-cmipci driver onder zowel kubuntu, ubuntu, als PCLinuxOS. Zou geen probleem mogen geven dus.

Euroke0
30 December 2006, 12:51
hey,

hoe configureer ik die dan? k heb trouwens nog steeds die libasound niet :s. je hebt trouwens in het begin van de topic gezegd tegen mij dat hij de cam met je geluidskaart verwarde. k heb dat op mijn andere pc es geprobeerd, bij mij verward ie ze niet? mss ligt het aan welke versie je hebt van kubuntu? ofwel omdat i khet maar heb geprobeerd met de live cd?

Snakey
30 December 2006, 13:08
Je kan eens 6.10 (http://ubuntu.mirrors.skynet.be/pub/ubuntu.com/releases/edgy/ubuntu-6.10-desktop-i386.iso) gebruiken, de laatste stabiele versie.

Euroke0
30 December 2006, 16:32
smurf, is dat niet de bedoeling dat die kaart gewono herkent word door ubuntu? k bedoel niet werken, maar toch herkent?

smurfslover
30 December 2006, 17:00
Ja hoor die kaart zou meteen moeten herkend worden en ook meteen moeten werken. Bij mijn cmedia was dat toch geen probleem.
@Snakey: de laatste stabiele versie is de 6.06.1 'Dapper Drake' daarom ook dat die LTS (Long Term Support) en de 6.10 'Edgy Eft' niet.

Snakey
30 December 2006, 18:19
Edgy wordt als stabiel beschouwd hoor, Feisty is de huidige onstabiele versie. Dapper Drake kreeg wel LTS mee, zodat het langer ondersteund wordt dan de normale 6 maanden.

Euroke0
1 January 2007, 01:41
daramee dat ik gekozen heb voor dapper drake (en ook ook omdat mijn download limiet er ver is). Smurf je zegt dat ze zou herkent en werkende zou moeten zijn? k denk niet dat ubuntu die kaart herkent hoor. k bedoel bij mij eh smurf wat nu gedaan?

@ snakey, k wil niet bemoeizuchtig zijn ofzo, maar is het niet dat er elke 6 maanden een nieuwe versie van ubuntu uitkomt en dat deze normaal 18 maanden support hebben? buiten de lts dan eh? of vergis ik me?

Snakey
1 January 2007, 13:09
Officieel bij problemen wel (commerical support), maar meestal worden problemen opgelost in community forums en zal het gros daarvan toch ofwel de recentste stabiele versie hebben, of de bleeding edge versie (=development versie) en zal het iets moeilijker zijn om te helpen wanneer je een verschillende versie hebt. LTS heeft dan officieel 3 jaar support voor desktop & 5 jaar voor servers.