Volledige versie bekijken : draadloos netwerk beveiligen



diepvries
17 May 2007, 02:52
Hey

Sinds een paar dagen heb ik draadloos internet van Telenet.

Het lukt me echter niet om de verbinding te beveiligen.

Toen de installateur kwam heeft hij het geconfigureerd op mijn laptop zonder problemen. Toen ik nadien zelf probeerde het netwerk te installeren op mijn desktop zijn de problemen begonnen.

Er is wel ontvangst maar ik kan niet op mijn eigen netwerk. Hij geeft aan dat er een goed tot uitstekend signaal is maar tegelijkertijd geeft hij aan dat hij niet verbonden is. De knop om de verbinding tot stand te brengen is echter niet aanwezig, wel een "verbreek verbinding" knop - terwijl hij toch aangeeft dat er geen verbinding is :damn:

Reset ik het WAP dan kan ik terug online, wel onbeveiligd weliswaar.
Volg ik dan de handleiding van telenet op de WEP key te activeren, krijg ik wederom bovenstaand probleem! Het strafste is nog dat er al terug een technicien van telenet is langsgeweest om alles in orde te maken. Hij had dit binnen de 2 min in orde... Ik zei hem toen dat ik de pc ging herstarten om te zien of alles na herstart ook nog zou werken en dit was ook het geval! Kom ik 's avonds terug thuis, wil ik online, gaat dit weer niet!! Hetzelfde probleem als voorheen!!!! :wall:

Dit is dan op mijn desktop, op de laptop is van internet helemaal geen sprake niet meer. Hier geeft hij steeds aan dat hij automatisch verbinding maakt, maar die komt er niet. Hij geeft ook aan dat hij probeert een netwerkadres te verkrijgen en hier loopt het dan weer verkeerd. Op de laptop kan ik zelfs geen verbinding maken met mijn onbeveiligd internet! Ik snap het niet, de installateur heeft het wel degelijk op de laptop geinstalleerd en het heeft ook gewerkt!

Wat zou er toch aan de hand zijn?? Ik heb al tientallen keren de handleiding van telenet gevolgd en nog steeds krijg ik het niet beveiligd op de desktop en geraak zelfs helemaal niet meer online met de laptop!

Alvast bedankt voor de hulp...

Kokki
17 May 2007, 08:55
Best is dat je de boel weer eens reset. Even testen of beide pc's verbinding maken. Dan maak je best via een kabel verbinding met de router om alles weer in te stellen.
Begin met MAC-adres beveiliging. Deze stelt voor een hacker niet veel voor, maar is het makkelijkste in te stellen en voorkomt dat "gewone" mensen verbinding kunnen maken met je netwerk.
Je Mac-adres vind je door start - uitvoeren - cmd en dan ipconfig /all te typen.
Als je hierna nog draadloos op het net kan, kan je aan de volgende stap beginnen. De wep of wpa-key. Stel deze ook in via een kabel en test daarna draadloos.
Als dit alles nog lukt kan je beginnen met het instellen van je netwerk. Zet daarbij ook de firewalls van beide pc's af.

dannyma
17 May 2007, 19:13
hier ook een goede oplossing mischien nog niet van gehoord
wifizone .
http://nl.swoopshare.com/my/file/351bc14f1a4167942d478d75c94887ca
kijk is hier meer info erover .
http://www.zdnet.be/downloads.cfm?id=67696

diepvries
18 May 2007, 03:17
Dannyma

Dit ga ik eens even proberen.

Maar iets is me niet helemaal duidelijk.

Moet dit programma op een aparte pc draaien die met de kabel verbonden is met internet of gaat het ook gewoon via mijn "hoofd" pc die draadloos verbonden is?

Peter.B
18 May 2007, 07:12
met dank aan dannyma,heb 'k ook dit progje geinstalleerd.
ik heb het geinstalleerd op de pc die verbonden is via het kabeltje aan de router.
je zal dan een verkeerslicht hebben in taakbalk,dubbel op klikken,witte lijst.daar moet je dan het ip en mac adres invullen van de laptop en toepassen klikken.

diepvries
18 May 2007, 22:08
Het zou dus niet gaan als je enkel draadloos verbonden bent. Ik wil maar zeggen: mijn desktop en 2 laptops zouden allen draadloos verbonden zijn, dus geen enkele via een kabel?

dannyma
18 May 2007, 22:21
jawel hoor dit progje controleert het verkeer op je router en op die manier kan je ongewenste bezoekers blokkeren maar kan het anders b.v als iemand op bezoek komt en wil gebruik maken van je internetverbinding kan je hem ook toegang geven .

diepvries
10 June 2007, 09:38
Ik nog eens...

