Volledige versie bekijken : Problemen met externe harde schijf.



t896743
24 February 2007, 12:01
Hoi,

Op mijn computer zit sinds een 4-tal maand een nieuwe externe harde schijf aangesloten. Het gaat om een "Medion HDDrive2Go" van 250 GB, USB 2.0, compatibel USB 1.1µ
Tot gisteren functioneerde deze externe harde schijf perfect. Bij het afsluiten van de computer gisterenavond was er geen enkel probleem vast te stellen. Welnu, vandaag loop het fout zonder dat ik daartoe enige aanleiding zie.
Nornaal staat deze externe harde schijf in de verkenner aangeduid als "HDDrive2Go", nu enkel als "lokaal station (N)". Wanneer ik hierop klik krijg ik de vermelding "De schijf in station N is niet geformateerd. Wilt u de schijf nu formateren? en de keuze "ja" of "nee"." Tevens zijn de snelkoppelingen op het bureaublad, gelinkt aan de programma's van de harde schijf gewoon witgekleurd. Wanneer ik op die snelkoppelingen klik krijg ik de vermelding "Het station waarnaar de snelkoppeling verwijst is niet beschikbaar."
Ik heb de externe harde schijf reeds aangesloten op mijn portable en daar krijg ik net hetzelfde?
Voilà, betekent dat dit mijn harde schijf kapot is ???????(ik hoop van niet want er staan een pak gegevens op welke ik nog hard nodig heb). Zoniet, wat staat er mij te doen ?????

Peter.B
25 February 2007, 09:17
komt die van de aldi?als die HD van een pc winkel komt zou je eens kunnen vragen om het daar op te lossen,daar de HD nog maar 4 maanden oud is en nog in garantie is.
ik heb dit nog nooit zelf gedaan maar hier al wel ergens gelezen op het fourm.je zou die HD kunnen uithalen en intern aansluiten op de desktop en zo zien of je aan uw gegevens geraakt.
en anders proberen met een recover programma om zo uw gegevens terug te halen.

dit is zo'n programma maar heb er zelf geen ervaring mee;
http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=114

t896743
25 February 2007, 16:51
Bedankt voor de info. Lijkt mij een zeer nuttig programma. Alleen slaagt het programma er niet in zich toegang te verschaffen tot mijn externe harde schijf.
Mvg;


komt die van de aldi?als die HD van een pc winkel komt zou je eens kunnen vragen om het daar op te lossen,daar de HD nog maar 4 maanden oud is en nog in garantie is.
ik heb dit nog nooit zelf gedaan maar hier al wel ergens gelezen op het fourm.je zou die HD kunnen uithalen en intern aansluiten op de desktop en zo zien of je aan uw gegevens geraakt.
en anders proberen met een recover programma om zo uw gegevens terug te halen.

dit is zo'n programma maar heb er zelf geen ervaring mee;
http://www.minatica.be/downloads.php?do=file&id=114

bellejt
25 February 2007, 17:54
Ik heb dezelfde HD gekocht.Wat ik moest doen om hem volledig te kunnen gebruiken was naar NTFS omzetten.De schijf staat standaard op FAT en dat gaf problemen.Mijn systeem zag de schijf nooit volledig en ik kon er nooit 2 GB aan data op kwijt.

Peter.B
25 February 2007, 20:37
uw probleem is natuurlijk uwe data die op de HD staat.als je de HD intern aansluit is het niet zeker dat die herkent wordt.
maar als je omzet van FAT32 naar ntfs "kan" je gegevens verliezen en ben je dan zeker dat uw HD herkent wordt zonder te formateren?
een link hoe je FAT32 omzet naar ntfs: http://www.breekpunt.nl/artikel.aspx?rubriekid=1&artikelid=805
dienne regel "convert c: /FS:NTFS" moet wel "convert N: /FS:NTFS" worden.zonder de aanhalingstekens en let wel op de spatie's.
ofwel wacht je tot er meer reactie's komen op uw probleem.

t896743
25 February 2007, 22:24
to bellejt : ik heb er eerlijk gezegd geen idee van of de externe schijf FAT of NTFS was. Ik heb ze gewoon aangesloten en ze marcheerde tot gisteren perfekt. Nu krijg ik plotseling gewoon de vermelding " lokaal station N formatteren". Maar aangezien ze aanvankelijk wel functioneerde, kan het probleem dan aan dat FAT of NTFS liggen? Denkt u dat die harde schijf opnieuw zou functioneren als ik toesta om te formatteren of wijst die vermelding erop dat de harde schijf gewoon defekt is?

to Dipsy : bedankt voor de info. Ik had er inderdaad geen idee van hoe ik FAT moet omzetten naar NTFS. Misschien kan ik dit eens proberen en zien of hij de harde schijf dan herkend zonder te moeten formatteren. Ik wacht misschien nog enige reacties af maar in elk geval lijkt mij dit een eventuele optie.

Groeten;

compuchrisje
25 February 2007, 22:31
Als je in de mogelijkheid bent om ergens iemand te vinden met een oudere windows (98, 2000, ME), om dààr even je schijf bij aan te sluiten om je data eerst terug te halen. Dan ben je behalve wat extra tijd toch al geen data kwijt.

t896743
25 February 2007, 22:40
Als je in de mogelijkheid bent om ergens iemand te vinden met een oudere windows (98, 2000, ME), om dààr even je schijf bij aan te sluiten om je data eerst terug te halen. Dan ben je behalve wat extra tijd toch al geen data kwijt.


Lijkt mij eveneens een goed idee en het proberen waard. Gaat u ervan uit dat oudere windowsversies de schijf wel zullen herkennen en lezen? Hoe is het te verklaren dat de pc lange tijd de schijf feilloos herkend en leest en dan plotseling vraagt om te formatteren?
Gtrz

compuchrisje
25 February 2007, 22:41
Geen idee hoe apparatuur "denkt"; kan gewoon door een update van windows zijn, of een installatie van een progje... Maar als je data de moeite waard zijn om er wat extra's voor te doen zou ik toch eerst dàt proberen voor je overgaat naar iets dat onomkeerbaar is.

PS systeemherstel trouwens al eens geprobeerd?

PeterN
26 February 2007, 08:59
Daar je de externe hd op een andere pc hebt gebruikt, en ze net dezelfde fout aangeeft, zal het waarschijnlijk niks met software te maken hebben. Ook fat of ntfs zou deze fout niet mogen geven. Beide zijn toegelaten op win XP, met die verstande dat fat32 mss wel beperkter is.
Ik denk een goede test om meer te weten als het probleem bij uw hd ligt of bij de electronica in uw externe case is zoals gezegd: Hd uit de case nemen, rechtstreeks aansluiten en één van de test tools draaien naargelang het merk van uw HD (zie http://www.minatica.be/showthread.php?t=137)

Succes ;)

bellejt
26 February 2007, 17:31
ik woon in omgeving Aalst -Dendermonde- Wetteren. Anders mag je gerust eens langskomen met je schijf.Misschien kunnen we de gegevens nog recupereren en daarna format doen.Stuur dan wel liefst een PM voor verdere afspraak.

t896743
26 February 2007, 22:24
Als je in de mogelijkheid bent om ergens iemand te vinden met een oudere windows (98, 2000, ME), om dààr even je schijf bij aan te sluiten om je data eerst terug te halen. Dan ben je behalve wat extra tijd toch al geen data kwijt.

to compuchrisje : goed idee was dit. Ik heb de externe harde schijf aangesloten op een oude draagbare pc die draait op Millennium en zo waar, deze herkent de harde schijf zonder enig probleem. Ik ben niet zo'n pc crack, dus vraag ik me af : hoe is dit te verklaren? Windows XP herkent de schijf niet, Millennium wel !
Volgende vraag : als ik formatteren nu bevestig bij Windows XP, zal Windows XP dan de schijf herkennen?
En om af te sluiten nog een vraagje : bestaat er restore-software die na het formatteren bestanden nog kan terughalen? (de harde schijf van de oude millennium is te klein om alles over te zetten);

Alvast bedankt,

t896743
26 February 2007, 22:28
ik woon in omgeving Aalst -Dendermonde- Wetteren. Anders mag je gerust eens langskomen met je schijf.Misschien kunnen we de gegevens nog recupereren en daarna format doen.Stuur dan wel liefst een PM voor verdere afspraak.