Problemen nog steeds niet opgelost...

Na nog eens een telefoontje nr Telenet wisten ze me ineens te vertellen met het soort Access Point dat ik heb het maar mogelijk is om met slechts 1 pc online te gaan.....

Klopt dit wel??

Heb momenteel mijn buik vol van Telenet. Bellen nr hun hulplijn heeft me een gsm rekening van meer dan 100 euro opgeleverd en voor hun technieker die langs geweest is en het probleem ook NIET verholpen heeft rekenen me ze ook nog eens 100 euro aan. Deze heeft er trouwens niets van gezegd dat je met mijn WAP slechts met 1 pc online kan. Hij heeft zelfs nog geprobeerd om mijn laptop ook online te krijgen...

Indien het zo is dat je met mijn WAP idd maar met 1 pc online kan is Telenet hier wel op verschillende vlakken tekort geschoten:
1) ik heb expressnet waarbij het mogelijk zou moeten zijn om met 2 pc's online te gaan => ze smeren me dan een WAP aan waarvan ze nu zeggen dat het maar kan dienen om slechts met 1 pc online te gaan!!!
2) de technieker hebben ze dan waarschijnlijk ook maar ergens opgevist want die heeft ten eerste het probleem vd beveiliging niet kunnen oplossen (zie boven) en ten tweede heeft die niks gezegd over een verkeerd soort WAP

Iemand tips wat ik nu moet doen? Ik wist reeds op voorhand dat dit een hoop last met zich ging meebrengen, zal mijn intuïtie geweest zijn!

PeterN
10 June 2007, 13:18
Je haald een paar dingen door elkaar ;)
Met expressnet heb je meerdere ip adressen en kan je dus met twee pc's op het internet. Hierbij krijgt iedere pc van telenet een geldig ip.
Als je draadloos wil werken moet je opletten. Er zijn apparaatjes die enkel een draad vervangen. Hierbij heb je dus enkel een draadloze verbindinging tss de twee punten.
Andere apparaatjes hebben een ingebouwde router. Deze verdeelt het signaal naar verschillende pc's. De draadloze router krijgt hierbij een ip adres van telenet en verdeelt zelf ip adressen naar de aangesloten pc's. Je gebruikt dan dus enkel 1 ip van telenet (die de router krijgt)
Beveiliging gelijk WEP en WPA hebben niks met hoeveelheid aangesloten pc's te maken. Het beveiligd enkel het draadloos verkeer zodat niemand anders het kan lezen of op de draadloze verbinding kan komen.

Best kan je eerst eens nagaan welk type van draadloos accespoint je hebt. Post het juiste merk en type eens ;)
Probeer ook altijd eerst een draadloosnetwerk op te stellen zonder beveiliging. Als alles werkt zet je op alle pc's en in het accespoint dezelfde beveiliging.

goofy
10 June 2007, 18:14
hoi
ik heb bij deze dus ook wifi zone geinstalleerd
maar krijg nu regelmatig de melding van een indringer
wat moet ik hier mee?
ik kan nergens op klikken voor deze te blokkeren ofzo?

alvast bedankt geert

diepvries
11 June 2007, 12:22
@PeterN

Dit is het mijn access point:

D-Link
Wireless G Access Point
DWL-G700AP

Hopelijk kan je me hierover iets meer vertellen...

Alvast bedankt voor de moeite (y)

PeterN
11 June 2007, 14:28
De Manual van de DWL-G700 vind je hier: http://www.dlink.com/products/?pid=326

Dit accesspoint heeft een ingebouwde DHCP server dus meerdere computers kunnen connectie maken met dit accesspoint ;)

Hoe moet je te werk gaan:
- Eerst begin je met uw accesspoint te resetten. Houdt het knopje (met een paperclip) een 5 tal seconden ingedrukt. De lampjes vooraan zullen reageren zodat je ziet dat hij reset. Hierdoor wordt alles terug naar fabrieksinstellingen gezet.
- Vervolgens zal je het accesspoint moeten instellen. Hiervoor verbind je het accesspoint met een ethernet kabel naar één van uw pc's. Op deze pc moet je uw NETWERKPOORT (Dus niet uw draadloze verbinding kiezen, die kan je best even disablen) een vast ipadress geven in de range van 192.168.0.xxx (xxx=1 tot 254 uitgesloten 50) bv 192.168.0.40
Zet vervolgens uw subnetmask op 255.255.255.0 De rest van de instellingen hebben geen belang.
Voor wat hulp kan je altijd hiernaar refereren http://www.minatica.be/showthread.php?t=39094
Controleer met 'ipconfig' dat je pc wel degelijk op het gekozen ip staat ;)
- Om de instellingen van uw accesspoint te veranderen moet je nu internetexplorer openen (zie dat je geen proxy hebt opstaan) en in de adresbalk naar volgende ip surven door dit adres in te tikken : 192.168.0.50
De ingebouwde site met de settings van uw accesspoint gaat open. Eerst zal je moeten inloggen via het vensterjte wat opkomt:
username = ADMIN , het paswoord niet invullen.
- Je moet de wizard niet uitvoeren, maar doe volgende instellingen (vergeet niet telkens op apply te drukken):