Hey, tof en sympathiek aanbod !!!! Alvast bedankt. Ik probeer het nog even verder zelf uit te zoeken, als het niet lukt kom ik je misschien inderdaad eens ambeteren. Let's see. Thks.
Grtz,

PeterN
26 February 2007, 22:47
Lap se, zat er langs met mijn diagnose :) Ik blijf het evenwel vreemd vinden waarom jouw XP de schijf niet meer herkent?
Mss via een netwerkje. De externe hd aan de millennium aansluiten en gedeeld zetten voor de xp pc. Via het netwerkje dan alles overdragen...

compuchrisje
26 February 2007, 23:01
@Peter: het is niet de eerste keer dat een windows-update roet in 't eten strooit, da's wat hier ook waarschijnlijk is gebeurd.
@t met nummerkes erachter: heb je brandsoftware op die andere pc? kan je eventueel niet in rar bestanden de data op rewritables zetten ? DVD/CD. Of, maar da's een hels werk, je data opsturen naar jezelf (G-mail, hotmail) ook in pakketjes natuurlijk. Of je zoekt gewoon iemand die nog een flink stuk externe schijf op overschot heeft om die even tijdelijk te lenen.
Voordat je die externe opnieuw aansluit, er was een installatie-CD bij (bij mij ook trouwens), laat XP naar nieuwe hardware zoeken, maar duidt zelf aan wààr hij moet zoeken. Met wat geluk wordt je extra schijf nu wél herkend, anders zou er ergens wat moeten fout zitten in de USB-aansluiting, in dàt geval moet je een andere poort ervoor kiezen. Wordt die USB- verbinding trouwens nog voor méér randapparatuur gebruikt? Dan kan dàt de oorzaak zijn van het hele euvel.

AMD
27 February 2007, 13:57
Kan inderdaad een windows update zijn of software dat geinstalleerd is dat nu plotseling problemen veroorzaakt.

Als je de harde schijf gaat formateren zal hij allicht terug herkend worden in windows XP.
Misschien stond deze inderdaad nog in FAT en dat XP daarom aangeeft dat hij moet geformateerd worden naar NTFS.

Een minder leuke ervaring met windows maar er is weinig aan te doen.

Grtsj AMD

Peter.B
27 February 2007, 18:31
is maar een gedacht.als hij nu eens een systeemherstel doe,wordt die update of programma toch terug verwijdert en "zou" het dan niet kunnen dat zijn HD terug herkent wordt?dan kan hij zijn gevens op een dvd rw zetten en daarna formateren.

t896743
27 February 2007, 21:40
to dipsy, peterN,compuchrisje,AMD

Bedankt voor jullie reactie.
* systeemherstel uitgeprobeerd. Situatie blijft hetzelfde.
* de draagbare pc met Millennium waar de schijf op werkt, is vermoedelijk ouder dan ikzelf (en dat is héééééél oud). Heeft geen cd-brander en een piepklein hard schijfje. Kan ik dus eigenlijk niet veel mee uitrichten behalve vaststellen dat hij er wel in slaagt de harde schijf te lezen. Netwerk maken zou hier vermoedelijk moeten werken, maar daar weet ik niets van.
*Ik ga ervan uit dat er inderdaad bij de één of andere update of progje iets verkeerd gelopen is. Ik begin stilaan de mening van AMD te delen : minder leuke ervaring met Windows maar weinig aan te doen. Ik veronderstel dat hij inderdaad de harde schijf slechts zal herkennen nadat ik toegestaan heb om te formatteren. Ik zal dan wel enkele dikke tranen laten voor mijn verloren bestanden .... maar de huidige toestand is ook klote.
* ik bekijk het nog even en hou jullie op de hoogte,

Grtz,

bellejt
27 February 2007, 22:13
Ik heb hier een 5 tal pc'tjes staan met usb aansluiting.Gewoon ff afkomen en we zien wel om die HD bestanden te redden zonder format schijf.Ik kan gewoon de bestanden overzetten naar een andere HD als ik ze kan lezen.Daarna format en ze terugzetten.Gewoon een PM naar mij en ik stuur dan wel mijn nummer door om af te spreken.

compuchrisje
27 February 2007, 22:35
Vriendelijk voorstel bellejt, hopelijk kan t-metnummerkes het ook appreciëren.

t896743
1 March 2007, 22:32
Ik heb hier een 5 tal pc'tjes staan met usb aansluiting.Gewoon ff afkomen en we zien wel om die HD bestanden te redden zonder format schijf.Ik kan gewoon de bestanden overzetten naar een andere HD als ik ze kan lezen.Daarna format en ze terugzetten.Gewoon een PM naar mij en ik stuur dan wel mijn nummer door om af te spreken.

Hallo Bellejt,
tof aanbod is dit !!!! Ik zit nu wat krap in tijd met andere prioriteiten. Maar als ik er niet aan uitraak, zal ik zeker gebruik maken van je aanbod. Alvast bedankt, ik apprecieer uitermate je aanbod.
Greetz.