Tabblad HOME, optie WIRELESS: zet ssid op bv 'thuis', zet kanaal op '6' en zet voorlopig nog geen beveiliging. De beveiliging kan je later zetten als alles eerst goed werkt ;)
Tabblad HOME, optie LAN: Zet hier je accesspoint op dynamic ip. Je accesspoint krijgt immers alle gegevens van uw internetprovider, telenet
Tabblad HOME, optie DHCP: zet DHCP server op 'enable', zet starting op 192.168.0.100 en ending op 192.168.0.102 (je kan dan met drie op het accesspoint, nl 100, 101, 102) Zet lease time op forever.
Tabblad ADVANCED optie performance: zet hier SSID broadcast op enable, dit vergemakkelijkt het zoeken naar het wireless netwerk later. De rest van de settings laat je daar default staan .
Tabblad Tools optie Systeem: Daar kan je makkelijk alle settings die jouw accesspoint heeft in een file op uw hd wegschrijven. Zo kan je later bij eventueel problemen of zo makkelijk alle settings ook terug in 1 keer inladen ;)De beveiliging doen we naderhand. Dan moet je wel terug in de settings duiken, ze aanpassen en terug eventueel op schijf zetten, maar eerst zo testen dat alles gaan.

Bewaar alles en sluit de interne site van het accesspoint af.
- Zet uw accesspoint uit en maak de verbinding met uw pc los.
- Verbindt uw accesspoint nu met de kabel van uw telenet modem en zet hem terug aan.
- Op je beide pc's disable je het gewone netwerk en enable je het draadloze netwerk. Laat ze scannen naar beschikbare draadloze verbindingen via de bijgeleverde en geïnstalleerde software van je draadloze kaartjes. Je zou nu op beide pc's de draadloze verbinding met naam 'thuis' moeten kunnen zien, de draadloze verbinding maken, en op het internet kunnen surfen.

Probeer dit alles. Als dit alles goed werkt, kunnen we alles beveiligen. Mocht je problemen hebben, probeer juist aan te geven waar, wat je als fout krijgt of geen een screenshot mee ;) Zo kunnen we best helpen .

Succes:)

diepvries
12 June 2007, 11:43
Dank je, Peter voor je snelle en uitgebreide reactie.

Maar moet je nu eens iets weten?

Gisteren gewoon de modem en het WAP uitgetrokken en terug ingestoken en nu lukt het (voorlopig) wel om met 2 pc's online te gaan... :shocked:

Nu heb ik precies wel wat "angst" om terug te gaan prullen met de WEP beveiliging. Ik ga gewoon "MyWifiZone" installeren en het zo beveiligen...

PeterN
12 June 2007, 13:29
Eén van de reden kan zijn dat je veel hebt getest. Afhankelijk van uw abonnement van telenet heb je recht op een aantal ip aderssen. Ieder andere hardware die je aansluit op je modem van telenet zal een nieuw ip krijgen... totdat de beschikbare ip's op zijn.
Bv je hebt expresnet met recht op 2 IP's. Je verbindt eerst de desktop pc rechtstreeks aan telenet, die een eerste ip krijgt. Dan verwijder je de desktop en verbind je de laptop rechtstreeks die een tweede ip krijgt.
Als laatste verwijder je die ook en zet je het accesspoint ertussen. Deze gaat geen ip meer krijgen daar je al twee ip's hebt verbruikt. Je moet nu de modem van telenet uittrekken en die een dik uur uit laten. Daarna steek je hem terug in en heb je weer recht op twee nieuwe ip's om aan de aangesloten hardware te geven.

Een eerste eenvoudige beveiliging kan je ook nog zetten, namelijk op mac adres. Maar ook hiervoor moet je in de settings van de router zijn ;)

Het prog 'MyWifiZone' ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen :)